هوک: به دنبال توافقی با هدف اصلاح رفتارهای ایران در منطقه هستیم

رادیوآمریکا:رئیس گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا، اعلام کرد ایالات متحده در پی توافقی با ایران است که شامل رفتارهای ایران در منطقه هم باشد.

برایان هوک که در نشست گروه «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» سخن می گفت، توضیح داد که برجام تجربه‌‌ای بود که نشان داد ایران صرف یک توافق هسته‌ای، رفتار خود را در منطقه تغییر نمی‌دهد.

او گفت: «رژیم ایران بودجه نظامی خود را پس از توافق برجام به شدت افزایش داد. ایران این پول‌ها را برای اهداف توسعه طلبانه خود صرف اسد و یمن کرد، در حالیکه مردم این کشور شعار می‌دادند که سوریه را رها کن، فکری به حال ما کن.»

این مقام وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد: «توافق برجام روی بنیاد سستی بنا شده بود، این توافق بین ایران و دولت آمریکا به دست آمده بود و سنا نقشی در آن نداشت، بنابراین رئیس جمهوری بعدی آن را لغو کرد. ما برای یک توافق از کنگره هم نقش آفرینی خواهیم خواست.»

ه گفته او، خروج آمریکا از برجام در واقع یک واکنش به اقدامات ایران بود؛ واکنش به حمایت از تروریسم و تداوم اقدامات مخرب در منطقه.

نشست گروه «اتحاد علیه ایران هسته ای» سه شنبه سوم مهر ماه، همزمان با برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل، با حضور تعدادی از مقام‌های سیاسی و کارشناسان در نیویورک برگزار شد.

در آغاز نشست، جوزف لیبرمن، رئیس گروه «اتحاد علیه ایران هسته‌ای»، در سخنانی با اشاره به بازگشت تحریم‌های هسته‌ای آمریکا علیه ایران گفت که پاسخ مثبت کشورها به این تحریم ها نشانه قدرت آمریکا است.

و گفت: « شرکت‌های عمده اروپایی مانند توتال از ایران خارج شده اند. هر چند دولت های اروپایی به این شرکت‌ها فشار وارد می‌کنند، اما این شرکت ها پاسخگوی سهامداران خود هستند و از ایران خارج می‌شوند.»

آقای لیبرمن اضافه کرد که وضعیت اقتصادی در ایران بدتر شده است. به گفته او در این وضعیت، گزینه رژیم ایران این است که برنامه اتمی خود را کاملا متوقف کند و دست از حمایت از تروریسم بردارد. در غیر این صورت با انقلاب مردمی مواجه می‌شود که خواستار تغییر هستند.

در این نشست، که به بررسی خروج آمریکا از برجام اختصاص داشت، عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی نیز گفت که شک ندارد فشار داخلی و خارجی روی ایران تاثیر خواهد گذاشت. به اعتقاد او اگر همه کشورها وضع قاطع تری علیه رژیم ایران بگیرند این رژیم به مرور مواضع خود را تغییر می‌دهد.

او با بیان اینکه ایران به دلیل فشار تحریمها توافق هسته‌ای را پذیرفت، گفت: «این توافق رفتار ایران در منطقه را تغییر نداد و در عوض حکومت ایران پول حاصل از توافق را برای جنگ در سوریه صرف کرد.»

وزیر خارجه عربستان همچنین درباره نقش ایران در یمن گفت: «حوثی‌های یمن از توافق‌ها با عربستان کنار کشیدند. هر گاه با آنها به توافق نزدیک شدیم آنها کنار کشیدند و مشخص است که از ایران خط گرفتند. چطور می‌شود با حکومتی مثل ایران به توافق رسید که قصد صدور انقلاب دارد؟»در این نشست همچنین سفیران امارات متحده عربی و بحرین در آمریکا طی سخنانی به اقدامات مخرب ایران در منطقه اشاره کرده و خواستار اتحاد جهانی برای فشار به ایران در جهت تغییر رفتار حکومت جمهوری اسلامی شدند.

اینرا هم بخوانید

بلومبرگ: آژانس اتمی ارزیابی خود از فعالیت‌های هسته‌ای ایران را به اعضا ارائه داد

وب سایت حکومتی انتخاب به نقل از شبکه خبری بلومبرگ به بخش‌هایی از گزارش سالانه …