ویرانی بیمارستان شفا بعد از دو هفته عملیات نظامی اسرائیل

ارتش اسرائیل بعد از عملیاتی دو هفته‌ای که باعث ویرانی بخش اعظم بیمارستان شفا در شهر غزه شده از این مجمع بزرگ پزشکی خارج شده است.

ارتش اسرائیل گفت که ۲۰۰ «تروریست» را کشته و بیش از ۵۰۰ نفر را دستگیر کرده و «در سراسر بیمارستان» سلاح و اسناد حاوی اطلاعات امنیتی کشف کرده است.اسرائیل گفت که به بیمارستان شفا یورش برد چون حماس در آنجا تجدید قوا کرده بود.وزارت بهداشت حماس در غزه گفت که ده‌ها جسد کشف شده و اهالی محل می‌گویند که نواحی اطراف صاف شده است.

این عملیات شاهد نبردهای سنگین بود و نیروی هوایی اسرائیل ساختمان‌ها و نواحی اطراف بیمارستان را هدف گرفت.

ارتش اسرائیل گفت که به بخش‌های مختلف این بیمارستان حمله کرد چون حماس و جهاد اسلامی از آنجا به عنوان پایگاه استفاده می‌کردند و آنها را به سازماندهی نبرد از داخل مراکز پزشکی متهم کرد.

تصاویر منتشر شده در پی خروج اسرائیل فلسطینی‌هایی را نشان می‌دهد که در نزدیکی ساختمان‌های اصلی سوخته بیمارستان راه می‌روند، درحالی که بخش‌هایی از دیوار بیمارستان ریخته و اجساد پیچیده شده در پتو درحال انتقال است. تصاویر دلخراش اجسادی که بخشی که از بدن آنها پیدا بود را روی زمین نشان می‌دهد.

وزارت بهداشت حماس گفت که ده‌ها جسد، که برخی تجزیه شده بود، در داخل و اطراف این مجتمع پزشکی، که «کاملا از سرویس خارج شده»، کشف شده است.

یک پزشک به خبرگزاری فرانسه گفت که بیش از ۲۰ جسد خارج شده است.

یک سخنگوی سازمان اورژانس غزه گفت که نیروهای اسرائیلی از بولدوزر برای کندن زمین مجتمع و خارج کردن اجساد استفاده کرده‌اند.

دفتر مطبوعاتی حماس گفت که نیروهای اسرائیل ۴۰۰ فلسطینی را در شفا و نواحی اطراف کشته‌اند که شامل یک پزشک زن و پسرش که او هم دکتر بود می‌شود.دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، گفت که این نیرو «تلاشی ویژه کرده که بیماران، خدمه پزشکی یا غیرنظامیان در ناحیه آسیب نبینند… به بیمارانی که در متجمع باقی ماندند تدارکات پزشکی و آب رسانده شد.»

او افزود که ۲۰۰ نفر که آنها را «تروریست» توصیف کرد کشته شدند و بیش از ۹۰۰ نفر بازداشت شدند که معلوم شد بیش از ۵۰۰ نفر با حماس و جهاد اسلامی رابط دارند. اسرائیل، بریتانیا و کشورهای دیگر این دو گروه فلسطینی را تروریستی توصیف می‌کنند.

او افزود که بازجویی از مظنونان به جمع‌آوری «اطلاعات امنیتی قابل توجهی» منجر شده است.

ارتش اسرائیل پیشتر گفت که «در سراسر بیمارستان حجم زیادی سلاح و اسناد امنیتی یافته، درگیر نبردهایی از فاصله نزدیک با تروریست‌ها شده درحالی که از آسیب رساندن به خدمه پزشکی و بیماران پرهیز کرده است.»

سازمان بهداشت جهانی روز یکشنبه گفت که ۲۱ بیمار جان باخته‌اند، به طوری که بیماران چند بار جابجا شدند و از مراقبت پزشکی محروم ماندند.

جنگ غزه بعد از حمله جنگجویان حماس به جنوب اسرائیل در روز ۷ اکتبر شروع شد که براساس آمار دولت اسرائیل در آن حدود ۱۲۰۰ نفر کشته و ۲۵۳ نفر گروگان گرفته شدند. حدود ۱۳۰ نفر از گروگان‌ها همچنان در اسارت هستند و فرض بر این است که حداقل ۳۴ نفر آنها جان باخته باشند.

به گفته وزارت بهداشت حماس بیش از ۳۲ هزار و ۸۰۰ نفر در عملیات اسرائیل در غزه کشته و ۷۵ هزار نفر زخمی شده‌اند. حماس می‌گوید که ۷۰ درصد کشته‌ها زنان و کودکان هستند.

اینرا هم بخوانید

کامرون وزیر خارجه انگلیس:”تروریستی اعلام کردن سپاه در راستای منافع بریتانیا نیست”!

دیوید کامرون، وزیر خارجه بریتانیا، روز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت اعلام کرد که افزودن نام سپاه …