پومپئو: تحریم‌ها پس از غیر اتمی شدن کره شمالی برچیده می‌شوند

رادیو فردا:وزیر خارجه آمریکا در جریان دیدار با همتایان خود از کره جنوبی و ژاپن، گزارش رسانه‌های رسمی کره شمالی در مورد «روند گام‌به‌گام» غیر اتمی شدن آن کشور را رد کرده و می‌گوید تحریم‌ها علیه پیونگ‌یانگ پس از پایان این روند، برچیده خواهند شد.

پس از دیدار تاریخی دونالد ترامپ و کیم‌ جونگ‌اون، رهبران آمریکا و کره شمالی پیونگ‌یانگ در بیانیه‌ای رسمی از «توافق» دونالد ترامپ با «روندی گام‌به‌گام» برای غیر اتمی شدن کره شمالی خبر داد.

رسانه‌های رسمی کره شمالی نظرها و اظهارات دستگاه رهبری آن کشور را بازتاب می‌دهند.

اما وزیر خارجه آمریکا می‌گوید دونالد ترامپ در مورد ترتیبات غیر اتمی شدن، «فوق‌العاده روشن» سخن گفته است. او افزوده کره شمالی غیر اتمی می‌شود و «تنها پس از آن است که تحریم‌ها برچیده خواهند شد».

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، در سئول، با تارو کونو و کانگ کیانگ‌وا، وزیران خارجه ژاپن و کره جنوبی، در مورد آنچه حفظ «فرصت ایجادشده از مذاکرات پیونگ‌یانگ-واشینگتن» توصیف شده، گفت‌وگو کرده‌است.

در پی این دیدار هر سه کشور تعهد کردند در روند غیر اتمی شدن کره شمالی، همکاری کنند.

وزیر خارجه آمریکا تاکید کرده پیونگ‌یانگ متعهد به غیر اتمی شدن است، هرچند او افزوده «این یک روند است، و آسان هم نیست».

آقای پومپئو همچنین گفته است «ایالات متحده، به غیر اتمی شدن قابل راستی‌آزمایی، بی‌بازگشت و کامل کره شمالی، متعهد است».

در آغاز دیدارهای سه‌جانبه در سئول، خانم کانگ کیانگ‌وا، وزیر خارجه کره جنوبی، ابراز امیدواری کرد که «فرصت فعلی، حفظ خواهد شد».

رسانه‌های ژاپنی پیش‌تر گفته بودند وزیر خارجه آن کشور در دیدار با همتای آمریکایی خود بر موضع توکیو تاکید خواهد کرد که روند غیر اتمی شدن کره شمالی، با حفظ فشارها بر آن کشور صورت گیرد. به این معنی که دولت ژاپن نیز لغو تحریم‌ها، پس از غیر اتمی شدن کامل، را بر گزینه «گام به گام» برتری می‌دهد.

مایک پومپئو علاوه بر همتایان خود، با رئیس‌جمهوری کره جنوبی نیز دیدار و گفت‌وگو کرده است.

مون جه‌این، رئیس‌جمهوری کره جنوبی، می‌گوید «تفاوت دیدگاه‌ها در مورد نتیجه مذاکرات (آمریکا و کره شمالی) زیاد است، اما مهم‌ترین واقعیت این است که این نشست کمک کرد تا تهدید جنگ اتمی و موشک‌های دوربرد، از تمام جهان، از جمله مردم آمریکا، ژاپن و چین، رفع شود».

قرار است مایک پومپئو پس از دیدارها در سئول، به پکن سفر کند. این سفر، نخستین سفر او در مقام وزیر خارجه ایالات متحده به چین است. روز گذشته سخنگوی وزارت خارجه چین، ضمن تائید این خبر افزوده بود مایک پومپئو قرار است در مورد مذاکرات ترامپ و کیم جزئیاتی در اختیار مقام‌های پکن بگذارد.

اینرا هم بخوانید

تبهکاران؛ نیابتی‌های جدید جمهوری اسلامی برای آدم‌کشی در خارج از ایران

نشریه اسپکتیتور در گزارشی درباره روش جمهوری‌اسلامی برای قتل مخالفان در خارج از ایران، به …