چیستا یثربی: ‘وقتی در برابر تجاوز مقاومت کردم، چهره شناخته‌شده سینما من را کتک زد’

چیستا یثربی، فیلنامه‌نویس، نویسنده و شاعر گفته است که یکی از اهالی شناخته شده سینما سعی کرده به او “تجاوز” کند و وقتی با مقاومت روبه‌رو شده، از آن مرد “کتک” خورده است.

خانم یثربی به برنامه ۶۰ دقیقه بی‌بی‌سی گفت در سال ۱۳۸۳ مشغول نوشتن فیلمنامه برای شخصی بوده که چند بار او را به مکان‌های خلوت دعوت کرده تا فیلمنامه را آنجا بنویسد و در نهایت بعد از چند جلسه او را به خانه‌اش در شمال شهر تهران دعوت کرده است.

وی توضیح داد که فرد مورد نظر زمانی که خانم یثربی ۳۲ ساله بوده، در یک شب برفی زمستان، او را به خانه دعوت کرده و گفته افراد دیگر هم در خانه هستند.

او می‌گوید در خانه هنگامی که مشغول تایپ با کامپیوتر بوده، این فرد از پشت سر سعی کرده دستش را داخل لباس خانم یثربی ببرد. خانم یثربی می‌گوید وقتی مقاومت کرده، آن فرد شروع به “ضرب و شتم” و “توهین” کرده است: “من زورم به آن آدم نمی‌رسید. تنها هدیه‌ای که خدا به من داد یک جا چسبی روی میز بود که محکم به پنجره کوبیدم و شیشه شکست. سرایداری که ته حیاط بود، صدا را شنید و دوید به سمت اتاق. در حالی که دست من پر خون بود، آن فرد لباسش را مرتب می‌کرد. ساک و کیف من را نداد و گفت ‘گم‌شو خونه‌تون’. گفتم ‘با کدام پول. پولم داخل کیف است.’ گفت کیف آنجا می‌ماند. من ساعت ۱۰ شب در خیابانی در بالای شهر بودم که یک موتوری دلش سوخت و سوارم کرد.”

‘نهادهای سینمایی سکوت کردند’

خانم یثربی که قبلا از سکوت اهالی سینما در قبال این موضوع انتقاد کرده، می‌گوید علاوه بر شکایت به خانه سینما و بنیاد فارابی در سال ۱۳۸۳، “کار را به دادگاه هم کشانده اما وکیل به او گفته همان شب که آثار ضرب و جرح شدید بود باید به پزشک قانونی می‌رفته است.”

چیستا یثربی می‌گوید “دردناک‌ترین” جمله‌ای که شنیده،‌ توهینی از طرف آن فرد بوده که گفته است: ” ‘زن مطلقه باید از خدایش باشد که مردی به او توجه کند. باید خودش را به عنوان هدیه به من بدهد. تو داری مقاومت هم می‌کنی؟’ این جمله بسیار دردناکی بود که تا زمان مرگ یادم نخواهد رفت.”

خانم یثربی می‌پرسد: “من کتک خوردم و چرا؟ من یک خانم دارای دکترا بودم و رفته بودم فیلمنامه بنویسم. چرا باید کتک بخورم؟ چون به گفته او تمکین نکردم و او می‌گفت باید تمکین کنی.”

خانم یثربی می‌گوید این فرد هنوز هم آدم مطرحی است و هر بار که خانم یثربی او را می‌بیند “آسیب می‌بیند.”

پیکان انتقاد به سمت خانه سینما

خانم یثربی زمانی اولین بار این ماجرا را به صورت سربسته و نه با این جزئیات، مطرح کرد که بیش از ۳۰۰ نفر از زنان سینماگر شناخته‌شده ایران در بیانیه‌ای، وجود آزار جنسی، قلدری و حتی اقدام برای تجاوز در پشت صحنه سینما را تایید کردند و از خانه سینما خواستند که کمیته‌ای شامل افراد آموزش دیده در زمینه آزار جنسی تشکیل شود که بیشترشان زن و غیروابسته به جایگاه‌های قدرت باشند تا بتوانند به شکایات در این زمینه رسیدگی کنند.

اما خانم یثربی در واکنش، گفته بیانیه کلی و دارای ایراد است. او همچنین بعد از انتشار این بیانیه در شبکه‌های اجتماعی ادعا کرده بود چهره‌ها و نهادهای سینمایی که این بیانیه خواهان اقدام آنهاست، قبلا درباره شکایت او سکوت کرده‌اند.

نزهت بادی، نویسنده، فیلمساز و تحلیلگر مسائل زنان، در گفت‌وگو با برنامه ۶۰ دقیقه بی‌بی‌سی گفت: “متاسفانه خانه سینما خیلی دیر بیانیه داد و از دیدگاه من این بیانیه محافظه‌کارانه است. در همان ابتدای بیانیه، خانه سینما هرگونه خشونت احتمالی را محکوم می‌کند یعنی با وجود اعتراض بیش از ۳۰۰ زن سینماگر هنوز برای خانه سینما قطعیتی وجود ندارد.”

خانم بادی همچنین از تاکید خانه سینما بر حفظ “حرمت” این نهاد انتقاد کرد و گفت “بیانیه خانه سینما بیش از آنکه در راستای حمایت از زنان سینماگر باشد، بیشتر به دنبال اعاده حیثیت از مردان سینماگر است.”

جوابیه زنان سینماگر به بیانیه خانه سینما

https://www.instagram.com/p/Cb7ywpwMQOX/

اینرا هم بخوانید

حمایت پلاتفرم سندیکاهای کارگری سوئد-ایران از اعتصابات و اعتراضات گسترده کارگران پروژه ای صنایع نفت و گاز ایران

 روز دوشنبه ۲۲ یونی ۲۰۲۴ اعتصابات و اعتراضات گسترده  کارگران پروژه ای صنایع نفت و …