وب‌سایت اکسیوس:درخواست بایدن از نتانیاهو برای «پایان دادن به تشدید تنش»

وب‌سایت اکسیوس گزارش داده است جو بایدن در گفت‌وگوی تلفنی «جدی» خود با نخست‌وزیر اسرائیل بعد از کشته شدن اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی گروه افراطی حماس، از بنیامین نتانیاهو خواسته است «به تشدید تنش‌ها پایان دهد».

این رسانه روز جمعه ۱۲ مرداد به نقل از دو مقام آمریکایی نوشته است آقای بایدن و مشاورانش از عواقب اقدام اسرائیل در تهران و بیروت برای کشتن اسماعیل هنیه و فواد شکر، از فرماندهان حزب‌الله، بسیار ناخرسند شده‌اند.

بر اساس گزارش اکسیوس، هرچند مقام‌های آمریکایی از مرگ اعضای ارشد حماس و حزب‌الله ناراحت نیستند، اما فکر می‌کنند آقای نتانیاهو به‌عمد رئیس‌جمهور ایالات متحده را بی‌اطلاع نگه داشت، در حالی که طرفین چند روز قبل از این تحولات در واشینگتن دیدار کرده بودند.

اکسیوس می‌گوید جو بایدن همچنین خواستار مذاکره درباره آمادگی مشترک آمریکا و اسرائیل درباره رویارویی با اقدامات تلافی‌جویانه ایران و حزب‌الله شده است، اما از مسیری که آقای نتانیاهو در روزهای اخیر در پیش گرفته، ابراز نارضایتی کرده است.رئیس‌جمهور آمریکا در پی گفت‌وگوی تلفنی با بنیامین نتانیاهو در شامگاه پنج‌شنبه به خبرنگاران گفته بود: «از بین بردن اسماعیل هنیه به دستیابی به آتش‌بس (در غزه) کمکی نکرد.»

رئیس‌جمهور آمریکا در جمع خبرنگاران در کاخ سفید در پاسخ به این پرسش که آیا کشتن اسماعیل هنیه بخت دستیابی به توافق آتش‌بس را از بین می‌برد، گفت: «این امر کمکی نمی‌کند.»

پنتاگون روز جمعه خبر داد لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، در گفت‌وگوی تلفنی با همتای اسرائیلی خود دربارهٔ اقدامات تکمیلی مربوط به آرایش فعلی و پیش‌روی نیروهای آمریکایی مستقر در خاورمیانه اطلاع داده است.

وزارت دفاع اسرائیل هم اعلام کرد که یوآو گالانت، وزیر دفاع این کشور، در همین مکالمه با لوید آستین گفته است همکاری امنیتی بی‌سابقه آمریکا و اسرائیل علیه ایران و گروه‌های نیابتی‌اش برای «امنیت و ثبات منطقه حیاتی است».

تحرکات در سوریه و لبنان

هم‌زمان با تشدید التهاب در منطقه، دیدبان حقوق بشر سوریه گزارش‌داد که گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت تهران در سوریه، پس از اعلام آماده باش، ضمن لغو مرخصی‌ها، از همه نیروهای خود خواستند به پایگاه‌ها بازگردند.

روزنامه لبنانی النهار و شبکه العربیه گزارش دادند که گروه حزب‌الله لبنان نیز سطح آماده باش نیروهای خود را بالا برده و برخی از مقرهای خود در منطقه ضاحیه، حومه جنوب بیروت، را تخلیه کرده است.

بنا بر این گزارش‌ها، حزب‌الله همچنین ازساکنان برخی ساختمان‌هایی که در نزدیک مقرهای این گروه قرار دارند، توصیه کرده به «اماکن امن‌تر» بروند.

روز پنجشنبه خبرگزاری رویترز به نقل از پنج منبع نوشت نمایندگان حماس و جهاد اسلامی، به عنوان متحدان فلسطینی جمهوری اسلامی ایران و همچنین جنبش حوثی‌های یمن، حزب‌الله لبنان و گروه‌های موسوم «مقاومت» در عراق که از سوی تهران حمایت می‌شوند، در یک نشست در تهران شرکت می‌کنند.

شبکه آمریکایی سی‌ان‌ان گزارش داد که آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکایی، در پیامی که به واسطه قطر ارسال کرد، خواستار حفظ آرامش و عدم واکنش به ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در تهران و همچنین فؤاد شکر از فرماندهان ارشد حزب‌الله شد. رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

فقر حاد ۱.۱ میلیارد نفر در جهان؛ دو سوم مردم افغانستان فقیر شدند

تازه‌ترین به روز رسانی شاخص جهانی فقر چند بعدی (MPI) نشان می‌دهد که ۱.۱ میلیارد …