پیش‌نویس قطعنامه درباره جمهوری اسلامی برای رای‌گیری «به شورای حکام ارائه شد»

سه کشور اروپایی، بریتانیا، فرانسه و آلمان اروپایی، پیش‌نویس قطعنامه‌ بر علیه جمهوری اسلامی ایران را برای رای‌گیری، به شورای حکام آژانس بین‌المللی ارائه کرده‌اند.

گزارش خبرگزاری رویترز همچنین حاکی است که پیش‌نویس قطعنامه قدرت‌های اروپایی، بار دیگر ایران را تحت فشار قرار می‌دهد تا درباره آثار اورانیوم یافت شده در سایت‌های اعلام‌نشده اتمی آن کشور توضیح دهد.

شورای حکام آژانس از دیروز نشست سه ماه یک بار خود را آغاز کرده است و انتظار می‌رود که موضوع ایران در دستور کار نشست امروز و فردای شورای حکام باشد.این نشست تا روز جمعه ادامه دارد و معمولا رای‌گیری بر سر پیش‌نویس قطعنامه‌ها در روز آخر انجام می‌شود.

این پیش‌نویس به موضوع ممانعت ایران از ورود بازرسان خبره آژانس می‌پردازد و از مدیرکل آژانس می‌خواهد که در صورت عدم همکاری ایران به هر نحو ممکن، گزارش «جامعی» از وضعیت آن کشور تهیه کند و همزمان فشار بر تهران را افزایش دهد.

قطعنامه پیشنهادی سه قدرت اروپایی ضرب‌الاجلی برای ایران تعیین نمی‌کند اما می‌خواهد که ایران فورا با آژانس همکاری کند و مسائل بین آن کشور و آژانس را حل و فصل کند. اگرچه تهدید هم می‌کند که در صورت عدم همکاری ممکن است از مدیرکل آژانس بخواهند که از عدم همکاری‌های ایران گزارشی مفصل تهیه کند.

این گزارش اگرچه می‌تواند شروع روند ارجاع به شورای امنیت سازمان ملل متحد باشد اما با حق وتوی چین و روسیه ممکن است شورای امنیت نتواند قطعنامه‌ای علیه ایران صادر کند که در آن صورت قدرت‌های غربی می‌توانند مکانیسم ماشه در برجام را فعال کنند و تحریم‌های بین‌المللی را علیه ایران بازگردانند: همان تحریم‌هایی که قبل از توافق هسته‌ای وجود داشت.

اگر ایران همکاری‌های لازم را با آژانس نداشته باشد، این روند می‌تواند، حدود هجده ماه طول بکشد. ایران در مسیر تحریم‌ها و انزوای بیشتر و جدی است، مگر آن که نتیجه انتخابات ریاست جمهوری بتواند، ایران را از این مسیر خارج کند.

مفاد مهم پیش‌نویس قطعنامه چه می‌گوید؟

برخی از موارد مهم پیش‌نویس قطعنامه‌ای را که خبرگزاری رویترز منتشر کرده به این شرح است:

  • درخواست از ایران برای همکاری فوری با بازرسان درباره منشا اوارنیوم یافت شده در مراکز اعلام نشده
  • درخواست از ایران برای اجرای توافق مدیرکل آژانس و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در اسفند ۱۴۰۱
  • اشاره به ممانعت ایران از حضور بازرسان خبره آژانس در آن کشور
  • دعوت از مدیرکل آژانس برای انجام نمونه‌برداری محیطی در ایران در صورت نیاز
  • مطرح کردن پیشنهاد نگارش «گزارش جامع» به جای گزارش سه ماهه که فشار بر ایران را بیشتر می‌کند
  • برگرفته از بی بی سی

اینرا هم بخوانید

سومین روز تجمع کارگران شرکت پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی بندر ماهشهر

روز چهارشنبه، ۲۸ شهریور ماه، جمعی از کارگران شرکت پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی بندر ماهشهر …