چهارمین سالگرد قتل سرنشینان هواپیمای اوکراینی

امروز هجدهم دیماه در چهارمین سالگرد شلیک به هواپیمای اوکراینی (پرواز PS752) توسط جانیان جمهوری اسلامی و قتل ۱۷۶ سرنشین این هواپیما ، از سوی خانواده های جانباختگان این پرواز در شاهدشهر، محل سرنگونی این هواپیما تجمع و تظاهراتی برگزار شد.  در این مراسم شعار “فریاد از این بیداد” بر فضای خیابان طنین انداز شد.  خسرو ملک پدر دادخواه مریم ملک در این مراسم  دادگاه نمایشی جمهوری اسلامی در رسیدگی به این جنایت را مورد اعتراض قرر داد و بر خواست رسیدگی به پرونده هواپیمای اوکراینی در دادگاه لاهه تاکید نمود. توران شمس‌الهی مادربزرگ ریرا اسماعیلیون، سخنران دیگر این مراسم بود. او گفت:”کسی که چیزی برای از دست دادن ندارد را از مرگ و شکنجه و ممنوعیت نترسانید، شما هستید که باید از ما بترسید! من تا آخرین نفس در کنار پسرم، همسرم و در کنار خانواده های بزرگ پرواز ۷۵۲ برای احقاق حق  و برای رسیدن به عدالت  خواهیم جنگید. ما قاتلین این جنایت را نه فراموش میکنیم نه می بخشیم”. و جمعیت یکصدا این شعار را با او فریاد زد.

منظر ضرابی از معلمان بازنشسته که  ۴ عزیزش را در پرواز PS752 از دست داد، بیانیه انجمن خانواده های دادخواه  را در شاهدشهر قرائت کرد و با کف زدن جمعیت همراهی شد.  یادمان جانباختگان هواپیمای اکراینی در کشورهای مختلف خارج کشور نیز برگزار گردید.

در رابطه با چهارمین سالگرد جنایت هواپیمای اکراینی نهاد دادخواهان نیز  تحت عنوان “دادخواهی درد مشترک همه ماست بیانیه ای منتشر کرده است. در بخشی از این بیانیه چنین آمده است:”چهار سال از لحظات شوم و هولناک جانباختن عزیزانمان میگذرد و همه خانواده ها با یاد و نام عزیزانشان نفس میکشند. جنایتی که جان  ۱۷۶ (۱۷۷) انسان از کودک و پیر و جوان را گرفت . صدها خانواده را در ماتم و عزا فرو برد و آنها را برای محاکمه قاتلین عزیزانشان در صف دادخواهان قرار داد.  در این چهارسال این خانواده ها آرام و قراری نداشتند و ضمن زنده نگه داشتن یاد عزیزانشان، به دادخواهی خود علیرغم فشارهای حکومت ادامه داده اند. اینک در شرایطی سالگرد  عزیران جانباخته در  جنایت شلیک موشک به هواپیمای مسافربری را گرامی میداریم که  صف دادخواهان از دادخواهان خاوران تا خانواده های دادخواهی که در جریان انقلاب ” زن زندگی آزادی ” و خیرش های انقلابی پیشین عزیزانشان را از دست داده اند فشرده تر و متحدتر شده است. دادخواهی درد مشترک همه ماست و ما را متحد کرده است.”.  در این بیانیه همگان به شرکت در مراسم شاهد شهر و گرامیداشت یاد جانباختگان هواپیمای اکراینی فراخوان داده شده بود.

حزب کمونیست کارگری ایران

۱۸ دی  ۱۴۰۲،  ۸ ژانویه ۲۰۲۴

اینرا هم بخوانید

پرستاران در چندین شهر دست به تجمع زدند  

پرستاران طبق فراخوان قبلی امروز در شهرهای اصفهان، قم، کاشان، شیراز و قروه دست به …