وضعیت مسکن، وعده حکومت برای ساخت پنج میلیون خانه ظرف دهه آینده

ایسنا:حامد مظاهریانمعاون وزیر راه و شهرسازی نقش مسکن را در اقتصاد کلان تاثیرگذار دانست و گفت: تا سال ۱۴۰۵ قرار بر این است که ۵ میلیون خانه جدید تولید شود. همچنین حدود ۳.۸ میلیون مسکن نیاز به نوسازی دارد.

 طبق اطلاعات مرکز آمار در آخرین سرشماری  ۲۴ میلیون خانوار با بعد ۳.۳ حدود ۲۷ میلیون مسکن وجود دارد که از این تعداد ۲.۶ میلیون خانه خالی و دو میلیون خانه دوم است. خانه دوم برای اسکان مقطعی ساخته شده است و تقریبا شش ماه از سال در آن سکونت انجام می شود و شش ماه دیگر از آن استفاده نمی‌شود؛ اما مشکل اصلی در خانه هایی است که ساخته شده ولی خالی از سکنه است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد:  ۲.۶ میلیون خانه خالی در ایران وجود دارد که برای متقاضیان واقعی ساخته نشده است. این خانه‌ها که بخش عمده آن لوکس هستند، به فروش نرسیده اند.

آمار واقعی نشان می‌دهد که به ازای هر ۱۰۰ خانه  ۱۰۴ خانوار داریم. در سال ۱۴۰۵ از ۲۴ میلیون خانوار به ۲۹ میلیون خانوار خواهیم رسید و جمعیت شهر نشین از ۷۴ درصد فعلی به ۷۹ درصد افزایش پیدا می‌کند.

مظاهریان با بیان اینکه طبق برنامه ششم توسعه ۵۰ درصد بافت فرسوده باید نوسازی شود، اضافه کرد: ۱۲۳ هزار میلیارد تومان گردش اقتصادی نوسازی بافت‌های ناکارآمد خواهد بود. در افق طرح جامع مسکن تا سال ۱۴۰۵، مجموعا ۳۰ میلیون خانوار پیش بینی شده است که از این تعداد ۲۳ میلیون خانوار، خانوار شهری خواهد بود.وی رشد شهرنشینی و ابعاد آن را در ایران فراتر از میانگین جهان اعلام کرد و گفت: هم اکنون بیش از ۷۰ درصد جمعیت ایران شهرنشین هستند.

 

 

اینرا هم بخوانید

“دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی”: تلاش می‌کنیم حمید نوری را آزاد کنیم ولی امیدی نداریم!

کاظم غریب‌آبادی “دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی” در خصوص آخرین وضعیت حمید نوری گفته …