واشینگتن پست: نتانیاهو به بایدن گفته اسرائیل به اهداف نظامی در ایران حمله خواهد کرد. تحریمهای استرالیا علیه ایران

روزنامه واشینگتن پست به نقل از دو مقام مطلع گزارش داده که نخست وزیر اسرائیل در مکالمه اخیر خود با رئیس جمهور ایالات متحده تصریح کرده است که حمله تلافی‌جویانه اسرائیل به ایران شامل تاسیسات هسته‌ای یا نفتی نخواهد بود و مواضع نظامی هدف قرار خواهد گرفت.آمریکا و اسرائیل هنوز واکنشی به این گزارش نشان نداده‌اند.

گفت‌وگوی تلفنی جو بایدن و بنیامین نتانیاهو، رهبران آمریکا و اسرائیل، چهارشنبه گذشته و پس از حدود ۵۰ روز از مکالمه قبلی آن دو انجام شد.

واشینگتن پست به نقل از یک مقام آمریکایی نوشته است که در این گفت‌وگو بنیامین نتانیاهو «موضع معتدل‌تری» نسبت به قبل داشت.

این روزنامه به نقل از دو مقام گزارش داده است که ملایم شدن موضع بنیامین نتانیاهو در تصمیم جو بایدن برای ارسال سامانه ضدموشکی تاد به اسرائیل نقش داشت.

واشینگتن پست همچنین به نقل از یکی از این دو مقام نوشته است که حمله تلافی‌جویانه اسرائیل به ایران «قبل از انتخابات پنجم نوامبر آمریکا» انجام خواهد شد، زیرا به گفته او، عدم اقدام ممکن است از سوی ایران به عنوان نشانه ضعف تفسیر شود.

ایران شامگاه دهم مهرماه برای دومین بار طی ماه‌های اخیر حدود ۲۰۰ موشک به سمت اسرائیل شلیک کرد و آن را پاسخی به کشته شدن اسماعیل هنیه و حسن نصرالله در تهران و بیروت خواند.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، گفته است پاسخ این کشور به ایران «مرگبار، دقیق، و بالاتر از همه غافلگیرکننده» خواهد بود.

به نوشته واشینگتن پست، اسرائیل در پاسخ به حمله قبلی موشکی ایران به این کشور «حمله‌ای دقیق به یک پایگاه هوایی در اصفهان» انجام داد؛ به استثنای ایتامار بن گویر، وزیر راستگرای امنیت ملی اسرائیل که آن حمله را «حقیرانه» خواند»، سایر مقام‌های اسرائیلی درباره آن حرفی نزدند.

به نوشته واشینگتن پست، شماری از چهره‌های سیاسی اسرائیل، از جمله نفتالی بنت نخست وزیر پیشین آن کشور، همچنان بر حمله مستقیم به تاسیسات هسته‌ای ایران تاکید دارند.

با این حال زُهر پالتی، از مقام‌های پیشین موساد، به این روزنامه گفته است بنیامین نتانیاهو باید بین درخواست‌های واشینگتن و درخواست عمومی در اسرائیل مبنی بر پاسخ قاطع به ایران تعادل برقرار کند.

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، به طور علنی گفته است که موافق حمله اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای و زیرساخت‌های نفتی ایران نیست.

واشینگتن پست در عین حال به نقل از یک مقام اسرائیلی نزدیک به نخست وزیر این کشور نوشته است که تصمیم نهایی در مورد پاسخ به ایران را بنیامین نتانیاهو می‌گیرد و «او منتظر چراغ سبز واشینگتن نخواهد بود».رادیو فردا

*استرالیا پنج مقام مرتبط با برنامه موشکی ایران را تحریم کرد.دولت استرالیا بامداد سه‌شنبه اعلام کرد پنج مقام ایران را که در برنامه موشکی این کشور مشارکت دارند *مشمول تحریم‌های مالی هدفمند و ممنوعیت سفر قرار داده است.

پنی وانگ، وزیر خارجه استرالیا، با تاکید بر اینکه برنامه موشکی ایران تهدیدی مادی علیه امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی است، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «پرتاب بیش از ۱۸۰ موشک بالستیک ایران در اول اکتبر علیه اسرائیل تشدید خطرناکی بود که خطر یک جنگ منطقه‌ای گسترده‌تر را افزایش داد».

بر اساس فهرستی که در وبسایت دولت استرالیا درج شده است، تحریم‌های جدید شامل نادر خون‌سیاوش مدیر سازمان صنایع هوا فضا، میراحمد نوشین مدیرعامل سازمان هوا فضا، جواد موسوی مدیر تجاری گروه صنعتی شهید همت،

محمد غلامی مقام ارشد سازمان صنایع هوا فضا، و امیر رادفر مدیر گروه صنعتی شهید باقری می‌شوند.

وزیر خارجه استرالیا همچنین با اشاره به استفاده نیروهای نیابتی ایران از این موشک‌ها و نیز ارسال موشک‌های بالستیک ایران به روسیه در ماه گذشته تاکید کرده است که این موارد نقش بی‌ثبات‌کننده ایران را بیشتر نشان می‌دهد.

تحریم‌های استرالیا علیه پنج مقام مرتبط با صنایع موشکی ایران همراستا با تحریم‌های ایالات متحده و بریتانیا اعلام شد.

اینرا هم بخوانید

٢٤مهر: یازدهمین هفته سه شنبه های اعتراضی همکاران ارکان ثالث و پشتیبانی شرکتهای پیمانکاری

امروز سه شنبه ۲۴ مهر همکاران ارکان در پالایشگاه های هفتم، هشتم، نهم، دهم، یازدهم …