پومپئو: عربستان همچون آمریکا با تلاش‌های ایران برای صدور انقلابش مقابله می‌کند

العربیه:پومپئو وزیر امور خارجه آمریکا در مقاله‌ای که چهارشنبه 28 نوامبر در روزنامه «وال ستریت جورنال» منتشر کرد، نوشت که سعودی همچون ایالات متحده آمریکا، با تلاش‌های ایران در صدور انقلاب اسلامی‌اش مقابله می‌کند.

پومپئو نوشت هر کس تلاش کند به روابط آمریکا-سعودی آسیب بزند، مرتکب اشتباه بزرگی در حق امنیت ملی آمریکا و متحدانش می‌شود.

وزیر امور خارجه آمریکا در مقاله خود نوشت: «پادشاهی عربی سعودی، نیروی ضامن ثبات در خاورمیانه است. سعودی در زمینه استحکام دمکراسی ناپدیدار در عراق گام بر می‌دارد. تلاش می‌کند بغداد با منافع غرب در ارتباط باشد نه تهران. ریاض در تعامل با شمار بسیار بزرگ پناهجویان فراری از جنگ سوریه از راه همکاری با کشورهای میزبان، یاری می‌رساند و با مصر همکاری نزدیک دارد. پادشاهی عربی سعودی میلیون‌ها دلار به تلاش‌های ایالات متحده آمریکا در جنگ علیه داعش و گروه‌های تروریست، اختصاص داد». او تاکید کرد که نفت و ثبات اقتصادی سعودی، کلید رفاه منطقه و امنیت انرژی جهان است.

وی به ماجرای قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار سعودی هم پرداخت و با اشاره به صداهایی از داخل آمریکا که دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری این کشور را به خاطر اصرارش بر حفط روابط آمریکا با سعودی بازخواست می‌کند، نوشت: «آیا این یک تصادف است که افرادی که به رئیس‌جمهوری به خاطر سیاستش در بربر سعودی در پرونده خاشقجی حمله می‌کنند، همان‌ها هستند که از باراک اوباما به خاطر سیاست‌هایش در قبال ایران-نظامی که هزاران تن را در سراسر جهان از جمله صدها آمریکایی را کشت و از خشونت هم علیه مردم خود استفاده می‌کند- پشتیبانی کردند؟ کسانی که ندای حقوق بشر سر می‌دهند، هنگامی که آقای اوباما پول‌های هنگفت به آخوندها (در ایران) حواله کرد تا به بزرگترین کشور حامی تروریسم تبدیل شود، کجا بودند؟».

او ادامه داد: «سعودی همچون ایالات متحده خطری که ایران ایجاد می‌کند را درک می‌کند. هدف ایران این است که انقلابش را از تهران تا دمشق توسعه داده و هرکس که سر خم نکرد را سرکوب کند. مردم ایران هم مستثنی نیستند. ایران مرگ و ویرانی را در خارومیانه اشاعه می‌دهد، مسابقه تسلیحات هسته‌ای راه می‌اندازد، مسیرهای تجاری را تهدید می‌کند و تروریسم را در سراسر جهان می‌گستراند».

پومپئو نوشت: «یکی از نخستین تلاش‌های شاهزاده محمد بن سلمان پس از رسیدن به ولایت‌عهدی این بود که از نفوذ ایران که ثبات یمن را بر هم می‌زند، رها شود؛ نفوذی که از زمان کودتای حوثی‌ها با پشتیبانی تهران علیه دولت قانونی در سال 2015 افزایش یافت. ایران تلاش می‌کند تشکیلاتی شبیه گروه شبه‌نظامی حزب‌الله در شبه جزیره عربی راه اندازی کند تا امنیت سعودی را از راه پرتاب موشک‌هایی که شهرهایش را هدف قرار می‌دهد، تهدید کند».

او تاکید کرد: «ایران اهمیتی حقیقی به تلاش‌ها به منظور دست‌یابی به راه‌حلی سیاسی برای پایان دادن به بحران یمن نمی‌دهد. تهران هیچ سودی در کاهش رنج یمنی‌ها ندارد. این در حالی است که سعودی، میلیاردها دلار برای کاهش رنج‌های یمن اختصاص می‌دهد».

وزیر امور خارجه آمریکا افزود که «یمن، جبهه مهمی در جنگ علیه تروریسم است. تشکیلاتی که با عنوان القاعده در شبه‌جزیره عربی شناخته می‌شود ،نخستین حملات خود علیه آمریکایی‌ها را اکتبر سال 2000 انجام داد. آن هنگام با مواد منفجره، ناو شکن آمریکایی USS Cole را در بندر عدن هدف حمله قرار داد که در نتیجه، 17 دریانورد کشته و 39 تن دیگر زخمی شدند. از آن هنگام القاعده در شبه‌جزیره عربی، اقدام به هدف قرار دادن منافع آمریکا و متحدانش می‌کند».

پومپئو در مقاله خود به «گام‌های اصلاحی که شاهزاده محمد بن سلمان در داخل سعودی برداشت» اشاره کرد که از تصمیم تاریخی صدور مجوز رانندگی برای زنان در این کشور، حضورشان در رقابت‌های ورزشی و دعوت به اسلام میانه‌رو، آغاز شد.

پومپئو در پایان مقاله خود، به محکومیت قتل خاشقجی از سوی سعودی اشاره کرد و اقدام‌های ایالات متحده علیه 21 متهم پرونده را یادآور شد.

اینرا هم بخوانید

“غفران سوادی” معروف به ام فهد، اینفلوئنسر در بغداد به ضرب گلوله کشته شد

تصاویر دوربین‌های مداربسته نشان می‌دهد که “غفران سوادی” معروف به ام فهد، اینفلوئنسر عراقی در …