وکلای پخشان عزیزی با تایید صدور حکم اعدام وی، به آن اعتراض می‌کنند

مازیار طاطایی و امیر رئیسیان، وکلای پخشان عزیزی، در گفت‌وگو با روزنامه شرق خبر صدور حکم اعدام برای این فعال مدنی و زندانی سیاسی کرد را تایید کرده و گفته‌اند که به آن اعتراض خواهند کرد.

این دو وکیل دادگستری گفته‌اند که «البته حکم بدوی است و ما در حال تدارک لایحه فرجام‌خواهی و ثبت اعتراض به این حکم هستیم.»

پیشتر گزارش شد که پخشان عزیزی به اتهام «بغی یا قیام مسلحانه علیه حکومت» به اعدام محکوم شده است. خبرگزاری حقوق بشری هرانا گزارش داد که مصداق این اتهام «عضویت در جمعیت‌های معارض» اعلام شده است.

امیر رئیسیان، دیگر وکیل خانم عزیزی، تایید کرد که حکم اعدام برای اتهام بغی صادر شده اما او هر گونه اتهام فعالیت مسلحانه از سوی موکلش را رد کرد.

او گفت که «حتی در خود حکم نیز هیچگونه اشاره‌ای به هیچ عملیات و یا درگیری نظامی خانم عزیزی با هیچ شخص حقیقی یا حقوقی دولتی یا غیردولتی ایرانی نشده است.»

مازیار طاطایی گفت که «برای ما هم مشخص نیست که خانم عزیزی که در خود حکم هم به عنوان مدرس حوزه زن‌شناسی معرفی شده است در چه اقدام مسلحانه‌ای مشارکت و دخالت داشته است؟».

او در پاسخ به این پرسش که پس مصداق اقدام نظامی یا مسلحانه چه چیزی بوده است؟ گفت: «ببینید فقط این جمله عینا در حکم آمده است که: ‘ایشان به صورت مسلحانه در کشورهای عراق و سوریه تردد نموده است و در جنگ‌های داخلی سوریه مشارکت کرده است’.»

وکلای پخشان عزیزی ابراز امیدواری کردند که این حکم، در دیوان عالی کشور تغییر کند.

صدور حکم اعدام برای پخشان عزیزی با واکنش‌هایی همراه بود، و از جمله زندانیان بند زنان اوین در حیاط زندان تحصن کرده‌اند.

حساب گلرخ ایرایی، دیگر زندانی سیاسی در اوین، در واکنش به این خبر در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «زنان بند اوین یک صدا اعلام می‌کنند: خواهان لغو حکم اعدام پخشان عزیزی هستیم. از تمام مردم می‌خواهیم با زنان زندانی سیاسی-عقیدتی هم‌صدا شوید.»

خانم عزیزی روز ١٣ مرداد ماه سال گذشته بازداشت و پس از سپری کردن مدتی در بازداشتگاه اداره اطلاعات به بند زنان زندان اوین منتقل شد.

به گزارش هرانا خانم عزیزی در بهمن ماه سال گذشته در شعبه پنجم بازپرسی دادسرای امنیت اوین تفهیم اتهام و کیفرخواست به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران ارجاع شد. جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات او روز ۸ خرداد برگزار شد.

روز سه‌شنبه بعد از چند هفته نگرانی فعالان درباره این پرونده، گزارش شد که حکم در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی ایمان افشاری صادر و به وکلای خانم عزیزی ابلاغ شده است.

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو گزارش داد که این زندانی سیاسی اخیرا از برقراری تماس تلفنی و ملاقات حضوری هم منع شده است.

نهادهای حقوق بشری گفته‌اند که پخشان عزیزیی تحت شکنجه و فشارهای مقامات امنیتی قرار داشته تا مجبور به اعترافات اجباری شود.

او قبلا در سال ۱۳۸۸ در تجمع اعتراضی دانشجویان کرد دانشگاه تهران علیه اعدام‌ زندانیان سیاسی در کردستان بازداشت و پس از چهار ماه با قرار وثیقه آزاد شده بود.

ماه قبل هم دادگاه انقلاب رشت شریفه محمدی، عضو پیشین «کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری»، را به اعدام محکوم کرد.

وریشه مرادی، دیگر زندانی سیاسی زن کرد، که عضو جامعه زنان آزاد شرق کردستان (کژار) است هم با اتهام «بغی» روبروست.

شبکه حقوق بشر کردستان می‌گوید وریشه مرادی پیشتر در مبارزه علیه داعش فعالیت کرده و در یکی از حملات داعش در کوبانی نیز مجروح شده بود.

اعدام زندانیان کرد در ایران در یک سال اخیر شدت گرفته است.

سازمان عفو بین‌الملل اخیرا در گزارش سالانه خود درباره مجازات اعدام در جهان، از افزایش چشمگیر موارد اعدام در ایران خبر داد و گفت که نزدیک به ۷۵ درصد از کل اعدام‌های ثبت‌شده در جهان در سال ۲۰۲۳، در ایران رخ داده است.

عفو بین‌الملل می‌گوید بعد از جنبش «زن، زندگی، آزادی» در شهریور ۱۴۰۱، حکومت ایران استفاده از مجازات اعدام را برای القای وحشت در میان مردم و تشدید کنترل خود بر قدرت افزایش داده است.

بر اساس این گزارش تعداد اعدام‌های ثبت‌شده در ایران در سال گذشته میلادی، ۸۵۳ مورد بوده که نسبت به سال قبل آن نزدیک به ۵۰ درصد افزایش داشته و ایران را -بعد از چین- در صدر جدول کشورهایی قرار داده که مجازات اعدام را اجرا می‌کنند. بی بی سی

اینرا هم بخوانید

پرستاران در چندین شهر دست به تجمع زدند  

پرستاران طبق فراخوان قبلی امروز در شهرهای اصفهان، قم، کاشان، شیراز و قروه دست به …