کارگران در هفته ای که گذشت

کارگر کمونیست ۸۰۹

تنظم کننده: سهیلا رضوانی

روز دوشنبه ۱۳ آذر ماه ۱۴۰۲

‏- کارگران رسمی  شرکت نفت فلات قاره ایران، جزیره سیری در ادامه اعتراضاتشان به تعرضات معیشتی حکومت تجمع کردند.

– شهروندان و کارگران معدن سنگ کروم روستای پشموکی فاریاب در اعتراض به سواستفاده پیمانکاران تجمع و مسیر معدن‌ را مسدود کردند.

– پرستاران در اراک به نحوه‌ی اجرای قانون تعرفه گذاری و عدم اجرای فوق العاده خاص و اضافه کاری های اجباری و فشار سنگین کاری به دلیل کمبود استخدام پرستار دست به تجمع اعتراضی زدند.

– بازنشستگان مخابرات در شهرهای اهواز، اراک، سنندج، شهرکرد، اردبیل، اصفهان، مریوان، زنجان، خرم‌آباد، رشت، کرمانشاه، زاهدان، گرگان، همدان، تهران، شیراز، کرمان، ارومیه، ساری، تبریز، مجدداً مقابل شرکت مخابرات دست به تجمع زدند.

– بازنشستگان صداوسیما در اعتراض به سطح نازل حقوقها و  عدم پاسخگویی به مشکلاتشان روبروی مسجد بلال صداوسیما تجمع کردند.

روز سه‌شنبه ۱۴ آذرماه ۱۴۰۲

–  بازنشستگان تأمین‌اجتماعی و کشوری اهواز مجدداً و در اعتراض به وضعیت بد معیشتی و عدم تحقق خواسته‌هایشان مقابل ساختمان استانداری خوزستان دست به تجمع زدند.

–  لنجداران بندر ریک مقابل بخشداری بندر در اعتراض به فقر و بی تامینی با سفره های خالی دست به تجمع اعتراضی زدند.

– بازنشستگان کشوری در شهرهای ممسنی، همدان، کردستان، کرمانشاه، قزوین در اعتراض به اجرا نشدن طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان و سطح نازل حقوقهای خود و پاسخ نگرفتن مطالباتشان دست به اعتراض زدند.

– شریفه محمدی از فعالین کارگری گیلان بازداشت شد

-جلسه رسیدگی به اتهام، محمد داوری، فعال کارگری در تاریخ بیست و هشتم آذر در شعبه ۱۰۹ دادگاه کیفری شیراز برگزار خواهد شد. خواست معلمان مسدود شدن تمامی پرونده های امیتی و آزادی فوری و بدون قید و شرط همکاران بازداشتی شان است.

روز چهارشنبه ۱۵ آذرماه ۱۴۰۲

– کارکنان رسمی شرکت بهره‌برداری نفت‌وگاز آغاجاری در اعتراض به تعرضات معیشتی حکومت و برای پیگیری مطالبات اعلام شده خود  دست به تجمع زدند.

– ۱۵ آذر لنجداران بندر ریگ و بخشی از بازاریان تجاری گناوه برای چندمین بار در اعتراض به وضع بد معیشتی و محدودیت های ایجاد شده برای خرید و فروش لنجداران استان بوشهر و حذف قانون کالای همراه ملوانان دست به اعتصاب زدند. بازاریان  گناوه دو هفته از اعتصابشان گذشته است.  صاحبان کسب و کارهای مختلف دیگر از جمله لنج داران، کامیونداران، وانت داران، گاری داران، کارگران و ملوانان  نیز با این اعتراضات همراهند.

– کارگران پالایشگاه نفت آبادان در اعتراض به عدم دریافت حقوق و حق بیمه، دست از کار کشیدند.

– علی‌رغم گذشت ۴۰ روز از وضعیت ابراهیم یارمحمدزهی، کارگر ۳۸ ساله بلوچستانی خبری در دست نیست.

–  ماموران پلیس به منزل علی احمدی از فعالین معلم در ممسنی یورش برده  و با صدور قرار بازداشت موقت از سوی دادستانی وی را به زندان شیراسپاری شهرنورآباد تحویل دادند.. 

روز پنج شنبه ۱۶ آذرماه ۱۴۰۲

– حسین عاشوری، رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری فردیس استان البرز اعلام کرد  که در پی انفجاری در یک کارگاه غیرمجاز ساخت مواد محترقه در ویلایی در شهرستان فردیس، نیروهای آتش‌نشانی به محل اعزام شدند که با وقوع یک انفجار دیگر در محل حادثه سه آتش‌نشان مصدوم شدند.

–  کارگران ارکان ثالث (شرکتی) پالایشگاه نفت آبادان در اعتراض به عدم تبدیل وضعیت و همچنین تبعیض مدیرعامل پالایشگاه جهت تبدیل وضعیت خودی‌ها برای دومین روز دست به تجمع زدند.

– داود رضوی، عضو هیات مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد، با توجه به شرایط بند شش( ۳۵۰ سابق) و‌ پس از بارها پیگیری بعد از ظهر دوشنبه ۱۳ آذر به بند چهار منتقل شد.

– آزاد خوانچه‌ زر فعال کارگری در شهر مریوان توسط شعبه چهارم دادگاه تجدیدنظر استان کردستان به شش ماه حبس ، محکوم شد.

– ایمان شهوندی کارمند آموزش و پرورش شهرستان پاسارگاد، توسط هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان آموزش و پرورش استان فارس به یک سال انفصال موقت از خدمت محکوم شد. احکام انفصال از خدمت، اخراج و بازنشستگی اجباری بخشی از سرکوبگری های حکومت است. یک کارزار مهم معلمان علیه امنیتی کردن مبارزات با خواست مشخص بسته شدن پرونده های امنیتی و آزادی فوری معلمان زندانی است.

روز جمعه ۱۷ آذرماه ۱۴۰۲

 – کارگران رسمی شرکت نفت فلات‌قاره شاغل در منطقه بهرگان در اعتراض به عدم رسیدگی به خواسته‌های‌شان دست به تجمع زدند.

– بدنبال اعتراضات زیاد  شعبه ۲۱ دادگاه تجدید نظر اهواز  قرار منع تعقیب آقای نامی دبیر کانون  صنفی معلمان را  صادر کرد.

– شماری از بازاریان بندر گناوه در یکی از خیابان های این شهر تجمع اعتراضی برگزار کردند.

روز شنبه ۱۸ آذرماه ۱۴۰۲

– پرستاران اهواز در اعتراض  به مشکل معیشتی، سطح نازل حقوقها و فشار سنگین کاری و عدم پرداخت تعرفه ها و بی پاسخ ماندن خواسهایشان مقابل  درب استانداری خوزستان دست به تجمع اعتراضی زدند.

– بازاریان گناوه  در اعتراض به عدم رسیدگی به مشکلاتشان و مشکل کاری و معیشتی خود دست به تجمع زدند.

–  بازاریان و لنجداران عسلویه در اعتراض به مصوبه محدودیت “ته لنجی” مقابل فرمانداری شهرستان عسلویه تجمع کردند.

– پنج نفر از کارگران تکنیسین که برای لایروبی انبار ایستگاه پمپاژ مرکز نفت برداسپی گندابه در جنوب غربی کوهدشت مشغول کار بودند، حین عملیات لایروبی دچار کازگرفتگی شده و جانشان را از دست دادند. بدین ترتیب محیط ناامن کار بازهم از کارگران قربانی گرفت.

– جمعی از کارگران بخش فروش بلیط مترو تهران از عدم پرداخت حقوق آبان ماه خود خبر دادند.

روز یکشنبه ۱۹ آذرماه ۱۴۰۲

– بازنشستگان صنایع فولاد البرز غربی، مازندران، اصفهان، اهواز در اعتراض به  فقر و بی تامینی و عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان دست به تجمع زدند.

–  معلمان خرید خدمات آموزشی در بلوچستان بدلیل وضع بد معیشتی و بلاتکلیفی شغلی سر کلاس‌های درس حاضر نشدند و دست به اعتصاب زدند.

– بازنشستگان تأمین اجتماعی در شهرهای اهواز، شوش، کرمانشاه، اراک،  در اعتراض به وضعیت نامناسب معیشتی و عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان مجدداً و مطابق با یکشنبه‌های اعتراضی مقابل سازمان تأمین اجتماعی این شهرستان دست به تجمع زدند.

– کارگران رسمی وزارت نفت شاغل در شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری و شرکت نفت فلات قاره ایران، جزیره سیری در اعتراض به عدم رسیدگی به خواسته‌های‌شان مجدداً دست به تجمع زدند.

–  بازنشستگان و شاغلین مناطق نفت خیز جنوب در اعتراض به دست اندازی به صندوق بازنشستگی و دزدیها و عدم پاسخگویی به خواستهایشان دست به تجمع اعتراضی زدند. کارگران رسمی شاغل نیز در این اعتراض همراه بودند.

– حسن سعیدی، فعال کارگری محبوس در زندان اوین علیرغم حال نامساعد جسمی و وضع بد دندانهای خود که منجر به از دست دادن آنها میشود از رسیدگی پزشکی مناسب محروم مانده است.

– علیرغ گذشت 6 روز از دستگیری شریفه محمدیفعال کارگری از وضعیت او خبری نیست. و کماکان در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرد.

اینرا هم بخوانید

تجمع بزرگ معلمان و فرهنگیان بازنشسته در تهران و  تجمعات بازنشستگان تامین اجتماعی و فولاد در چند شهر

روز ۳۰ اردیبهشت جمعیت بزرگی از بازنشستگان فرهنگی کل کشور مقابل سازمان برنامه و بودجه در …