٩ اسفند: تجمع اعتراضی کارگران قرارداد موقت مقابل وزارت نفت

امروز نهم اسفند ماه  شماری از کارگران قرارداد موقت نفت به نمایندگی از همکارانشان  در اعتراض به قراردادهای موقت کاری و   تبعیض در شرایط کاری و سطح حقوقهایشان  دست به تجمع زدند. اعتراض اصلی این کارگران به سطح نازل حقوقها و قراردادهای برده وار موقت کاری است. در این حرکت اعتراضی کارگران با شعارهایی چون “اینهمه قول و وعده، وزیر عمل نکرده”،  “تبدیل وضعیت حق مسلم ماست” صدای اعتراض خود را بلند کردند. به گفته کارگران به آنها در قبال کار مساوی با کارگران رسمی حقوقهایی بسیار کمتر یعنی حدود ٤ میلیون پرداخت میشود که یک سوم خط فقر دوازده میلیون است. اشاره کنیم که گرانی سرسام آور قیمت ها  افت معیشتی کارگران رسمی را نیز باعث شده است و در این رابطه این بخش از کارگران در چهارم بهمن ماه مقابل وزارت نفت تجمع داشتند. 

تجمع کنندگان اعتراض دارند که با اینکه بیش از هفتاد درصد کارگران شاغل در نفت نیروهای موقت و پیمانی هستند و  بار صنعت نفت اساسا بر دوش آنها قرار دارد، اما وزارت نفت با تحمیل شرایط بسیار دشوار کاری بر دوش آنها  از بسیاری از حق و حقوق پایه ای آنها را محروم نگاهداشته و علیرغم اعتصاب سراسری مرداد ماه به هیچ کدام از مطالبات آنان پاسخ داده نشده است.  

کارگران غیررسمی و قراردادی نفت در بیانیه ای دیگر اولتیماتوم داده اند که اگر وعده های داده شده اجرایی نشود اعتصاب سراسری دیگری را آغاز خواهند کرد.  افزایش حقوقها به بالای دوازده میلیون، برخورداری همه کارگران از تسهیلات رایگان درمانی نفت، داشتن امنیت شغلی کوتاه شدن دست پیمانکاران و لغو قرادادهای موقت و پیمانی، پایان دادن به اخراج ها و دزدی ها و چپاولها، پایان دادن به  امنیتی کردن فضای محیط های کاری، بالا بردن استانداردهای زیستی، معیشتی و ایمنی محیط کار از جمله خواستهای این کارگران است که در بیانیه خود اعلام کرده اند و در اعتصاب مرداد ماه بر روی آنها تاکید داشتند. بنا برخبرها حدود ١٥٤ هزار کارگر بصورت موقت در صنعت نفت اشتغال دارند که  ۳۴ هزار نفر آنها قرارداد موقت و ۱۲۰ هزار نفرشان کارگران پیمانی هستند.

 تحرکات اعتراضی در میان کارگران نفت و مراکز وابسته به آن هر روز گسترده میشود، صدای اعتراض این کارگران را وسیعا رسانه ای کنیم.

پیش بسوی اعتصابات سراسری

پیش بسوی ایجاد شوراها

حزب کمونیست کارگری ایران

١٩ اسفند ۱۳۹۹، ٩ مارس ٢٠٢١–

اینرا هم بخوانید

شرایط کنونی کانون های بازنشستگی تامین اجتماعی: کانونهای بازنشستگی تشکل‌های زرد بی‌خاصیتی شده اند

شرایط کنونی کانون های بازنشستگی تامین اجتماعی در جریان اعتراضات بازنشستگان تامین اجتماعی علیه مداخله …