کارگران در هفته ای که گذشت

سرکوبگری های حکومت، مقابله مردم

در شرایطی که جنبش سرنگونی هر روز دریچه جدیدی در مقابل خود باز میکند و به جلو میرود. در شرایطی که بخش های مختلف جامعه هر روز وسیعتر و سازمانیافته تر با اعتراضات سراسری خود به میدان می آیند، حکومت اسلامی در اوج استیصالش می کوشد تا با دست بردن به ابزار سرکوب شانس خود را امتحان کند. تا بلکه ذره ای از شدت فضای پر تلاطم جامعه بکاهد.

احضار فعالین کارگری و اکتیویست های اجتماعی، صدور احکام زندان و شلاق برای فعالین کارگری و اجتماعی نمونه هایی از این تلاشهاست. از جمله در جریان اعتراضات رانندگان کامیون و کامیونداران که دامنه اش بیش از ٣٢٠ شهر را در برگرفت، ٢٦٢ نفر از رانندگان اعتصابی بازداشت شدند و همچنان در زندانند و در اظهارات مقامات رژیم بعضا تهدید به مجازات های سنگینی شده اند.

مورد دیگر ربودن هاشم خواستار دبیر بازنشسته آموزش و پرورش در اول آبان ماه یعنی یک هفته بعد از دو روز اعتصاب بزرگ و سراسری معلمان است. در اول آبان ماه هاشم خواستار دبیر بازنشسته آموزش و پرورش و از چهره های شناخته شده معترض اجتماعی در راه خروج از منزل به باغ شخصی اش، ربوده شد و به بیمارستان روانی ابن سینا در مشهد انتقال یافت. ربودن هاشم خواستار بیش از هر چیز نشانگر این واقعیت است که جمهوری اسلامی که از عواقب اجتماعی دستگیر کردن چهره های شناخته شده و فعالین سرشناس جنبش های بیم دارد، با زبونی تمام دست به آدم ربایی میزند. برملا شدن فوری ماجرای ربوده شدن هاشم خواستار در یک روز بعد از این اتفاق، کارآ نبودن این شیوه های جنایتکارانه سرکوب را نیز به روشنی نشان میدهد.

و بالاخره نمونه دیگر از همین دست تعرضات محکوم کردن پانزده تن از کارگران کارخانه هپکو اراک  به ٦ ماه تا ١ سال زندان و ٧٤ ضربه شلاق توسط دادگاه اراک است که بر اساس “دادنامه” کذایی این دادگاه  اجرای این احکام به مدت ٥ سال تعلیق میشود. این کارگران به دلیل اعتراض به تعویق پرداخت حقوقها و خطر بیکار شدن از کار خود و تحت اتهاماتی امنیتی مورد محاکمه قرار گرفته و حکم گرفته اند. اعتراضات کارگران هپکو در خرداد ماه امسال و در دو سه سال اخیر و مارش با شکوه آنان در خیابانهای اراک با سرود آزادگی “زیر بار ستم نمیکنیم زندگی، جان فدا میکنیم در راه آزادی” فراموش نشدنی و از نقطه عطف های مهم جنبش کارگری است. جمهوری اسلامی این احکام را برای کارگران هپکو صادر کرده است چون در اوضاع پر تلاطم جنبش کارگری و کل جامعه، نمیشد ساکت از کنار آن بگذرد. در نتیجه دادگاه اراک برای ١٥ کارگر هپکو احکام شلاق و زندان را صادر اما  در هراس از  تبعات اجتماعی  اجرای چنین احکام کثیفی آنها را تعلیقی اعلام کرد. و بالاخره دستگیری سه نفر از معلمان در جریان دو روز اعتصاب سراسری قدرتمند آنان در ٢٢ و ٢٣ مهر ماه، مراجعه دو مامور امنیتی لباس شخصی به منزل اقوام همسر جعفر عظیم زاده در شهرستان شوط (منطقه آزاد ماکو) و تهدید آنان به اینکه هر زمان عظیم زاده به آنجا آمد، اطلاع رسانی کنند و برگزاری دادگاه تجدید نظر ابراهیم مددی و داود رضوی دو تن از اعضای هیات مدیره سندیکای واحد در همین هفته  نمونه های دیگری از همین تهدیدات است.

در مقابل این احضارها، این تهدیدات و این حکم دادن ها، ما شاهد جامعه ای هستیم که ایستاده است و هر روز سازمانیافته و معترض تر به جلو می آید و جنگی هر روزه بر سر زندگی و معاش و برای خلاص شدن از کل جهنم جمهوری اسلامی در جریان است.

از جمله دور چهارم اعتصاب سراسری رانندگان کامیون و کامیونداران با تاکید بر آزادی فوری همکارانشان به عنوان اولین خواست فوری آنان در دهم آبان آغاز شد و اعتراضات قدرتمند آنان موجی از همبستگی جهانی کارگری را همراه داشته است. رانندگان کامیون با این کار راه عملی مقابله با سرکوبگری های حکومت را مقابل چشم کل جامعه گذاشته اند.

علاوه بر اعتصاب سراسری رانندگان کامیون، زنجیره ای از اعتصابات و تجمعات سراسری در راه است که یک نمونه اش فراخوان معلمان بازنشسته به تجمع سراسری در مقابل صندوق ذخیره فرهنگیان در بیستم آبانماه است. در همین هفته نیز کارگران راه آهن وارد اعتصاب سراسری خود شدند و در کنار همه این ها اعتراضات کارگری هر روز گسترده تر به پیش میرود. این چنین است که زنجیره ای از اعتصابات سراسری و  فراخوان به اعتراضات سراسری را شاهدیم. در همین شرایط در هفتم آبان ماه دختر انقلاب بار دیگر به میدان آمد و با بر برداشتن حجاب و در دست گرفتن بادکنک های رنگی بر فراز میدان انقلاب تهران ایستاد و به آپارتاید جنسی نه گفت.

واقعیت شورانگیز تر در این اوضاع جلو آمدن هر روز بیشتر گفتمان های رادیکال و چپ در جامعه و  نقش ارزنده جنبش کارگری در صف جلوی این اعتراضات است. از جمله اعتراض علیه فاصله عظیم طبقاتی در جامعه، اعتراض علیه زندگی زیر خط فقر و حقوقهای نجومی، اعتراض علیه اختلاس ها و و برافراشته شدن پرچم جنبش شورایی از مراکز پر جنب و جوشی چون هفت تپه و گروه ملی فولاد اهواز نشانه های بارز چنین روندی از اوضاع است. این روندی است که کل بساط سرمایه داری حاکم را به چالش میکشد. در چنین فضایی از اعتراض و مبارزه در میان مردم است که نزاعهای حکومتی از هر وقت شدید تر شده و یک نهیب دائمی شان به یکدیگر خطر “شورش” مردم است. و این حکومتی است که در سطح جهانی نیز  بیش از هر وقت به انزوا کشیده شده است. از جمله بیانیه مشترک ٥ کشور اسکاندیناوی در نهم آبانماه این هفته علیه عملیات تروریستی حکومت اسلامی در خارج کشور و غیر قابل قبول اعلام کردن آن، نشانه بارزی از این انزوا و ضربه سنگینی بر دیپلماسی جمهوری اسلامی است. در برابر چنین اوضاع پر تلاطم و شعف آوری است که جمهوری اسلامی در اوج استیصالش چنین به دست و پا افتاده است.

خلاصه کلام اینکه جواب تعرضات حکومت اسلامی و سرکوبگری هایش فشرده تر کردن اعتراضات ما مردم است. پاسخ آن ایجاد شوراهای سازماندهی اعتراضات در تمام شهر و شوراهای مستقل کارگری در تمام مراکز کارگری است. و تمام تاکید من اینست که امروز قدرتمند تر از هر وقت میتوان در برابر سرکوبگری های حکومت اسلامی ایستاد و نه تنها این بلکه مبارزات خود را با قدرت تمام به جلو برد. کل بساط این حکومت را باید جارو کرد.

گسترش بیسابقه همبستگی جهانی کارگری

ابعاد گسترده و اجتماعی مبارزات کارگری دارد به موجی گسترده از همبستگی جهانی کارگری شکل میدهد که نوین است. از جمله در این همبستگی اتحادیه های کارگری در پاسخ به کارزارهای اعتراضی ما دارند از اخراج جمهوری  اسلامی از سازمان جهانی کار سخن میگویند. دارند از لغو مجازات اعلام و احکام شنیع شلاق سخن میگویند و اینها به نوع بیسابقه اند. همچنین  در اقدامی مشترک ٥ فدراسیون اتحادیه های بین المللی کارگری که عبارتند از فدراسیون جهانی اتحادیه های کارگری (آی تی یو سی)، فدراسیون بین المللی ترانسپورت (آی تی اف)، آموزش بین المللی (ای وان)، اتحادیه کارگران صنعتی جهانی، اتحادیه بین المللی غذا، کشاورزی، هتل، رستوران، تغذیه و دخانیات و انجمن کارگران متحد (آی یو اف) و کنفدراسیون اتحادیه های کارگری بین المللی که در مجموع بیش از ٢٠٠ میلیون نفر از کارگران را در سراسر جهان در بر میگیرند، از خواستها و اعتراضات رانندگان کامیون اعلام حمایت کرده و تقاضای حکم اعدام برای  ١٧ راننده اعتصابی کامیون توسط دادگاه استان قزوین را شدیدا محکوم کرده و خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط همه رانندگان بازداشتی شده اند که نشانه ای بارز از قدرت کارزار در حمایت از اعتراضات رانندگان کامیون و مبارزات کارگران در ایران است.

همچنین کنگره سراسری فدراسیون بین المللی کارگران حمل و نقل آی تی اف (ITF ) از خواستها و مبارزات رانندگان کامیونداران اعلام حمایت کرد و در این کنگره نماینده اتحادیه بین‌المللی کارگران حمل‌ و نقل سوئد طی سخنرانی ای  از شرکت‌ کنندگان در اجلاس خواست که از بیانیه اضطراری شماره ۲؛ فدراسیون بین‌المللی کارگران حمل‌ و نقل آی تی اف در محکوم کردن درخواست حکم اعدام برای کامیون‌داران اعتصابی از طرف رژیم اسلامی حمایت کنند. که این نیز خود اقدامی قابل توجه است. فدراسیون بین المللی کارگران حمل و نقل (آی تی اف) قبلا نیز در بیانیه جداگانه ای تمامی شاخه های خود در کشورهای مختلف را به حمایت از این اعتراضات فراخوانده و خواستار مداخله سازمان جهانی کار شده بود.

یک نمونه اخیر و قابل توجه از حمایت های بین المللی نامه سرگشاده استفانی اسمیت دبیر کل کارگران دولتی و خدمات کانادا که ٧٧ هزار عضو را در بر میگیرد، در اعتراض به  ادامه بازداشت رانندگان اعتصابی در ایران و خواست آزادی فوری آنان است. او در این نامه با اشاره به نقض آشکار حقوق کارگران در ایران خواستار اخراج جمهوری اسلامی از سازمان جهانی کار شده است. قبل از ان استفانی در نامه دیگری در اعتراض به سرکوبگری های حکومت اسلامی، اعتراض خود را به اعدام رامین حسین پناهی، لقمان و زانیار مرادی اعلام کرده و ضمن پشتیبانی از اعتراضات مردم کردستان و مردم ایران علیه اعدامها خواستار لغو مجازات اعدام شده بود. او همچنین در این نامه اعتراض خود را به  حکم وحشیانه زندان و شلاق برای محمد حبیبی اعلام کرده و با خواست  آزادی وی و همه معلمان زندانی ، بر لغو مجازات شنیع شلاق و پایان دادن به امنیتی کردن مبارزات تاکید کرده بود.

نمونه دیگر از این دست حمایت های جهانی، نامه سرگشاه “استفان فون سیچووسکی” دبیر کل شورای اتحادیه های کارگری ونکور و حومه در کانادا، در برگیرنده ٦٠ هزار کارگر به روحانی است. او در این نامه همبستگی خود را با کمپین مشترک اعلام شده از سوی فدراسیون های بین المللی کارگری مشتمل بر ٥ فدراسیون بزرگ جهانی (در بر گیرنده ١٢ میلیون کارگر در سطح جهان)، اعلام کرده و خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط آنان شده است. او در این نامه به دستگیریهای اخیر معلمان نیز اعتراض کرده و خواستار آزادی همه معلمان زندانی و زندانیان سیاسی شده است.

همچنین در هفته های قبل اتحادیه های کارگران حمل و نقل در کشورهای دیگر چون دانمارک، کانادا، آمریکا، هلند و “پلاتفرم سندیکاهای کارگری سوئ” در بیانیه هایی دستگیری رانندگان و کامیون داران اعتصابی را محکوم کرده بودند.. این همبستگی ها ادامه دارد. کمپین برای آزادی کارگران زندانی کمپینی جهانی در حمایت از مبارزات رانندگان کامیون و علیه امنیتی کردن مبارزات با خواست لغو تمامی احکام امنیتی صادر شده برای کارگران، معلمان و مردم معترض را در دستور دارد و به پیش میبرد. حزب کمونیست کارگری نیز کارزاری جهانی در حمایت از اعتراضات رانندگان کامیون و برای آزادی تمامی بازداشت شدگان اعتراضات اخیر اعلام کرده است.

کارزار بین المللی علیه سرکوبگری های حکومت اسلامی و جلب وسیع همبستگی وسیع جهانی کارگری و افکار مردم آزادیخواه  بطور واقعی اعتراضات کارگران و کل جامعه را در موقعیت بسیار قویتری قرار میدهد. با تمام قوا باید به این کارزارها پیوست. جمهوری اسلامی باید از تمامی مراجع بین المللی از جمله سازمان جهانی کار اخراج و در سطح جهانی به انزوای سیاسی کامل کشیده شود. جمهوری اسلامی باید سرنگون شود.

فراخوان معلمان بازنشسته به تجمع اعتراضی

معلمان بازنشسته برای روز بیستم آبان به تجمع سراسری در مقابل صندوق ذخیره فرهنگیان فراخوان داده اند. معلمان بازنشسته یک بخش معترض جامعه هستند که همواره نقش مهمی در جلو آوردن خواستهای رادیکال و انسانی در سطح جامعه داشته اند. اعتراض آنها به تبعیض ها، به حقوقهای چند بار زیر خط فقر و کاهش هر روز بیشتر قدرت خرید آنان، به امنیتی کردن مبارزات و دستگیری ها، به اختلاس ها و یک نمونه بارز آن اختلاس ٨ میلیاردی در صندوق ذخیره فرهنگیان و به حقوقهای نجومی و عدم برخورداری از یک بیمه کارآمد و درمان رایگان و محرومیت فرزندانشان از حق تحصیل رایگان است. در همین راستا افزایش سطح حقوق ها به بالای خط فقر ٦ میلیونی، درمان رایگان و تحصیل رایگان برای همه کودکان، پایان دادن به امنیتی کردن مبارزات و آزادی فوری معلمان زندانی و بازگردنده پولهای به سرقت رفته از صندوق ذخیره فرهنگیان به این صندوق و پاسخگویی به نیازهای فوری آنها،  خواستهای فوری معلمان بازنشسته است. این ها همه موضوعات شعارها، بیانیه ها و قطعنامه های آنها در تجمعات اعتراضی چندین ساله شان بوده است. معلمان بازنشسته با شعارهایی چون حقوقهای نجومی، فلاکت عمومی، یک اختلاس کم بشه، مشکل ما حل میشه، معیشت، منزلت، حق مسلم ماست، کل بساط سرمایه داری دزدسالار حاکم را به چالش کشیده و خواستشان داشتن یک زندگی انسانی است.

اینرا هم بخوانید

افزایش دستمزد یا حمله معیشتی گفتگو با شهلا دانشفر در برنامه خط رفاه در تلویزیون کانال جدید

کارگر کمونیست ۸۲۴ حسن صالحی: در برنامه این هفته در مورد تعیین میزان حداقل دستمزد …