کار، کار خودشان است؟! شهاب بهرامی

مندرج در ژورنال شماره ۷۳۷ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

مهرداد بختیاری و صبا بختیاری، عمو و عمه پویا بختیاری، با انتشار پست‌های جداگانه‌ای در شبکه‌های اجتماعی خبر دادند که بهروز قدیمی، مسئول فنی هلی‌کوپتر حامل ابراهیم رئیسی، پسرعمه آنها بوده است. آنها توضیح بیشتری نداده‌اند و نوشته‌اند: ” یاد و نامش گرامی، روحش شاد”.

یکی از کاربران صفحات مجازی از داخل نوشته ” هر چقدر هم که خودتان را در شهرک‌های امنیتی و نظامی و با چندلایه حفاظتی – امنیتی پنهان کنید، اون نگهبان شهرک، آن محافظ، آن سرباز، نگهبان دور پادگان، آن میوه‌فروش، آن نظافتچی، آن باغبان یکی از همین نفرات ملت است و به‌هرحال یک روزی آره…! ”

در این دو سه روز گذشته با ابراز علنی خوشحالی، شادمانی و پایکوبی مردم به‌خاطر سانحه هلیکوپتر حامل رئیسی، انعکاس این شادمانی در مطبوعات خارجی نیز مکان ویژه‌ای یافت. نشریه فرانسوی «شارلی ابدو» روز سه‌شنبه کاریکاتوری منتشر کرد. در این کاریکاتور زنی را نشان می‌دهد که گوشواره‌هایی به شکل بالگرد دارد و بر روی آن نوشته شده “ایران: بالگرد، زن زندگی آزادی”

اما جدای از این فضای شادمانی، بازار شایعات هم در مورد حذف و جنگ و دعوای داخلی، نقش مجتبی خامنه‌ای، دست‌داشتن دولت اسرائیل، نقش رئیسی و عبداللهیان در نزدیکی به پوتین و روسیه و جدال داخلی بر سر نزدیکی با آمریکا و مذاکرات عمان و.. به‌شدت داغ شد.

رژیم مافیایی حاکم، طی چهل و پنج سال گذشته ده‌ها نفر از خودی‌ها و مهره درشت‌های نظامی و غیرنظامی خود را در جنگ و دعواهای داخلی بر سر تقسیم قدرت از صحنه سیاست حذف کرده و یا سربه‌نیست کرده است؛ بنابراین طبیعی است در چنین فضایی که هیچ‌گونه راست‌گویی و شفافیتی در هیچ زمینه‌ای جز دروغ و تحریف از طرف “نظام” وجود ندارد، بازار شایعات در میان مردم قوت بگیرد و خود عاملی به فشار بیشتر از طرف مردم شود. این جنگ روانی از همان روز حادثه شروع شده و به نظر نمی‌رسد به این زودی‌ها یقه رژیم را رها کند. به‌احتمال زیاد در روزهای آینده شاهد روشن‌تر شدن ابعاد تاریک و پنهان شده این حادثه باشیم. اما آنچه روشن است اینکه سقوط هلیکوپتر برای چند صباحی شادی عمیقی را در میان مردم و مخصوصاً خانواده‌هایی که عزیزانشان توسط رئیسی و حکومت رئیسی‌ها گرفته شده‌اند دامن زد و بازار انواع طنزهای گزنده مردم علیه حکومتیان را داغ کرد.

اینرا هم بخوانید

پاپ و نمایش شُستن و بوسیدن پای زنان – شهاب بهرامی

مندرج در ژورنال شماره ۶۹۱ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده …