کارگران در هفته ای که گذشت

انترناسیونال 777

کارگران گروه ملی فولاد اهواز  دوباره به میدان می آیند

کارگران گروه ملی فولاد اهواز طی فراخوانی برای ساعت ٩ صبح روز ٢٧ مرداد ماه در اعتراض به خلف وعده های مدیریت و برای پیگیری خواستهایشان فراخوان به تجمع داده اند. چهارهزار گروه ملی فولاد اهواز اولتیماتوم داده بودند که اگر تا آخر هفته خبری نشود، اعتراضاتشان را از سر خواهند گرفت، و از آنجا که پاسخی نگرفته اند، فراخوان به این تجمع داده اند. در بخشی از این فراخوان چنین آمده است:

“چند هفته است که مدیریت وعده امروز و فردا و این هفته و هفته آینده را میدهد، ولی هر دفعه خلف وعده نموده و گویا دچار فراموشی در وفای به عهد شده اند. ولی کارگران شرکت گروه ملی صنعتی فولاد اهواز در وفای به عهد و ایستادگی پای حرفهای خود شهره شهر هستند و اگر وعده ایی دهند به آن وعده عمل خواهند کرد.”.

کارگران گروه ملی سه ماه مزد خود را طلب دارند و این در حالیست که روز ٢٠ مرداد تعدادی از آنان با اتهام شرکت در اعتراضاتی که در خرداد ماه داشتند، به شعبه ١٢ دادگاه انقلاب اسلامی اهواز احضار شدند. کارگران احضار شده در خردادماه دستگیر و با قرار وثیقه ٥٠٠ میلیونی آزاد شده بودند.

بیش از ٤ هزار کارگر گروه ملی در اعتراض به عدم پرداخت ٤ ماه دستمزد و حق بیمه شان و با خواست به راه افتادن تولید و حفظ اشتغالشان در خرداد ماه ٩٧ اعتراضات جانانه را به پیش بردند. در جریان این اعتراضات ۵۲ نفر از کارگران بازداشت شدند که کارگران با شدت دادن به اعتراضاتشان و مارش قدرتمندشان در وسط شهر با شعار کارگر زندانی آزاد باید گردد، موفق به آزادی تمامی همکاران بازداشتی خود شدند. همچنین زیر فشار اعتراض کارگران موسوی از مدیریت برکنار  و مالکیت این شرکت موقتا به بانک ملی واگذار شد. اما معضلات کارگران به جای خود باقیماند و  از تیر ماه تا کنون تنها  وعده و وعید به آنان تحویل داده شده است.

بدنبال این اتفاقات است که کارگران گروه ملی اکنون برای روز ٢٧ مرداد فراخوان به تجمع داده اند. کارگران گروه ملی اولتیماتوم داده اند که در صورت عدم دریافت پاسخ مناسب، بانک ملی را مسئول می دانند. کارگران با فراخوان بیست و هفتم مردادماه اعلام کرده اند که آماده اند که به خیابان بیایند و خواستهایشان را طلب میکنند.

پرداخت فوری دستمزدهای پرداخت نشده، داشتن امنیت شغلی و بهبود وضعیت معاش کارگران و متوقف شدن احضارها و لغو پرونده های امنیتی تشکیل شده برای کارگران معترض از جمله خواستهای فوری کارگران گروه ملی فولاد اهواز است. ٤ هزار کارگر گروه ملی فولاد اهواز در تجمعات اعتراضی قدرتمندشان در یکساله اخیر علاوه بر حقوقهای معوقه با شعارهایی چون مرگ بر ستمگر، زندانی سیاسی آزاد باید گردد، نه تهدید، نه زندان، دیگه فایده ندارد، دزدان بیرونن، کارگران زندانن و با مارش چند هزار نفره خود در خیابانهای شهر، کل بساط چپاول و سرکوب و تبعیض و نابرابری حاکم را به چالش کشیده اند. این اعتراضات به لحاظ خواستها واشکال اعتراض و نقش فعال خانواده ها و جلب حمایت مردم دستاوردهای ارزشمندی برای این کارگران و کل جنبش کارگری داشته است. دخالت و شرکت فعال خانواده ها در تجمع بیست و هفتم مرداد ماه نیز جایگاه مهمی در پیشبرد قدرتمند تر اعتراضات این کارگران دارد.  با فراخوان کارگران گروه ملی به تجمع بار دیگر توجهات به سمت آنان جلب شده است. خصوصا خبر در شهر اهواز که همواره از اعتراضات این کارگران تاثیر گرفته است، انعکاس وسیعی داشته است. یک وجه مهم دیگر در تقویت مبارزات این کارگران حمایت وسیع مردم است. و بالاخره تشکیل شورای سازمانده اعتراضات جایگاه مهمی در متحد کردن چهارهزار کارگر گروه ملی و خانواده هایشان دارد. نقش این شوراها را در اعتصابات قدرتمند رانندگان کامیون و کامیونداران به روشنی میتوان دید. همچنین با اتکاء به همین شکل از سازماندهی و گرد آمدن در گروه های تلگرامی در مدیای اجتماعی تا هم اکنون کارگران راه آهن توانسته اند اعتصابات سراسری خود را به جلو برند و این اعتراضات هنوز هم ادامه دارد. این تجربیات برای کارگران گروه ملی و برای همه کارگران در زمینه سازماندهی بسیار ارزشمند است و باید از آن آموخت. از اعتراضات و خواستهای کارگران گروه ملی فولاد اهواز وسیعا حمایت کنیم.

شلاق ممنوع

بدنبال صدور حکم وحشیانه زندان و شلاق برای محمد حبیبی عضو هیئت مدیره کانون صنفی معلمان ایران به ده سال و نیم حبس و ٧٤ ضربه شلاق موجی از اعتراض به راه افتاده است. در این راستا بیانیه های بسیاری از سوی تشکلهای معلمان، کارگران و سازمانهای بین المللی کارگری در محکومیت این حکم جنایتکارانه قرون وسطایی انتشار یافته است. یک خواست مهم این بیانیه ها لغو فوری احکام امنیتی صادر شده برای محمد حبیبی و آزادی فوری و بدون قید و شرط وی است. در این بیانیه ها حکم شلاق که از مصادیق قوانین ارتجاعی مجازاتهای اسلامی است، بشدت مورد اعتراض قرار گرفته است. تا کنون تشکلهای مختلف از جمله شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران، انجمن صنفی فرهنگیان خراسان شمالی، کانون صنفی فرهنگیان استان قزوین، انجمن صنفی معلمان کردستان(سقز و زیویه)، جمعی از فعالان صنفی معلمان استان البرز، فرم نگار حمایتی جمعی از فعالان مدنی، آموزش بین الملل EI،  اتحادیه ی آزاد کارگران ایران، هسته ی کنشگران صنفی استان مازندران، شبکه همبستگی کارگری خاورمیانه و شمال آفریقا،  کنفدراسیون بین المللی اتحادیه های کارگری، کانون صنفی فرهنگیان شهرستان خمینی شهر، کانون صنفی فرهنگیان استان بوشهر، کانون صنفی فرهنگیان گیلان، انجمن صنفی معلمان کردستان- مریوان و سندیکای کارگران شرکت واحد از این کارزار اعلام حمایت کرده و انزجار خود را نسبت به صدور احکام فوق علیه محمد حبیبی اعلام کرده اند. انزجار از صدور حکم شلاق برای محمد حبیبی و کارزار در حمایت از او  و برای آزادیش اقدامی مهم است و با قدرت ادامه دارد. وسیعا به این کارزار بپیوندیم.

در شرایطی که جنبش کارگری هر روز گسترده تر به جلو گام بر میدارد. مردم با خیزش های اعتراضی خود هر روز بیشتر به میدان آمده و علیه بساط فقر، تبعیض و توحش حکومت اسلامی می ایستند، رژیم اسلامی با احکام زندان و شلاقش میکوشد چنگ و دندان به مردم نشان دهد.

پاسخ گستاخی رژیم اسلامی و صدور احکام جنایتکارانه اش علیه محمد حبیبی اعتراضات سراسری معلمان و همه مردم است. با گسترده تر کردن اعتراضاتمان در همه جا این جانیان سرکوبگر را عقب بزنیم. باید احکام جنایتکارانه صادر شده برای محمد حبیبی فورا لغو شود. محمد حبیبی باید فورا آزاد شود.

در عین حال یک عرصه مهم نبرد ما مبارزه با قوانین ارتجاعی اسلامی و مجازات وحشیانه شلاق است.  باید شلاق را از دستان خون آلود جنایت کار جمهوری اسلامی خارج کرد. شلاق به هر بهانه و برای هر جرمی یک توحش است و باید ممنوع شود.

 

اینرا هم بخوانید

گسترش اعتصابات پاسخ پرستاران به سرکوب‌ها – شهلا دانشفر

مندرج در ژورنال شماره ۸۱۶ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده …