کارگران در هفته ای که گذشت

صف آرایی ها علیه دستمزدهای چند بار زیر خط فقر و اعلام  خواست حداقل دستمزدهای ٥ میلیون، و نگاهی به دو حرکت قدرتمند و نمونه کارگری در هفته ای که گذشت نکات برجسته این هفته است.

کارزاری قدرتمند با خواست حداقل دستمزد ٥ میلیون

کارزاری قدرتمند با خواست حداقل  دستمزد ٥ میلیون و با اعتراض علیه دستمزدهای چند بار زیر خط فقر در جریان است. تا کنون ٩ تشکل کارگری چون انحمن صنفی برق و فلز کرمانشاه، اتحادیه آزاد کارگران ایران، کانون مدافعان حقوق کارگر، کمیته پیگیری برای ایجاد تشکلهای کارگری و اتحادیه نقاشان استان البرز در یک بیانیه و کارگران سندیکای شرکت واحد، سندیکای نیشکر هفت تپه و گروه اتحاد بازنشستگان در بیانیه مشترک دیگری بر این خواست تاکید کرده اند. همچنین یک بند  قطعنامه بازنشستگان در تجمع اعتراضی سوم اسفند آنان در مقابل مجلس نیز به این خواست اختصاص دارد. از سوی دیگر ٥٣ انجمن صنفی کارگران ساختمانی و شورای هماهنگی تشکلهای صنفی معلمان نیز طی بیانیه هایی  به دستمزدهای زیر خط فقر اعتراض کرده و اعلام کرده اند که اگر خط فقر ٤ میلیون است، دستمزدها باید بالاتر از این رقم باشد و دیگر حاضر به ادامه وضعیت برده وار کنونی نیستند. بدین ترتیب این کارزاری است علیه دستمزدهای چند بار زیر خط فقر از یکسو و حقوقهای نجومی و اختلاس های میلیاردی از سوی دیگر که ابعادش اجتماعی است و موضوع آن موضوع اعتراض کل جامعه است. به این اعتبار به مبارزات کل مردم که در دیماه با خیزش علیه فقر، گرانی و جهنم جمهوری سربلند کرد، مستقیما ربط دارد و به آن عمق می بخشد. صدای اعتراض این جنبش را در همه جا انعکاس  دهیم. همانطور که انجمن های صنفی کارگران ساختمانی طومار دادند و به این حرکت پیوستند، میشود این اقدام را در میان بخش های دیگر کارگری تکثیر کرد. از جمله انجمن های صنفی دیگر بخشها چون خبازان، همچنین کارگران راه آهن، آتش نشانی، مخابرات، نفت و غیره که مرتبا شاهد اعتراضات سراسری آنها بر سر خواستهایشان هستیم، میتوانند در اعتراض به دستمزدهای زیر خط فقر و با خواست مشخص حداقل دستمزد ٥ میلیون به میدان آیند و به این جنبش قدرت دهند. میتوانیم اکنون که شورایعالی کار آخرین روزهای رایزنی هایش را بر سر میزان حداقل دستمزد ما کارگران طی میکند و در تدارک تعرضی دیگر به زندگی و معیشتمان است، با جمع شدن در مقابل محل اجلاس هایش، اعتراض خود را به کل این بساط بردگی اعلام کنیم.

گفتنی است که شورایعالی کار جمهوری اسلامی وقیحانه سبد هزینه امسال کارگران را دو میلیون و ششصد هزار تومان رقم زده است با ذکر اینکه این مبلغ مبلغ شامل هزینه مسکن، بهداشت، آموزش و خوراکی و آشامیدنی هم می شود. این درحالیست که در سال ٩٥ خود حکومتیان در اظهاراتشان خط فقر را ٤ میلیون اعلام کردند، باید کلی این بساط توحش و بربریت را جارو کرد. حق ما خط فقر نیست، حق ما خط رفاه و یک زندگی انسانی است.

ادامه اعتراضات قدرتمند کارگران گروه ملی فولاد اهواز

٢٦ اسفند، مارش هزاران نفره کارگران گروه ملی در وسط شهر اهواز

امروز ٢٦ اسفند هزاران کارگر گروه ملی فولاد اهواز در ادامه اعتراضاتشان در مقابل استانداری تجمع کردند و سپس در صفی هزاران نفره به سمت کیانپارس مارش رفتند. شعارهای کوبنده این کارگران از جمله شعارهای کارگر می میمیرد ، ذلت نمی پذیرد، نه تهدید، نه زندان ، دیگر فایده ندارد، در فضای شهر طنین انداخته است.

یک اتفاق شوک آور در راهپیمایی امروز کارگران گروه ملی فولاد زیر گرفتن هادی خلفی نیا یکی از کارگران معترض این کارخانه توسط راننده یک پراید است که به بیمارستان منتقل شده است. این موضوع در این روز به اعتراض کارگران شدت بیشتری داده.

بیس و پنج روز تجمع و راهپیمایی هزاران کارگر گروه فولاد ملی در اهواز اتفاق مهمی در جنبش کارگری است و به کارگران در تمام شهر ها راه نشان میدهد. این کارگران در طول اعتراضاتشان با شعارهایی چون شعار ما کارگریم، نه برده، حقوق میخوایم نه وعده، تا حقمون رو نگیریم، از پا نمی نشینیم، نه تهدید، نه سرکوب، دیگر فایده ندارد،  کارگر میمیرد، ذلت نمیپذیرد، نیروی انتظامی به هوش باش، ما کارگریم، نه اوباش، همشهری به هوش باش، ما کارگریم نه اوباش، مرگ بر ستمگر، می ایستیم، می میریم، حقمون رو میگیریم،  این همه بیعدالتی،هرگز ندیده ملتی، کارگر زندانی آزاد باید گردد، دزدا بیرونن، کارگران زندانن، ما کارگریم، نون می خوایم، دوا و درمون می خوایم”، مرگ بر موسوی، کارگر زندانی، حمایتت میکنیم، حساب ها پر نشه، اهواز قیامت میشه، مرگ بر ستمگر، درود بر کارگر، توپ، تانک، فشفشه، حساب باید پر بشه، استاندار بی عرضه نمیخواهیم، نمیخواهیم، حقوق کارگر را نمیدن، میرن هتل میخرن، عرضه کار ندارید، پست را کنار بزارید، سفره ما خالیه، ظلم و ستم کافیه؛ نه تهدید نه زندان دیگه فایده نداره”، اعتراض خود را به فقر، تبعیض و نابرابری، و کل این بساط  توحش و بردگی و  دزدسالار حاکم اعلام کرده اند. و این صدای اعتراض کل جامعه است. .

خواستهای فوری کارگران گروه ملی اهواز عبارتست از: پرداخت یکجا و کامل حقوق ماههای دی، بهمن، تعیین تکلیف چگونگی پرداخت حقوق اسفند ماه و عیدی و پاداش، پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی، برقراری بیمه تکمیلی پرسنل و ساماندهی و برقراری مجدد سرویسهای ایاب و ذهاب .زنده باد کارگران گروه فولاد ملی اهواز

اعتراضات کارگران نیشکر هفت تپه ادامه دارد.

روز ٢٠ اسفند در هشتمین روز اعتصاب این کارگران به دستور مدیریت رئیس اداره اطلاعات شوش که در محل کارخانه حضور پیدا کرده بود اقدام به روشن کردن کوره بخار کرد. این درحالیست که در روز قبل از آن جلسه ای در شورای اسلامی تامین شهر شوش با شرکت اعضای آن و پانزده نفر از نمایندگان کارگران برگزار شد و در آن جلسه به جای بررسی خواستهای کارگران، نمایندگان آنان مورد تهدید قرار گرفتند و کارفرما فقط وعده پرداخت یکماه از دستمزدهای معوقه را برای هفته آینده داد. اما علیرغم این تهدیدات کارگران متحدانه به اعتصابشان ادامه دادند. همچنین شورای اسلامی تامین شهر خبر از تشکیل شورای اسلامی کارخانه را داد. اما کارگران که با قدرت مبارزه شان سندیکای خود را ایجاد کرده اند، با برگزاری هر روزه اجتماعاتشان و تصمیم گیری جمعی توانسته اند صف متحد خود را حفظ کنند مخالف تشکیل شورای اسلامی، این نهادهای دست ساز حکومتی در این کارخانه هستند. بنا بر خبرها در پی تداوم اعتصاب و تجمع اعتراضی کارگران در بیستم اسفند در محوطه کارخانه و ایستادگی کارگران در برابر تصمیمات ضد کارگری شورای اسلامی تامین شهر شوش، رئیس اداره کار به همراه مامورین امنیتی و انتظامی وارد شرکت شده و با حضور در جمع کارگران با دادن وعده هایی از جمله اصلاح قراردادهای آنان، از کارگران خواست تا به اعتصاب خود خاتمه دهند. اما کارگران با تاکید بر پرداخت دستمزدهای معوقه خود، حاضر به پایان اعتصاب نشدند.

در پی این وضعیت در روز ٢٠ اسفند فراخوانی از سوی رستمی و اسد بیگی از سهامداران عمده شرکت مبنی بر تشکیل جلسه به تمامی مدیران و سرپرستان داده شد که این جلسه بدون حضور نماینده های کارگران برگزار گردید و بدنبال آن و اتمام ساعت کاری که کارگران شیف صبح کارخانه را ترک کرده بودند، رئیس اداره اطلاعات شوش اقدام به روشن کردن کوره بخار کارخانه کرد و به کارگران نیز اعلام شد روز شنبه آینده یکماه از حقوق معوقه آنان پرداخت خواهد شد و چنانچه کارفرما بتواند عیدی آنان نیز پرداخت خواهد شد!!!

گفته میشود شتاب مقامات کارخانه برای راه اندازی کارخانه و برگرداندن اوضاع به وضع عادی  به خاطر سفر محسن رضایی به شوش صورت گرفته است. اما کارگران شرکت نیشکر هفت تپه اعلام کرده اند در مقابل این زورگوئی ها از سوی مسئولین امنیتی ساکت نخواهند نشست و اعتراضات خود را همچنان ادامه خواهند داد. به گفته رستمی یکی از سهامداران مجتمع نیشکر هفت تپه، در این مجتمع ٦٨٠٠ کارگر به کار اشتغال دارند. نیشکر هفت تپه یکی از کانون های داغ اعتراضات کارگری است که تجربیات ارزنده ای برای کل جنبش کارگری دارد.

اینرا هم بخوانید

گسترش اعتصابات پاسخ پرستاران به سرکوب‌ها – شهلا دانشفر

مندرج در ژورنال شماره ۸۱۶ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده …