هواپیمایی آسمان و بوئینگ قرارداد نهایی خرید ۳۰ فروند هواپیما را امضا کردند

شرکت هواپیمایی آسمان در ایران قرارداد نهایی خرید ۳۰ فروند هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۳۷ مکس را با این شرکت هواپیماسازی آمریکایی به امضا رساند. این نخستین قرارداد بوئینگ با یک شرکت ایرانی پس از روی کار آمدن دولت آقای ترامپ است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دو شرکت که حدود دو ماه پیش به یک توافق اولیه دست یافته بودند، قرارداد نهایی را روز شنبه ۲۰ خرداد در تهران به امضا رساندند.

این قرارداد در حالی به امضای نهایی رسیده است که برخی از نمایندگان کنگره آمریکا با فروش هواپیماهای بوئینگ به ایران مخالفت کردند.

همزمان با توافق اولیه بوئینگ با آسمان، دو عضو کنگره آمریکا در نامه ای به دونالد ترامپ، خواستار لغو قرارداد فروش هواپیماهای بوئینگ به ایران شده بودند.

سناتور جمهوریخواه مارکو روبیو و پیتر راسکام نماینده جمهوریخواه ایلینوی از مجلس نمایندگان گفتند از هواپیمای ایرانی برای حمایت از بشار اسد استفاده می‌شود.

روبیو و روسکام در نامه خود اعلام کرده بودند که هواپیماهای فروخته شده به ایران گاهی برای اقدامات تروریستی و حمایت از افرادی چون اسد در سوریه برای ارسال کالا استفاده می شود.

با این حال، قرارداد دو شرکت نهایی شد. حسین علایی، مدیرعامل شرکت هواپیمایی آسمان پس از امضای قرارداد با جیمز لارسن، نماینده فروش شرکت بوئینگ در منطقه خاورمیانه و روسیه، گفت: بسیار خوشحالم پس از یکسال مذاکره با شرکت هواپیماسازی بوئینگ امروز قرارداد خرید ۳۰ فروند بوئینگ ۷۳۷ به مرحله امضا رسید.

به گفته آقای علایی، شرکت آسمان در مرحله نخست ۳۰ فروند از هواپیماها را تحویل می‌گیرد و پس از نهایی کردن خرید ۳۰ فروند دیگر از نسل جدید ۷۳۷ در دستور کار قرار می‌گیرد.

شرکت هواپیمایی آسمان تحت مالکیت سازمان بازنشستگی کشوری قرار دارد اما به عنوان یک شرکت خصوصی اداره می‌شود. این شرکت سومین شرکت بزرگ هواپیمایی ایران است.

بر اساس قراردادی که روز شنبه امضا شد، قرار است شرکت هواپیمایی آسمان برای خرید ۶۰ فروند هواپیما، مبلغ سه میلیارد دلار به شرکت بوئینگ پرداخت کند که ۵ درصد آن را شرکت هواپیمایی آسمان پرداخت خواهد کرد و ۹۵ درصد دیگر از طریق فاینانس تامین خواهد شد.

قرار است تحویل این هوپیماها از سال ۲۰۲۲ آغاز شود.

فروش هواپیما به ایران پس از ۳۷ سال تحریم، در پی توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی، سال گذشته با مجوز باراک اوباما و وزارت خزانه‌داری آمریکا امکان پذیر شد. در پی صدور این مجوز، جمهوری اسلامی ایران قرارداد خرید یکصد هواپیمای ایرباس، ۸۰ هواپیمای بوئینگ و ۲۰ هواپیمای ای تی آر ایتالیایی را با این شرکتها به امضا رساند.

حال با امضای قرارداد فروش بوئینگ به شرکت آسمان، تعداد سفارش‌های خارجی ایران هواپیماسازی‌های خارجی به ۲۳۰ فروند رسیده است.رادیو آمریکا

اینرا هم بخوانید

چهاردهمین روز اعتراض کارگران کاغذسازی پارس به همراه بازنشستگاه هفت تپه مقابل فرمانداری شوش

اعتراضات و تجمعات کارگران کاغذسازی پارس امروز (چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه) به چهاردهمین روز رسید. …