پتانسیل های برگزاری اول ماه مه در شهرهای کردستان

١ــ برگزاری و گرامیداشت اول ماه مه روز جهانی کارگر در شهرهای کردستان سابقه طولانی دارد، این روز برای توده های مردم در شهرها روزی آشناست. نسل جوان امروز و نسل دهه ٤٠ و قدیمی ترها هم با این روز اآشنا هستند. در شهرهای کردستان روز کارگر به روز همبستگی، جشن و شادی مردم بویژه زنان و مردان تبدیل شده.

از زاویه اجتماعی وجود این ویژگی وعمومی شدن شناخت از روز گارگر بر فضای سیاسی جامعه کردستان، قطب بندی طبقاتی و سوسیالیستی شدن جامعه تاثیرات بنیادی و پایدارتری را گذاشته است.

نسل جوان با ادبیات سیاسی ــ طبقاتی آشنایی بیشتری دارد. کم نیستند تاترهای خیابانی که منعکس کننده مصائب اجتماعی و ستم طبقاتی ناشی از شرایط و شکاف طبفاتی کنونی هستند.

 

٢ـ  تجارب برگزاری روزجهانی کارگر، روز جهانی زن و فستیوال کودکان و اعتراضات معلمان، بیان کتبی این تجارب در اشکال خاطرات، جمعبندی تجارب  قطعنامه و بیانیه هایی که بقدمت بیش از سه دهه جزو ادبیات کارگری در میان کارگران بویژه کارگران پیشرو است.

 

٣ـ ابراز وجود و عروج  طیف نسبتا وسیعی از رهبران و سخنگویان فعالین کارگری، زنان و مدافعین حقوق کودک یکی از پتانسیل های بالا و قابل ارتقا در شهرهای کردستان است.

در یک دهه گذشته تحت تاثیر عروج و حضور فعالین شناحته شده کارگری، مدافعین حقوق کودک و جنبش آزادیخواهی زنان طیف وسیع از جوانان (نسل جوان) در دفاع از حقوق سالمندان، کارتن خوابها، محیط زیست سالم، دوچرخه سواری بدون خودرو، مدافعین دوچرخه سواری زنان در ملاعام، مدافعین حق حیات برای حیوانات، ابراز وجود کرده و  با سازماندهی ده ها انجمن و  شبکه های مبارزاتی دوره نوین و پرشوری  را استارت زده اند.

 

٤ـ جنبش برای افزایش دستمزدها در سالهای ٩٣،  ٩٤ و ٩٥ در ابعادی سراسری در اشکال جمع آوری طومار(طومار بیش از ٤٠هزار نفر از مراکز تولیدی  در ٨ استان کشوری)، تجمعات اعتراضی مقابل مجلس برای افزایش دستمزدها بخش رادیکال اعتراضات کارگران را رقم زده. در این اعتراضات تعداد زیادی از فعالین کارگری در شهرهای سنندج، سقز، مریوان و…….. حضور فعال و قابل توجهی داشتند.

 

٥ـ حضور تعدادی از فعالین کارگری، معلمان، زنان و مدافعین حقوق کودک و از کارگران کولبر در میدیای اجتماعی، رادیو و تلویزیونهای اپوزیسیون در خارج از کشور در یکسال گذشته قابل توجه شده است.

با حضور در میدیای اجتماعی این طیف از فعالین به شخصیت های شناحته شده ای تبدیل شده اند.

حضور آنها افق سیاسی و دورنمای اعتراض طبقاتی مردبگیران جامعه را تقویت کرده است.

 

٦ـ به هر اندازه تعین بخشی فعالین  کارگری، معلمان، زنان و مدافعین حقوق کودک به امری توده ای و شناخته شده تبدیل شده، توقع مزدبگیران جامعه از آنها برای هدایت و حضور فعال بیشتر شده است.

در همین رابطه؛ فعالین شناخته شده برای تدارک روز جهانی کارگر ٩٦  وظایف متفاوتی را باید پیش ببرند. تهیه  کلیپ های صوتی ــ ویدئوئی و فراخوان به کل جامعه برای شرکت فعال در مراسم های روز جهانی کارگر، برپایی جشن و مراسم های شاد، و در هر شهر و محل کارگری و محله ای مارش یا مراسمهایی سازماندهی شده شرکت فعال داشته باشند. فراخوان و حضور فعال و علنی فعالین کارگری،  معلمان، زنان و مدافعین حقوق کودک روز جهانی کارگر را وارد فاز جدید و نوینی میکند.

 

٧ـ میدیای اجتماعی وسیعا در دسترس مردم قرار گرفته است. استفاده بموقع از تلگرام، فیس بوک و اینستاگرام به تقویت پتانسیل های برگزاری اول ماه مه کمک و در جهت تقویت رساندن  پیام و بیانیه های فعالین کارگری،  معلمان، زنان و مدافعین حقوق کودک باید مورد استفاده قرار گیرد.

 

٨ـ در چند سال گذشته معلمان در شهرهای کردستان با تجمع و راه پیمایی خواست های انسانی از قبیل افزایش دستمزدها، تحصیل رایگان برای کودکان، بالابردن استانداردهای تحصیل را مطرح و به افق سیاسی و معیشتی جامعه تبدیل کرده اند. در شهرهای کردستان معلمان همواره در کنار فعالین کارگری و زنان برای سازماندهی مراسم های روز کارگر و روز جهانی زن قرار دارند. در شرایطی که همبستگی محکم تری میان کارگران و معلمان ایجاد شده، همکاری های نزدیک برای مارش و جشن های روز کارگر امر واقعی و قابل عمل شده  است.

 

٩ـ خانواده ها در ابعادی وسیع سنتا در مراسم های روزکارگر، روز جهانی زن و فستیوال کودکان حضور فعال و قابل توجهی دارند. شرکت صدها نفر از آنها فضای مراسم ها را گرم و صمیمانه کرده است. باید برای تحکیم و گسترش این دستاورد با ارزش انسانی تلاش های آگاهانه ای انجام داد. این دستاورد را حفظ و گسترده تر کرد.

 

شناخت از پتانسیل های فی الحال موجود، بکارگیری ظرفیت های موجود در ابعاد ماکرو، بالا بودن اعتماد بنفس و ظاهر شده از موضع فراخوان دهنده، روش های سیاسی جدید خواهند بود که بر متن شرایط سیاسی کنونی فابل اجرا هستند.

 

٢٢ فروردین ١٣٩٦

١١ آپریل ٢٠١٧
ایسکرا ۸۷۹

اینرا هم بخوانید

“انتخابات” مضحکه‌ای که همواره رسوا است و شکست می‌خورد! نسان نودینیان

در روز جمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ انتخابات دوازدهمین دوره مجلس اسلامی و هم‌زمان انتخابات ششمین …