هوشمند علی پور فورا باید آزاد شود!

هوشمند چهار سال قبل، در تاریخ ۱۲ مرداد ۱۳۹۷ به همراه محمد استاد قادر(آواره) دستگیر شد، در یک دادگاه ضدانسانی و ناعادلانه در ۸ دیماه ۹۸ تنها به استناد به اعترافات اجباری زیرشکنجه، مستند و پرونده سازی توسط ادارات اطلاعات در شهرهای بانه، سقز و سپس سنندج با استناد به همان اعترافاتی که از او در شکنجەگاه گرفته شده بود، به اعدام محکوم شد و دوست همراهش که با همان اتهامات روبه رو شده بود، در ۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ از زندان آزاد شد.

کمپین نجات زندانی سیاسی هوشمند علی پور از همان روز دستگیری برای نجات هوشمند علیپور و محمد استاد قادر شروع به کار کرد و در اعتراض به حکم ظالمانه اعدام هوشمند در خارج کشور اکسیونها و کارزارهای گسترده ای از قاب اروپا تا کانادا و آمریکا و اقلیم کردستان، با همراهی سازمانهای حقوق بشری و نهادهایی مانند کمیته بین المللی علیه اعدام، کمیته برای آزادی زندانیان سیاسی، دخالت وحمایت عفو بین الملل و شعبەهای امنستی این ارگان در کشورهای مختلف و حمایت هزاران انسان آزادیخواه و مخالفین اعدام در اعتراض به این حکم جنایتکارانه، جمهوری اسلامی را بشدت زیر انتقاد قرار دادند و خواستار لغو فوری حکم اعدام هوشمند شدند.

در تاریخ ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ حکم اعدام هوشمند در دیوان عالی ایران لغو شد و چند روز بعد بتاریخ ۳۰ شهریور ۹۹ حکم اعدام هوشمند بطور کلی لغو و از روی پروندەاش برداشته شد. حکم ثانوی و صادره توسط دادگاه شعبه ۲ انقلاب در سنندج حکم ۳۸ ماه حبس برای هوشمند در نظر گرفت و با توجه به زمان بازداشت و حبس او، هوشمند یکسال قبل یعنی در سال ۱۴۰۱ باید از زندان آزاد می‌شد. حکم صادره ۳۸ ماه حبس هوشمند با اعتراض شدید و فشار اداره اطلاعات به قاضی پرونده، قاضی «خسروی زاده » روبرو شد و اداره اطلاعات سنندج قاضی پرونده را تهدید کرده بودند که در صورتیکه این حکم به حبس طولانی مدت و سنگین حبس تغییر پیدا نکند عواقبش متوجه خود قاضی پرونده خواهد بود.

هوشمند علی پور بعنوان یک گروگان در چنگال حکومت قاتل ایران می‌باشد و ۸ سال حبس حکمی است که در طول یک محاکمه فرمایشی دیگر و زیر فشار و تهدیدات و نفوذ اداره اطلاعات در روند پرونده این زندانی سیاسی علیه قاضی پرونده رفتاری کاملا غیر انسانی با زیرپا قرار دادن تمامی منشور حقوق بشر در ارتباط با حقوق یک زندانی با او برخورد کرده‌اند.

از زمان دستگیری هوشمند یکبار اجازه ملاقات حضوری برای دیگر اعضای خانواده در ایران با هوشمند را، آنهم چند ماه بعد از دستگیری و شکنجەهای فراوان در بازداشتگاەها و زندانهای اداره اطلاعات در بانه، سقز و سنندج را صادر کرده‌اند.
هوشمند ممنوع الملاقات و ممنوع المرخصی است و این در حالی است که قاتلان جمهوری اسلامی برادر دیگرش ژیان علیپور را با طرح نقشه قبلی در منطقه آلان سردشت در تاریخ ٢٢ مهر ١٤٠١ به شکل وحشیانه ای ترور و اعدام صحرایی کردند.

ما هرگز فراموش نمی‌کنیم و قاتلان و شکنجه گران هوشمند و ژیان را به هیچ عنوان نخواهیم بخشید. از تمامی سازمانهای حقوق بشری، فعالان سیاسی و حقوق بشری و ارگان‌های بین المللی در ارتباط با حقوق بشر میخواهیم برای آزادی فوری هوشمند و کلیه زندانیان سیاسی فورا اقدامات عملی و فشار خود را علیه حکومت اسلامی تشدید کنند.
هوشمند علی پور فورا باید از زندان آزاد شود.
هەژار علی پور
٢٥ شهریور ١٤٠١/ ١٥ سپتامبر ٢٠٢٢

اینرا هم بخوانید

فراخوان به اعتراض و اعتصاب عمومی در روز ۱۲ اردیبهشت

«شبکه زن زندگی آزادی» در اعتراض به احکام اعدام، جنگ علیه زنان و فقر و …