کابینه اسرائیل ‘معاهده صلح با امارات را به رای می گذارد”

هیات دولت روز دوشنبه هفته آینده توافقنامه با امارات با عنوان “معاهده صلح، برقراری روابط دیپلماتیک و عادی سازی کامل روابط بین امارات متحده عربی و کشور اسرائیل” را بررسی و در مورد آن رای گیری خواهد کرد.

به گزارش روزنامه جروزالم پست این نخستین جلسه کامل هیات دولت اسرائیل از زمان بازگشت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، از سفر به واشنگتن به منظور امضای توافقنامه های عادی سازی روابط با امارات و بحرین است.

آقای نتانیاهو پیش از عزیمت به واشنگتن در ماه گذشته، به گبی اشکنازی، وزیر خارجه قول داد که متن توافقنامه با امارات را در هیات دولت ائتلافی به رای بگذارد.

به گفته دفتر نخست وزیر اسرائیل، این سند بعدا برای رای گیری و تبدیل به قانون الزام آور به کنست – پارلمان اسرائیل – ارسال خواهد شد.

انتظار می رود این معاهده در هیات دولت و پارلمان به تصویب برسد.

به گفته منابع اسرائیلی، موضوعات بحث برانگیزی مانند فروش تسلیحات پیشرفته آمریکایی به امارات یا ایجاد کشور فلسطینی در سرزمین های اشغالی مطرح نشده اما دو طف بر “ادامه تلاش برای دستیابی به راه حل پایدار و منصفانه و واقعگرایانه برای اختلاف اسرائیل و فلسطینیان” تاکید داشته اند.

آنها همچنین بر تعهد خود به همکاری “جهت صلح و ثبات و رفاه و پیشرفت در منطقه خاورمیانه” تاکید گذاشته اند.

در این سند آمده است: “طرفین معاهده تایید می کنند که نسب خلق های عرب و یهودی به نیای واحد، یعنی ابراهیم می رسد و با روحیه ای ملهم از این اشتراک سابقه، تلاش خواهند کرد تا شرایطی را در خاورمیانه ایجاد کنند که در آن مسلمانان، یهودیان، مسیحیان و پیروان همه ادیان، فرقه ها، اعتقادات و ملیت ها در فضای همزیستی، تفاهم و احترام متقابل همزیستی داشته باشند.”

مانند سایر پیش نویس سایر معاهدات بین المللی، این سند می افزاید که “طرفین متعهد هستند که این سند را در اولین فرصت ممکن و در انطباق با فرآیندهای رایج در کشورهای خود تبدیل به قانون الزام آور کرده و با مبادله سند نهایی، محتوای آن را اجرایی کنند.”بی بی سی

اینرا هم بخوانید

ادعای دولتی ها: تورم نقطه به نقطه در فروردین از ۵۵٪ به ۳۰٪ کاهش پیدا کرد

احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت گفت: براساس گزارش مرکز آمار، نرخ تورم نقطه به نقطه …