هوشمند علیپور فورا باید آزاد شود- هەژار علیپور

چهار سال قبل بود که برادرم هوشمند دستگیر شد. هنوز هم در زندان است. ابتدا زیر شکنجه های زیاد از او اعتراف اجباری گرفتند و به اعدام محکومش کردند. از همان روز خبر دستگیری او فورا دست بکار شدیم. میبایست اقدامی میکردیم و فورا کمپینی برای نجاتش اعلام کردیم. معلوم بود که یک زندانی سیاسی اگر کُرد باشد، در عراق علیه داعش جنگیده باشد قطعا با سناریوهای مشابهی که قبلا ده ها زندانی را به اعدام محکوم کرده بودند، او را هم به اعدام محکوم خواهند کرد.
در یک دادگاهی ناعادلانه با اتهامات کاملا پوچ، دروغین و ساختگی با استناد به اعتراف اجباری در تلویزیون جمهوری اسلامی زمینه حکم اعدامش را فراهم کردند و آن حکم را صادر کردند. با کارزار جهانی برای نجات هوشمند با کمک سازمانهای حقوق بشری، کمیته بین المللی علیه اعدام، کمیته برای آزادی زندانیان سیاسی، عفوبین الملل ایران، امنستی در تورنتو و اتاوا کانادا، امنستی سوئد، امنستی لندن، امنستی آلمان، امنستی هلند، کمیسیون حقوق بشر آلمان، کمپین حقوق بشر در کردستان ، احزاب و سازمانهای کمونیست و آزادی خواه، فعالین علیه اعدام در شبکه های مجازی و با برپایی دهها آکسیون اعتراضی دیگر در شهرهای اروپا، کانادا و امریکا و غیره صدای اعتراض خود و هوشمند را توانستیم جهانی کنیم.
نامەهای اعتراضی نماینده پارلمان هلند که کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی پیگیرش بود و همچین ملاقات مینا احدی با مسئولان کمیسیون حقوق بشر در آلمان و همچنین خود من (هەژار) با تماس‌های پیگیر و مکاتبات تلفنی و حضوری با رها بحرینی پژوهشگر عفو بین الملل در امور ایران و همچنین وکیل حقوق بشر در امنستی اتاوا جاستین محمد و غیره فشار حداکثری و اعتراضات خود را علیه حکم اعدام هوشمند را به گوش مقامات ایران و همچنین کمیسر حقوق بشر در مورد ایران رساندیم. در نهایت حکم اعدام هوشمند نقض و لغو شد و او را به ۳۸ ماه حبس محکوم کردند اما این حکم با دخالت و فشار اداره اطلاعات سنندج و پرونده سازی های مکرر به ۸ سال تغییر یافت.
در حال حاضر چهار سال از حبس هوشمند در زندان مرکزی سنندج میگذرد و با اینکه بیش از ده بار هوشمند درخواست اعطای مرخصی خود را به مقامات زندان و قاضی ناظر بر پروندەاش ارائه داده اما اداره اطلاعات با فشار به قاضی پرونده و مسئولان زندان مانع از پذیرش اعطای مرخصی به هوشمند علیپور بوده است.
عدم اعطای مرخصی‌ به هوشمند در حالی است که برادرم ژیان توسط‌ قاتلان جنایتکار جمهوری اسلامی در ۲۲ مهرماه سال گذشته به قتل رسید و ما کارزاری برای محاکمه قاتلان ژیان به راه انداختەایم. از هوشمند بعنوان یک گروگان جهت فشار بر کل خانواده و منحرف کردن پرونده ترور ژیان استفاده میکنند.

من از همه سازمانهای حقوق بشری یکبار دیگر میخواهم صدای ما باشند و در کنار ما برای آزادی برادرم هوشمند و همچنین دادخواهی خانواده ما را برای محاکمه قاتلان ژیان حمایت کنند.

هەژار علیپور
۲۸ آوریل ۲۰۲۲

اینرا هم بخوانید

مهاجرت و سودای زندگی بهتر- کارگر کارگاهی- حمید دائمی

کارگر کمونیست ۸۲۶موج گسترده مهاجرت در سال های اخیر نشانی از وضع اسفناک معیشت زندگی …