چند رویداد و گزارش از خوزستان

شماره ۱۶:

تجمعات معلمان در خوزستان

بر اساس فراخوان از پیش اعلام شده، روز پنجشنبه ۲۳ دی ماه، همزمان با سایر شهرهای ایران معلمان و فرهنگیان شاغل و بازنشسته خوزستانی در مقابل ساختمان اداره آموزش و پرورش در شهرهای ایذه، امیدیه، بهبهان، اندیمشک، مسجدسلیمان، جایزان، خرمشهر و سایر شهرهای استان تجمع اعتراضی برپا کرده و خواهان تحقق مطالبات خود شدند. در دقایق پایانی تجمع اعتراضی معلمان خوزستان در اهواز نیروی انتظامی ۱۵ نفر از معلمان را با ضرب و شتم بازداشت کرده بود و بعد از چند ساعت آزاد کرد. پیروز نامی دبیر کانون صنفی معلمان خوزستان هم در بین بازداشت شدگان بود. یک موضع اعتراض معلمان پایان دادن به امنیتی کردن مبارزات و آزادی تمامی معلمان زندانی است. تمامی معلمان زندانی باید فورا و بدون قید و شرط آزاد شود.

وضع زنان در خوزستان

قتلهای ناموسی و کودک همسری دو پدیده بسیار تکان دهنده است که در جمهوری اسلامی پابپای هم افزایش یافته و در خوزستان نیز ابعاد تکان دهنده ای دارد. قربانیان قتلهای ناموسی، در واقع قربانیان حکومت اسلامی و سنتهای اسلامی هستند. عملا جمهوری اسلامی به قاتلین قتلهای ناموسی بعنوان جنایتکار برخورد نمیکند و بر انها چشم می بندد. حتی قوانین این حکومت نیز به قتلهای ناموسی همچون جنایت برخورد نمی نماید. به تازگی یک نشریه داخلی گزارشی از وضع زنان در استان خوزستان منتشر کرده است که ابعاد تکان دهنده ای دارد. بر اساس این گزارش، در دو سال گذشته دستکم ۶۰ زن در خوزستان قربانی قتل‌های منتسب به ناموس شده‌اند. به گفته عاطفه بروایه که این پژوهش را در فاصله سالهای ۱۳۹۸ تا تابستان ۱۴۰۰ انجام داده تعداد زنان کشته شده بیش از این است و این فقط اطلاعاتی است که او و همکارانش توانسته‌اند در این دو سال به دست آورند.‏ عمده این قتل ها در شهرهای شوش، اهواز، آبادان، کارون و … صورت گرفته است. بیشتر زنان کشته‌شده جوان و نوجوان بوده‌اند و بین آنها دختران یازده و پانزده ساله هم بوده اند.‏ تعداد زنان مجردی که به دلیل داشتن رابطه با مردی توسط بستگانشان کشته شده‌اند بیشتر از زنان متاهل با دلیل مشابه بوده است.

اطلاعات این پژوهش نشان می‌دهد از این ۶۰ مورد، حتی یک فرد مجرم یا همان قاتل، مجازات نشده است و حتی خانواده‌ها از آن‌ها شکایتی نکرده‌اند.

همچنین این پژوهش نشان میدهد کودک همسری در خوزستان رواج بی سابقه ای یافته و به گفته یک منبع آگاه در اداره ثبت احوال اهواز، روزانه یک تا سه ازدواج زیر پانزده سال ثبت می‌شود. این اخبار تکاندهنده گوشه ای از ابعاد جنایت تحت حاکمیت آپارتاید جمهوری اسلامی، حکومت ضد زن در ایران را به نمایش میگذارد.

تصادف زنجیره ای هولناک در جاده رامهرمز به بهبهان

یک سری از جنایات جمهوری اسلامی را باید جنایات غیر مستقیم نامید. قربانیان جاده های نا امن و اتومبیلهای غیر استاندارد بیش از هر چیز از عوارض و آسیبهای حکومت اسلامی در جامعه هستند. برای نمونه جاده های خوزستان به هیچ وجه از استانداردهای ایمنی لازم برخوردار نیستند و همه روزه شاهد تصادفات مرگبار در مسیرهای مختلف استان خوزستان هستیم. علاوه بر آن خودروهای ساخت داخل هم کیفیت و ایمنی کافی ندارند. به اقرار رئیس پلیس راهور در حادثه تصادف جاده بهبهان، ایربگ هیچ کدام از خودروها باز نشده است. او در ادامه گفته است خودروسازان ارابه مرگ تولید می‌کنند و وزارت صمت هیچگونه نظارتی بر کیفیت ساخت خودرو ندارد. جاده های مرگبار و خودروهای نا امن از جمله موضوعات کارزارهای اعتراضی در جامعه است.

روز دوشنبه ۲۰ دی یک تصادف زنجیره‌ای در محور بهبهان ـ رامهرمز رخ داد ودر این حادثه، بیش از ۵۰ خودرو به هم برخورد کردند و ۳۱ نفر کشته و مصدوم شدند. محل وقوع حادثه روبه‌روی روستای دودانگه بهبهان بود و بر اثر آن ۲۶ تن مصدوم و ۵ نفر فوت شدند. در لاین دیگر این جاده ۹ دستگاه خودرو با یکدیگر برخورد کردند. تصادف به دلیل مه گرفتگی و کاهش شعاع دید رخ داد و چند دستگاه خودرو در این حادثه آتش گرفتند.

کمیته سازمانده حزب کمونیست کارگری، واحد خوزستان

۲۳دی ۱۴۰۰، ۱۴ژانویه ۲۰۲۲

اینرا هم بخوانید

۱ مه ۲۰۲۴؛ اطلاعیه شماره ۲: در اراک جمعیت بزرگی از بازنشستگان تامین اجتماعی اول مه را گرامی داشتند

بنا به گزارشهای دریافتی جمعیت بزرگی از بازنشستگان تامین اجتماعی در مقابل ساختمان تامین تجمعکرده …