کارگران در هفته ای که گذشت

کارگر کمونیست ۸۱۰

دوشنبه 27 آذر 1402

– بازنشستگان مخابرات همچون دوشنبه های هر هفته  در شهرهایی چون تهران، زنجان، تبریز، اصفهان، اردبیل، سنندج، کرمانشاه، مریوان، همدان، خرم آباد، اراک، بندرعباس، رشت، شهرکرد، بجنورد، بیجار، اهواز،  سقر، شیراز، تجمع کردند.  

– جمعی از بازنشستگان صنایع فولاد در اصفهان و اهواز در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی فولاد تجمع کردند.

– بنا بر گزارشات طی هشت ماه سال جاری ۴۷۰ کارگر در استان کرمانشاه دچار مصدومیت و ۲۷ کارگر جان خود را از دست داده اند. عدم ایمنی محیط کار هر روزه از کارگران قربانی میگیرد.

روز سه شنبه ۲۸ آذر ماه ۱۴۰۲

– کارگران رسمی شرکت نفت فلات قاره در بهرگانسر دراعتراض به تعیین سقف حقوق و کاهش سطح حقوقهایشان و برای پیگیری مطالباتشان تجمع و اعتراض کردند. ناحیه نفتی بهرگان شامل میدان‌های نفتی هندیجان، بهرگانسر، سروش و نوروز است. یک عملکرد آن ساخت نفت سنتزی و صادرات آن به پالایشگاه‌های آبادان، اصفهان و تهران است. نزدیک به سه ماه است که کارگران رسمی صنعت نفت که شاهرگ اقتصادی حکومت است در اعتراض به این تعرضات و بی پاسخ ماندن مطالبات خود در اعتراض بسر میبرند.

– بازنشستگان کشوری شامل معلمان و بخشهای دیگر کارکنان بازنشسته  در اعتراض به فقر و بی تامینی و برای پیگیری مطالباتشان در مقابل صندوقهای بازنشستگی تجمع کردند. این تجمعات  در  چندین شهر از جمله اهواز،  کرمانشاه، شیراز، همدان و سنندج گردید. در اهواز بازنشستگان تامین اجتماعی نیز در کنار بازنشستگان کشوری حضور داشتند.

– عزیز قاسم زاده عضو هیات مدیره تشکل صنفی معلمان گیلان که در زندان لاکان رشت بسر میبرد، بدنبال فشار اعتراضی بسیار سرانجام به مرخصی درمانی اعزام شد.  

روز چهارشنبه 29 آذرماه 1402

بازنشستگان تامین اجتماعی در شوش  در اعتراض  به حقوق های ناچیز و وضعیت بد معیشتی خود تجمع کردند. در این شهر بازنشستگان هر هفته از شهرهای هفت تپه، کرخه و شوش جمع میشوند و پیگیر مطاباتشان میشوند.

– کارگران رسمی شاغل در شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری در ادامه  اعتراضات خود به تعرضات معیشتی حکومتی و برای پیگیری مطالبات خود، دست به تجمع زدند. شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری با تولید روزانه حدود ۶۱۵ هزار بشکه نفت خام، سومین تولیدکننده نفت زیرمجموعه مناطق نفتخیز جنوب و یک کانون داغ اعتراضات کارگران رسمی نفت است.

– مازیار سیدنژاد از فعالین کارگری که دوران محکومیتش را در زندان اوین سپری میکند، با تودیع وثیقه سه میلیارد تومانی به مرخصی سه روزه اعزام شده است. مازیار سید نژاد باید فورا و بدون قیدو شرط آزاد شود.

– شعبه دوم دادگاه انقلاب اردبیل طی ابلاغیه‌ای برای غلام رضا اصغری از معلمان بازنشسته در اردبیل  در ۲۹ آذرماه اعلام جلسه رسیدگی کرده است.

– شماری از مردم شهرک جوپارستان واقع در شهر جوپار، در اعتراض به نبود آب آشامیدنی (لوله کشی) با گذشت ۳۰ سال از ساخت این شهرک، تجمع کردند.

روز پنجشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۲

– شریفه محمدی، فعال کارگری ساکن رشت علیرغم گذشت بیش از دو هفته از زمان دستگیری اش، کماکان در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرد. بی خبری از وضعیت وی، موجب افزایش نگرانی خانواده و اطرافیان وی شده است.

– شماری از داروخانه داران در اصفهان در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات خود از سوی تامین اجتماعی و بیمه سلامت مقابل استانداری دست به تجمع زدند.

– جواد نوروزی و مصطفی عباسی دو تن  از کارگران پتروشیمی چوار ایلام در پی اخراج از کار در محوطه ی این شرکت از طریق حلق آویز کردن اقدام به خودکشی کردند. بنا بر گزارشات  این کارگران با وضعیت نامساعد جسمانی به بیمارستان منتقل شده‌اند. طی یک سال گذشته دست‌کم شش نفر از پرسنل پتروشیمی شهرستان چوار ایلام در اعتراض به اخراجشان توسط رحمت اللهی، معاون حراست و گرشاسبی مدیرعامل پتروشیمی دست به خودکشی زده و از شدت خشم و عصبانیت به زندگی خود پایان داده بودند.  اسامی چهار نفر آنها عبارتند از: ‎آرش تبرک در ۵ دی ۱۴۰۱، ‎حیدر محسنی در ۴ مرداد ۱۴۰۲،  محمد منصوری در ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ و علی‌محمد کریمی اهل چوار در ۱۷ مرداد 1402. مدیر عامل جنایتکار این پتروشیمی در پناه حکومت حامی خود عامل مرگ این کارگران است و باید مورد پیگرد قرار گیرند.

روز جمعه ۱ دی ماه  1402

– کارگران شرکت نفت فلات قاره در لاوان دست به تجمع اعتراضی زدند. در این حرکت اعتراضی کارگران معترض با دست نوشته هایی خواستهای خود را اعلام کرده و مورد تاکید قرار دادند.

– حکم اخراج از خدمت نیما سهرابی‌نژاد از معلمان شهرستان رزن استان همدان با تایید دیوان عدالت اداری قطعی شد. یک کارزار مهم معلمان اعتراض به امنیتی کردن مبارزات و صدور احکام سرکوبگرانه اخراج، تبعید و زندان است. خواست فوری معلمان بسته شدن تمامی پرونده های امنیتی تشکیل شده برای معلمان و کارگران و همه فعالین سیاسی و آزادی فوری و بدون قید و شرط همکاران در بندشان است.

– به مناسبت ۲۴ امین سالگرد کانون صنفی معلمان تهران جمعی از معلمان جمع شدند و به منظور گرامیداشت این اتفاق مهم لوجی را تهیه کرده و به محبوبه فرحزادی چهره محبوب معلمان که هم اکنون بازنشست است تقدیم کردند. محبوبه فرحزادی در مدیای اجتماعی در مورد این اتفاق مهم  مینویسد: “به این مناسبت لوحی تهیه شد که نشان از   تاریخ مبارزاتی معلمان ایران است . مبارزاتی در راستای به دست آوردن خواسته های بر حقشان ” اجرای تحصیل رایگان ؛ درمان رایگان با بیمه کارآمد ؛ معیشت ؛ منزلت ؛ سلامت معلمان و همه اقشار زحمتکش جامعه ؛ آزادی معلمان زندانی و داشتن امنیتشغلی  ” و همچنین  در رابطه با خیزش انقلابی : زن زندگی آزادی.

او مینویسد:”در واقع این لوح امانتی در دست من برای جنبش معلمان ایران است و تعلق فردی ندارد.

با این انتخاب مسئولیتم در رابطه با جنبش معلمان و بازنشستگان سنگین تر گشته است۰ این تولد ؛ این لوح در تاریخ جنبش معلمان و بازنشستگان در تاریخ ایران ثبت و از جایگاه ویژه ای برخوردار است

زنده باد جنبش مطالباتی معلمان و بازنشستگان ایران ۰

روز یکشنبه ۳ دی ماه ۱۴۰۲

سوم دی ماه بازنشستگان کشوری و تامین اجتماعی در کرمانشاه  طبق فراخوان قبلی در اعتراض به فقر و فسادی که هر روز شدید تر میشود دست به تجمع زدند.

اینرا هم بخوانید

۱۷ شهریور تجمع پرستاران در سراسر کشور همراه با خانواده‌‌ها

پرستاران در اعتصابات خود که از ۹ مرداد شروع شد و به سرعت به اعتصابی …