وزارت خارجه آمریکا: موشک‌های بالیستیک ایران تهدیدی علیه ما و متحدان ما است

زادیو فردا:سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده در واکنش به گفته‌های مقام‌های ایران در مورد محدودیت دو هزار کیلومتری برد موشک‌های ایران می‌گوید این مقدار هم برد زیادی‌ست و منافع آمریکا و متحدان آن در منطقه را با تهدید روبه‌رو می‌کند.

فرمانده سپاه پاسداران ایران، نهم آبان ماه در جریان یک سخنرانی گفته بود بنا بر آن‌چه سیاست‌های رهبر جمهوری اسلامی توصیف شده، برد موشک‌های ایران محدود به دو هزار کیلومتر شده است. محمد علی جعفری گفته بود «این میزان فعلاً کفایت می‌کند، چرا که آمریکایی‌ها به اندازه کافی در شعاع دو هزار کیلومتری اطراف کشور ما حضور دارند که در صورت تهاجم به آنها پاسخ داده خواهد شد».

در جریان کنفرانس خبری هدر نائورت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، یکی از خبرنگاران به این سخنان فرمانده سپاه اشاره کرده‌است. خانم نائورت نیز در پاسخ گفته است برد دو هزار کیلومتری هم در واقع برد زیادی‌ست و «قطعا کشورهای دیگری که هم‌پیمان ما هستند در این برد قرار می‌گیرند».

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده گفته قصد ندارد به هر اظهار نظر یک مقام ایرانی یا مقام دیگری در مورد این موضوع واکنش نشان دهد. او سپس در ادامه افزوده است «همه ما می‌دانیم، و نیز متحدان ما در منطقه هم می‌دانند، که موشک‌های بالیستیک ایران، نه تنهای تهدیدی علیه آمریکا که تهدیدی علیه هم‌پیمانان ما در منطقه، از جمله بسیاری از کشورهای عربی، است».

به گفته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا «موشک‌های ساخت ایران، برای مدتی طولانی به افزایش تنش‌ها و بحران‌ها در منطقه انجامیده‌است. و همان‌طور که می‌دانید موشک‌های بالیستیک در نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد است».

خبرنگاری از سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پرسیده است آیا ایالات متحده می‌خواهد «شاهد رسیدن برد موشک‌ها به صفر باشد»؛ هدر نائورت نیز پاسخ داده‌است «ما می‌خواهیم شاهد این باشیم که آن‌ها به قطعنامه‌های شورای امنیت عمل می‌کنند، و این (موشک‌ها) را ناقض قطعنامه‌های شورای امنیت می‌دانیم».

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، و دولت او، بارها ایران را، از جمله به‌خاطر آزمایش‌های موشکی این کشور، ناقض روح توافق اتمی تیرماه ۱۳۹۴ توصیف کرده‌اند. دونالد ترامپ در نهایت از تائید برجام نیز خودداری کرد.

ایران می‌گوید آزمایش‌‌های موشکی‌ در راستای آزمودن و افزایش توان دفاعی است و با مفاد برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت در حمایت از توافق اتمی میان تهران، دولت باراک اوباما و پنج قدرت جهانی دیگر، مغایرتی ندارد. مقام‌های ایرانی بارها تاکید کرده‌اند که این آزمایش‌ها متوقف نخواهد شد.

در سومین گزارش «شش ماهه» دبیرکل سازمان ملل متحد در باره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و توافق هسته‌ای ایران با شش قدرت جهانی، که تیر ماه گذشته منتشر شد، از ایران خواسته شده، به دلیل این که آزمایش‌های موشکی می‌توانند به افزایش تنش‌ها بیانجامند، از انجام آن‌ها خودداری کند.

نماینده آمریکا در سازمان ملل در همان زمان گفته بود این گزارش نشان می‌دهد ایران «به‌طور مستمر و عامدانه» قطعنامه ۲۲۳۱ را نقض کرده‌است و شورای امنیت اقدامی در این‌باره انجام نداده است.

معاون دبیرکل سازمان ملل گفته‌است نامه‌هایی در این مورد از ایران یا اسرائیل دریافت کرده و همچنین چهار کشور آمریکا، فرانسه، بریتانیا و آلمان، که آن‌ها نیز طرف گفت‌وگوهای اتمی با ایران بودند، از آزمایش‌ موشکی ایران ابراز نگرانی کرده‌اند.

او که در مورد یک مورد مشخص از این آزمایش‌ها در ماه مارس ۲۰۱۶ سخن می‌گفت، افزوده بود بین اعضای شورای امنیت اتفاق‌نظری در خصوص این که آیا این آزمایش نقض قطعنامه ۲۲۳۱ است، وجود ندارد.

قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که پس از دستیابی به توافق هسته‌ای در وین، و با هدف تأیید آن، صادر شد، از ایران خواسته است از توسعه موشک‌های بالیستیک که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دارند، خودداری کند.

اینرا هم بخوانید

چهاردهمین روز اعتراض کارگران کاغذسازی پارس به همراه بازنشستگاه هفت تپه مقابل فرمانداری شوش

اعتراضات و تجمعات کارگران کاغذسازی پارس امروز (چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه) به چهاردهمین روز رسید. …