هوک: تحریم‌های تسلیحاتی ایران را باید تمدید کرد

در پی نزدیک شدن به پایان دوره تحریم‌های تسلیحاتی ایران بر مبنای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد، برایان هوک، نماینده وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، می‌گوید که “اسناد بیش‌تری” درباره لزوم تمدید این تحریم‌ها ارایه خواهد کرد.

هوک که در ریاض و در نشستی مشترک با عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجه عربستان سعودی سخن می‌گفت نسبت به تلاش‌های دیپلماتیک برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران ابراز خوشبینی کرد و تاکید کرد که “تمامی پنج عضو شورای امنیت در صلح خاورمیانه منافعی مشترک دارند.”

این دو مقام دولت‌های آمریکا و عربستان سعودی، از جامعه بین‌الملل خواستند تا تحریم‌های تسلیحاتی ایران تمدید شود و هشدار دادند که لغو این تحریم‌ها سبب ارتقای توانایی در “تجهیز گروه‌های نیابتی و تشدید بی‌ثباتی در منطقه” می‌شود.

قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد خرید و فروش تسلیحات متعارف با ایران را به مدت ۵ سال تحریم کرده است. این قطعنامه در تایید توافق هسته‌ای ایران به تصویب رسید. دوره تحریم تسیلحاتی ایران تا ۴ ماه دیگر به سر می‌رسد. آمریکا و عربستان سعودی خواستار تمدید این تحریم‌ها هستند. فرانسه و بریتانیا دو عضو شورای امنیت از برخی از جنبه های برنامه موشکی ایران انتقاد دارند و آن را نقض قطعنامه ۲۲۳۱ خوانده‌اند با این حال درباره تمدید این تحریم ها مواضع آشکاری ندارند.

برایان هوک درباره دلیل وضع این تحریمها گفت “وقتی به رفتار ایران در طول ۴۱ سال گذشته نگاه می‌کنید تعجبی ندارد که تحت تحریم تسلیحاتی قرار بگیرد. در سال ۲۰۰۷ بر اساس قطعنامه‌ای در شورای امنیت، ایران از جا به جایی، صادرات و واردات سلاح منع شد. در سال ۲۰۱۲ این تحریم‌ها گسترش یافت. رژیم ایران از توافق هسته‌ای سواستفاده کرد و پوششی قرارداد تا سیاست خارجی فرقه‌گرا و توسعه‌طلب قرار دهد.”

هوک همچنین سیاست “فشار حداکثری” و تحریم‌های اقتصادی علیه دولت ایران را یک‌بار دیگر موفقیت‌آمیز توصیف کرد و گفت که “نه تنها ایران که حزب الله لبنان در ورطه فروپاشی مالی قرار دارند.” آقای هوک با اشاره به اعتراض‌های آبان ماه سال گذشته تاکید کرد که “مردم ایران الگوی حکومتی در این کشور را رد کرده‌اند” و او به آینده ایران امیدوار است. آقای هوک افرود: “من امیدوارم که دوباره کلید سفارت ایران به مردم ایران تحویل داده شود. دوران ۴۱ سال گذشته از تاریک ترین دوران در تاریخ مردم ایران است.”

نماینده وزارت خارجه آمریکا در امور ایران در پاسخ به پرسشی درباره درخواست ایران برای صدور “حکم جلب بین‌المللی” رئیس جمهوری آمریکا و ۳۵ تن دیگر به اتهام کشتن قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران، این اقدام را “نمایش، بازی و تبلیغات سیاسی” خواند. آقای هوک گفت “این ربطی به ارتقای امنیت ندارد بلکه سیاسی و نمایشی است که کسی جدی نمی‌گیرد و فقط باعث می‌شود حکومت ایران احمق به نظر بیاید.”بی بی سی

اینرا هم بخوانید

١٢میلیون تومان، هزینه روزانه تخت در بخش ICU بیمارستانها

علی امیرسوادکوهی رئیس انجمن مراقبت‌های ویژه ایران گفته است: «سقف بیمه تکمیلی آتیه‌سازان حافظ امسال …