پوتین دستور خروج نیروهای نظامی روسیه از سوریه را صادر کرد

رادیو فردا:نیروهای نظامی روسیه مستقر در سوریه به دستور ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، به کشورشان بازمی‌گردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در روز دوشنبه ۲۰ آذر،پوتین با اشاره به «تحقق هدف مشترک مسکو و دمشق در نابود کردن گروه حکومت اسلامی (داعش) در سوریه» اعلام کرد که بخشی از نیروهای روسی پس از دو سال از سوریه خارج می‌شوند.

رئیس جمهوری روسیه این سخنان را در بازدید ناگهانی‌اش از یک پایگاه هوایی نیروهای این کشور در «حمیمیم»، واقع در استان لاذقیه سوریه، و پس از دیدار با بشار اسد، همتای سوری‌اش، اعلام کرد.

بر پایه اطلاعات منتشرشده در وب‌سایت کاخ کرملین، ولادیمیر پوتین به نیروهای روسیه دستور داده است تا عملیات خروج از سوریه و بازگشت به پایگاه‌های دائمی‌شان در روسیه را آغاز کنند.

پوتین در سخنانی که از شبکه تلویزیونی روسیه پخش شد، با «راهزن» خطاب کردن مخالفان حکومت بشار اسد گفت: « مبارزه علیه راهزنان مسلح در سوریه که به کمک گسترده نیروهای نظامی میسر شده و بخش اعظمی از [این مسئله] به‌نحو چشمگیری حل شده است».

او این دستاورد را به نظامیان روسی مستقر در پایگاه حمیمیم تبریک گفت.

رویترز به نقل از پوتین نوشت که روسیه پایگاه حمیمیم و تسهیلات دریایی در بندر طرطوس، در جنوب غربی سوریه، را همچنان در اختیار خود نگاه خواهد داشت.

ولادیمیر پوتین پنجشنبه گذشته ۱۴ آذر، از «پیروزی کامل» بر گروه حکومت اسلامی (داعش) در دو سوی رود فرات در سوریه خبر داده و از فرارسیدن زمان حرکت به سوی آغاز فرایند سیاسی سخن گفته بود.

عملیات هوایی روسیه در سوریه در سال ۲۰۱۵ میلادی آغاز شد که از آن به عنوان بزرگترین دخالت مسکو در امور خاورمیانه در چند دهه گذشته یاد می‌شود.

روسیه و ایران،‌ حامیان اصلی حکومت بشار اسد، به شمار می روند. حمایت مسکو و تهران، انتقاد شماری از کشورهای منطقه و جهان را به همراه داشته است. در این میان، ایران می گوید تنها مستشار به سوریه اعزام کرده است.

اینرا هم بخوانید

دویچه وله:بیانیه تشکل‌های دانشجویی به مناسبت دومین سالگرد خیزش سراسری

تعدادی از تشکل‌های دانشجویی ایران به مناسبت دومین سالگرد خیزش سراسری پس از کشته شدن …