دستگیری خبرنگار منتقد رژیم بلاروس

بلاروس با ادعا بمبگذاری در این پرواز، هواپیما را که عازم لیتوانی بود مجبور به فرود اضطراری در فرودگاه شهر مینسک کرد. نکستا، کانال تلگرامی مخالفان دولت بلاروس اما می‌گوید هیچ بمبی در این هواپیما یافت نشد.پس از فرود هواپیما، دولت رومن پروتسویچ روزنامه نگار و فعال بلاروسی را بازداشت کرد.مخالفان دولت بلاروس می‌گویند علت این اقدام دستگیری خبرنگار منتقدی بود که از جمله سرنشینان این هواپیما بود.

این خبرنگار ۲۶ ساله سوار بر هواپیمای Ryanair از آتن پرواز کرده بود. پس از ورود هواپیما به در فضای هوایی بلاروس، این کشور برای اسکورت و فرود اضطراری هواپیمای مسافربری از جت‌های جنگنده استفاده کرده است.

کشورهای غربی از اقدام بلاروس برای منحرف کردن اجباری مسیر هواپیمایی که مبدا و مقصد حرکت آن در اتحادیه اروپا بود، ابراز خشم کردند. گفته می‌شود مقامات بلاروس این اقدام را برای دستگیری یک خبرنگار منتقد دولت انجام داده‌اند.

رهبران اتحادیه اروپا قرار است به زودی در مورد پاسخ مناسب به آنچه “هواپیماربایی” توصیف کرده‌اند، تصمیم بگیرند. شارل میشل، رئیس شورای اروپا گفته تحریم بلاروس از هم اکنون در دستور کار نشست این اتحادیه است.

پیشتر لیتوانی خواستار اقدام قاطع و فوری شده بود.همزمان وزارت خارجه آمریکا نیز استفاده از زور برای تغییر مسیر هواپیما را “اقدامی تکان دهنده” خواند و خواستار تحقیق در مورد این پرونده شد.

پیشتر رئیس جمهوری لیتوانی با انتشار پیامی در توییتر دولت بلاروس را عامل این “اقدام نفرت‌انگیز” دانسته است. لیتوانی خواستار اقدام قاطع و فوری شده است.

انحراف پرواز آتن-ویلنیوس یکشنبه (۲ خرداد/ ۲۳ مه) در سایت ردیابی پروازها ثبت شد که نشان می‌داد این هواپیما درست قبل از رسیدن به مرز لیتوانی مسیر خود را به سمت شرق و به سوی شهر مینسک بلاروس تغییر داده است.

در بلاروس چه می‌گذرد؟

الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس که از سال ۱۹۹۴ سکان رهبری کشورش را بر عهده داشته از زمان برگزاری انتخابات در اوت سال پیش (۲۰۲۰) حلقه فشار را بر مخالفانش تنگ‌تر کرده و سرکوب مخالفان را تشدید کرد؛ با این اقدامات بسیاری از منتقدان در این کشور دستگیر یا مجبور به ترک بلاروس شده‌اند.

در انتخابات پارسال کشورهای غربی از خانم تیخانوفسکایا که مدعی پیروزی شده بود، حمایت کردند؛ پیش از آنکه او مجبور به ترک کشورش شود و به لیتوانی برود.

رهبر مخالفان در بلاروس گفته بود برای “حفظ جان فرزندانش” در تصمیمی سخت بلاروس را ترک کرده است.

اعتراض به نتیجه انتخاباتات برای چند ماه در بلاروس ادامه داشت.آقای لوکاشنکو حدود ۲۶ سال است رئیس‌جمهور بلاروس باقی مانده است.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

اختلاف نظر آمریکا و اسرائیل درباره زمان برنامه‌ریزی برای حکومت آینده غزه

وزیر خارجه آمریکا می‌گوید اسرائیل به برنامه‌ای «دقیق و شفاف» برای آینده نوار غزه نیاز …