چهار هزار نفر در حملات هوایی بریتانیا به داعش کشته شده‌اند

وزارت دفاع بریتانیا اعلام کرد که نیروهای هوایی سلطنتی این کشور (RAF)، در چهار سال و نیم گذشته، بیش از چهار هزار شبه‌نظامی را در عراق و سوریه کشته است.

بریتانیا در عین حال می‌گوید که در این دوره تنها یک غیرنظامی کشته شده است.

این آمار در پی درخواست یک نهاد خیریه به نام “اقدام در زمینه خشونت مسلحانه” و در چارچوب قانون آزادی اطلاعات، منتشر شده است.

این نهاد خیریه می‌گوید که از نظر آنها، آمار قربانیان غیرنظامی باید بیشتر باشد، چرا که تنها در جریان عملیات علیه داعش، شهرهایی مانند رقه و موصل بیش از هزار بار توسط نیروهای هوایی سلطنتی بریتانیا بمباران شدند.

بر اساس آمار وزارت دفاع بریتانیا در این دوره چهار هزار و ۱۳ نفر کشته و ۳۰۲ نفر مجروح شده‌اند.

دولت بریتانیا می‌گوید که این آمار از طریق “بهترین روش‌های موجود تحلیل بعد از حمله” و با اتکا به ویدئوها و عکاسی هوایی به دست آمده است.

بنیاد “اقدام در زمینه خشونت مسلحانه” همچنین اعلام کرد که بر اساس آمار وزارت دفاع، دو هزار و ۹۹۴ از کشته‌شدگان در کشور عراق و هزار و ۱۹ تن از کشته‌شدگان در کشور سوریه بوده‌اند.

این آمار همچنین بر اساس نوع هواپیمایی که در بمباران شرکت داشته تفکیک شده است. بر اساس این بخش از اطلاعات منتشر شده، ۳۷% در بمباران جنگنده تایفون، ۳۱% تورناندو و ۳۲% دیپر کشته شده‌اند.

نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا که بریتانیا نیز بخشی از آن است، پیشتر تعداد غیرنظامیان کشته شده در جریان حملات نیروهای این ائتلاف را در فاصله اوت ۲۰۱۴ تا ژانویه ۲۰۱۹، هزار و ۲۵۷ تن اعلام کرده بود.

بر اساس اعلام نیروهای ائتلاف در این مدت ۳۳ هزار و ۹۲۱ حمله از سوی این نیروها در دو کشور عراق و سوریه رخ داده است.

اما سازمان “ایروارز” (یک سازمان غیردولتی بریتانیایی که آمار تلفات غیرنظامیان را در جنگ با داعش رصد می‌کند) می‌گوید که تعداد غیرنظامیان کشته شده بین هفت هزار و ۵۰۰ تا ۱۲ هزار و ۷۷ نفر است.

ایان اورتون، مدیر اجرایی بنیاد “اقدام در زمینه خشونت مسلحانه” در واکنش به آمار منتشر شده توسط وزارت بریتانیا گفت که برای شفاف‌تر شدن تلفات غیرنظامیان، اقدامات بیشتری لازم است.

لیدیا ویلسون، از محققین دانشگاه آکسفورد در مرکز “راه‌حل برای درگیری‌های شدید”، آمار وزارت دفاع بریتانیا مبنی بر کشته شدن تنها یک غیرنظامی را “بی‌معنی” خواند و گفت: “رقه به عنوان پایتخت گروه به اصطلاح حکومت اسلامی در حال حاضر یک ویرانه کامل است.”

خانم ویلسون افزود: “من از نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا می‌پرسم که وقتی در پی بمباران، ساختمانی به کلی ویران می‌شود، آنها چگونه می‌توانند تشخیص دهند که کدام قربانی درون ساختمان شبه‌نظامی و کدام غیرنظامی است؟”

به گفته این محقق، در نهایت یافتن آمار مستقل تعداد قربانیان شبه‌نظامی، غیرممکن است.

بریتانیا در چارچوب ائتلافی به نبرد با داعش وارد شد که در آن ۷۵ کشور حضور دارند. این نبرد از سال ۲۰۱۴ آغاز شد.

بحرین، استرالیا، فرانسه، اردن، هلند، عربستان سعودی، ترکیه و امارات متحده عربی از جمله دیگر کشورهایی هستند که در این ائتلاف حضور دارند.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

اقتصاددان حکومتی:١٠٠٠هزار میلیارد تومان هزینه پنهان در بودجه ١٤٠٣

روزنامه هم میهن:فرشاد مومنی :1000 هزار میلیارد تومان هزینه پنهان در بودجه مومنی تاکید می‌کند: …