Demonstrators take part in an anti-Trump protest in London, Britain, June 4, 2019. REUTERS/Clodagh Kilcoyne

وعده ترامپ، روابط تجاری با بریتانیا بعد از برگزیت’

ترامپ می‌گوید بر این باور است که بریتانیا بعد از ترک اتحادیه اروپا می‌تواند با آمریکا یک معامله تجاری بسیار بسیار قابل توجه داشته باشد.

آقای ترامپ این سخنان را در دومین روز دیدار رسمی خود از بریتانیا در جلسه‌ای با حضور مدیران شرکت‌های بزرگ بریتانیایی و آمریکایی در کاخ سنت جیمز مطرح کرد. ترزا می، نخست وزیر بریتانیا، که آخرین روزهای نخست‌وزیری خود را می‌گذراند، میزبان او در این نشست بود.

پرنس اندرو، فرزند ملکه بریتانیا، جرمی هانت، وزیر خارجه و فیلیپ هموند، وزیر دارایی بریتانیا از جمله حاضران در این جلسه بودند.

در همین حال تجمعات اعتراضی به سفر آقای ترامپ در سراسر بریتانیا از جمله در میدان ترافلگار لندن در حال برگزاری است.

جرمی کوربین، رهبر حزب مخالف دولت کارگر، قرار است در این تظاهرات سخنرانی کند.

خانم می و آقای ترامپ، سپس گفت‌وگوهای خود را در دفتر نخست وزیر ادامه خواهند داد و در پی آن در نشستی خبری به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ می‌د‌هند.

قرار است خانم می درباره موضوعات مختلف از جمله تغییرات آب و هوایی با آقای ترامپ صحبت کند و بر انتقاد خود درباره خروج یک‌جانبه آمریکا از پیمان پاریس تاکید خواهد کرد.

موضوع شرکت هواوی، از محورهای دیگر بحث میان خانم می و آقای ترامپ است. درحالیکه آمریکا این شرکت بزرگ تولیدکننده گوشی‌های تلفن هوشمند را در فهرست سیاه خود گذاشته است، بریتانیا هنوز تصمیمی برای توقف همکاری خود با هواوی برای راه‌اندازی شبکه  نگرفته است.

در این نشست مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا و ایوانکا ترامپ، دختر و مشاور آقای ترامپ او را همراهی خواهند کرد.این آخرین دیدار رسمی ترزا می در مقام نخست وزیر با یکی از رهبران جهان خواهد بود. قرار است. او جمعه، هفتم ژوئن و پس از پایان سفر آقای ترامپ از نخست وزیری بریتانیا کنار رودمروز سه‌شنبه “تظاهرات سراسری” در اعتراض به سفر آقای ترامپ از ساعت ۱۱ صبح در میدان ترافالگار در نزدیکی دفتر نخست وزیر بریتانیا آغاز می‌شود. قرار است جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر بریتانیا در این گردهمایی سخنرانی کند.روز گذشته آقای ترامپ پس از حضور حضور در نهار خصوصی همراه با ملکه بریتانیا با پرنس چارلز، ولیعهد بریتانیا و همسرش کامیلا در کلارنس هاوس، محل اقامت این دو ملاقات کرد.

آقای ترامپ و همسرش، ملانیا سپس در ضیافت شام رسمی ملکه بریتانیا که در کاخ باگینگهام برگزار شد، حضور یافت.

آقای ترامپ و ملکه بریتانیا در سخنرانی‌ خود از روابط دوستانه بین دو کشور تمجید کردند. آقای ترامپ از “دوستی ابدی” بین آمریکا و بریتانیا گفت و ملکه الیزابت دوم گفت که دو کشور سالگرد اتحادی را جشن می‌گیرند که “دهه‌هاست برای هر دو ملت امنیت و رفاه به ارمغان داشته است.”

سفر آقای ترامپ به بریتانیا با حاشیه‌هایی نیز همراه بوده است. روز گذشته و چند دقیقه قبل از فرود هواپیمایش در فرودگاهی در شمال لندن، در توییتی به شدت به صادق خان، شهردار لندن حمله کرد و او را “شهرداری افتضاح” و یک “بازنده” خواند و گفت که باید به [مبارزه با] جرم و جنایت در لندن تمرکز کند.”

این واکنشی به مقاله شهردار لندن در انتقاد از سفر سه روزه آقای ترامپ به بریتانیا بود. صادق خان،‌ دونالد ترامپ را نمونه بزرگی از راستگرایی افراطی رو به رشد و تهدیدی برای همه جهان دانسته بود.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

اسماعیل بخشی: کدام باتوم را انتخاب می‌کنید؟ تکرار راه چندین بار رفته خطاست!

واکنش اسماعیل بخشی به انتخابات کدام باتوم را انتخاب می‌کنید؟ تکرار راه چندین بار رفته …