واکنش های جهانی به حملات آمریکا به گروههای نیابتی جمهوری اسلامی در سوریه و عراق

*حملات آمریکا به سوریه و عراق؛ روسیه خواستار نشست «اضطراری» شورای امنیت سازمان ملل شد.به گزارش خبرگزاری فرانسه نماینده روسیه در سازمان ملل گفته است که خواستار نشست «اضطراری» شورای امنیت سازمان ملل در مورد حملات آمریکا به سوریه و عراق شده است.دیمتری پولیانسکی گفته است: «ما خواستار برگزاری نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل در مورد تهدید علیه صلح و امنیت ناشی از حملات آمریکا در سوریه و عراق شدیم.»روسیه یکی از اعضای دائم شورا امنیت و متحد نزدیک ایران است.

*ریاست جمهوری عراق «نقض آشکار» حاکمیت این کشور را محکوم کرد

ریاست جمهوری عراق حمله آمریکا به این کشور را محکوم کرده و گفته است که «این حمله… نمایانگر نقض آشکار حاکمیت عراق است.طبق اعلام کاخ سفید، مقامات عراقی درباره این حملات هشدارقبلی دریافت کرده بودند هر چند دولت عراق این موضوع را رد کرده و می‌گوید ادعای آمریکا در مورد هماهنگ کردن عملیات با عراق، بی‌اساس است. بی بی سی

*ب ی بی سی واکنشهای دیگر

ایالات متحده آمریکا: ایالات متحده آمریکا در واکنش به حمله مرگبار یکشنبه گذشته به پایگاهش در اردن، دیشب به ۸۵ هدف در سوریه و عراق حمله کرد و جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا هشدار داد: «اگر به یک آمریکایی آسیب برسانید، ما پاسخ خواهیم داد.»کاخ سفید یک گروه شبه‌نظامی تحت حمایت ایران را مسئول حمله‌ یکشنبه گذشته دانست که سه سرباز آمریکایی در اثر آن کشته شدند.

سوریه: دمشق می‌گوید در حملات آمریکا تعدادی کشته و زخمی شده‌اند و همچنین گفته است که «اشغال» خاک سوریه توسط آمریکا «نمی تواند ادامه یابد.»

عراق: دولت عراق گفته است که دست کم ۱۶ نفر از جمله غیرنظامیان در این حملات کشته و ۲۵ نفر دیگر زخمی شده‌اند. بغداد همچنین آمریکا را به قرار دادن عراق و منطقه در «لبه پرتگاه» متهم کرده است.

باسم العوادی، سخنگوی دولت عراق در بیانیه‌ای گفت حملات آمریکا به مناطقی در شهرک‌های عکاشات و القائم عراق، «از جمله مناطقی که نیروهای امنیتی ما در آن مستقر هستند» صورت گرفته است. این بیانیه آمریکا را متهم می‌کند که خاک عراق را به «میدان نبرد برای تسویه حساب» تبدیل کرده است.

ایران: سخنگوی وزارت امور خارجه در تهران حملات آمریکا را به شدت محکوم کرد و آن را نقض «حاکمیت و تمامیت ارضی» خواند.

اتحادیه اروپا: جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، بدون پرداختن مستقیم به این حملات، از همه طرف‌ها خواسته است که از تشدید تنش «انفجاری» در خاورمیانه اجتناب کنند.

بریتانیا: دولت بریتانیا از حق آمریکا برای پاسخگویی به حملات حمایت کرده و آمریکا را متحد «استوار» خواند.

//کی از رهبران ارشد یک گروه شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی در عراق روز شنبه ۱۴ بهمن، گفت که این گروه خواستار تشدید تنش نیست.این سخنان حسین الموسوی، سخنگوی گروه موسوم به «جنبش مقاومت اسلامی نُجَباء»، یکی از گروه‌های شبه‌نظامی تشکیل دهنده حشد الشعبی عراق، در پی حملات تلافی‌جویانه ایالات متحده به ده‌ها سایت نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و گروه های شبه نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی در عراق و سوریه ابراز شد.رادیو آریکا

حسین الموسوی در مصاحبه با آسوشیتدپرس در بغداد، حملات آمریکا را محکوم کرد و گفت: واشنگتن «باید درک کند که هر اقدام، واکنشی را به دنبال دارد» اما با لحنی آشتی‌جویانه‌تر گفت: «ما نمی‌خواهیم تنش‌های منطقه‌ای را تشدید یا گسترش دهیم.»

*رادیو آمریکا:دولت عراق از کشته شدن ۱۶ نفر در حملات آمریکا به مواضع گروه‌های تحت حمایت حکومت ایران خبر داد.

دفتر محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق روز شنبه اعلام کرد در حملات هوایی شبانه آمریکا به اهداف نیابتی‌های حکومت ایران در عراق ۱۶ نفر از جمله «غیرنظامیان» کشته و ۲۵ نفر مجروح شدند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، در بیانیه‌ السودانی این حملات «تجاوزی جدید علیه حاکمیت عراق» دانسته و محکوم شده است. نخست وزیر عراق هماهنگی حملات توسط دولت بغداد از قبل با واشنگتن را تکذیب کرد و چنین ادعاهایی را «دروغ» خواند.
پیش از این گزارش‌هایی منتشر شده بود که آمریکا دولت عراق را از برنامه خود برای انجام حملات به مواضع نیروهای وابسته به جمهوری اسلامی آگاه کرده بود و سخنی از «هماهنگی» مطرح نشده بود.
در خبری دیگر، سه منبع امنیتی به خبرگزاری رویترز گفتند، اندکی پس از آنکه شبه نظامیان «مقاومت اسلامی عراق» ادعا کردند که به پایگاه هوایی «الحریر» حمله کرده‌اند، روز شنبه هیچ حمله‌ای به این پایگاه شناسایی نشد. پایگاه هوایی الحریر یکی از پایگاه‌هایی است که میزبان نیروهای آمریکایی در شمال عراق است. در پی حملات بامداد شنبه آمریکا به مواضع گروه‌های وابسته به جمهوری اسلامی، گروه «مقاومت اسلامی عراق» ادعا کرده بود که به چند پایگاه میزبان نیروهای آمریکایی حمله کرده است.
*لهستان:خبرگزاری رویترز، رادک سیکورسکی، وزیر امور خارجه لهستان هنگام ورود به محل دیدار با همتایان اتحادیه اروپا در بروکسل، به خبرنگاران گفت: نیابتی‌های [حکومت] ایران ماه‌ها و سال‌ها با آتش بازی کرده‌اند و اکنون همان آتش آنها را می‌سوزاند.»

اینرا هم بخوانید

وزارت خارجه اسرائیل کشته شدن یحیی سنوار، رهبر حماس در غزه را تایید کرد

*وزارت خارجه اسرائیل کشته شدن یحیی سنوار، رهبر حماس در غزه را تایید کرد. یحیی …