کارگران شهرداری در یک قدمی ایجاد شوراهای هماهنگی اعتصابات سراسری

پیش بسوی اعتصابات سراسری

گزارشات بیست روز اخیر از تجمعات اعتراضی کارگران شهرداری در بیش از ١٥ شهر حکایت میکند. محور مشترک همه این اعتراضات، اعتراض به سطح نازل حقوقها، تعویق پرداخت دستمزدها و حق بیمه، قراردادهای پیمانی و موقت و نداشتن امنیت شغلی و شرایط اسفناک با استانداردهای بشدت پایین به لحاظ بهداشتی آنهم در دل کوران بحران کرونا است.

یک معضل کارگران شهرداری سپرده شدن کار به پیمانکاران دزد و مفتخور و پاسکاری آنان بین شهرداری و پیمانکاران برای گرفتن حق و حقوقشان است. قراردادهای پیمانکاران با کارگران شهرداری از قراردادهای سفید امضاء و شفاهی شروع هست تا قراردادهای یک ماهه و سه ماه و یکساله.

دستمزد این کارگران بعد از سالها سابقه کار رقمی بین یک میلیون و پانصد تا دو میلیون و دویست است که به هیچ وجه کفاف زندگی شان را نمیکند. ضمن اینکه هر سال به بهانه های مختلف بخشهای از تعلقات مزدی شان کسر شده و سطح مزدشان کاهش هم داشته است. دستمزد بسیاری از این کارگران کمتر از حتی مزد چند بار زیر خط فقر تعیین شده از سوی شورای عالی کار است. این درحالیست که همین میزان از دستمزد بموقع پرداخت نمیشود و تاخیر در پرداخت دستمزدها در میان این بخش از کارگران بیشترین تداول را دارد

فشار کاری بر روی این کارگران بسیار بالاست و بعضا ناگزیر به اضافه کاری هستند بدون اینکه در قبال آن مزدی دریافت کنند.

برخی از پیمانکاران حتی وسائل کار از جمله جارو در اختیار کارگران قرار نمی‌دهند. در جاهایی هم که داده میشود، به اندازه کافی نیست. در جاهایی از گرده این کارگران شیفت طولانی ای کار کشیده میشود و نیمی از دستمزد آنان پرداخت میشود.

این بخش از کارگران در عین حال بدلیل نوع کارشان در معرض ابتلا به این بیماری مرگبار هستند و هیچگونه اقدامات پیشگیرانه ای نیز از سوی حکومت انجام نگرفته است. خبرهای ابتلای کارگران شهرداری‌ها به کرونا و مواردی از مرگ آنان بسیار است. بنا بر خبرهای منتشر شده در ٢٢ اردیبهشت در تنها در تهران از میان کارگران شهرداری ۲۶۱۰ تن علائم بیماری کرونا را داشته‌اند.

کارگران شهرداری آن بخش از طبقه کارگر هستند که اکنون در دل بحران کرونا و نیاز به پاکسازی اماکن عمومی جایگاه و مکان کلیدی شان بیش از هر وقت مقابل چشم جامعه قرار گرفته است. از همین روز اعتراضات آنان بخاطر عدم اجرای اقدامات پیشگیرانه از شیوع بیشتر بیماری کرونا در اماکن عمومی و نیز بخاطر مشکلات معیشتی شان به خاطر ترس از گسترش دامنه آن و جلب حمایت های مردمی با عکس العمل شدید تری از سوی حکومت اسلامی روبرو شده است. دو نمونه آن حمله نیروی سرکوب حکومت به کارگران شهرداری د رمنطقه ٦ اهواز و بازداشت ٥ تن از کارگران معترض شهرداری کوت عبدالله در همین مدت است. اما در برابر این سرکوب ها کارگران ایستاده و به اعتراضاتشان ادامه داده اند.
چندین سال است که اعتراضات کارگران شهرداری ابعاد گسترده تری پیدا کرده است. اما امروز این اعتراضات وسعت بیشتری پیدا کرده و طی بیست روز اخیر در حداقل پانزده شهر شاهد اعتراضات و تجمعات کارگران شهرداری برای پیگیری خواستها و مطالباتشان بوده ایم. این اعتراضات در شهرهایی چون تهران و اهواز و کوت عبدالله ابعاد سراسری تر و سازمانیافته تری داشته است.

افزایش سطح دستمزدها و پرداخت بموقع آنها، پرداخت فوری دستمزدهای معوقه و خسارت دیرکرد پرداخت آن، تبدیل قراردادهای موقت و پیمانی به قراردادهای دائمی و مستقیم با شهرداری، انجام اقدامات بهداشتی پیشگیرانه از بیماری مرگبار کرونا در تمام شهرها و همه محلات، اختصاص امکانات لازم پیشگیری از کرونا همچون دستکش و ماسک و مواد ضد عفونی کننده در اختیار کارگران شهرداری بصورت رایگان، کاهش ساعت کار کارگران شهرداری و پایان دادن به امنیتی کردن مبارزات این کارگران و دستگیر کردن و تعرض به کارگران اعتراضی همه و همه خواستهای فوری کارگران شهرداری است که همواره در اعتراضاتشان بر روی آنها تاکید کرده اند. کارگران شهرداری با اتحاد سراسری حول این خواستها میتوانند مبارزاتشان را قدرتمند به جلو برند و بیشترین حمایت اجتماعی را جلب کنند. این خواستها باید در همه جا به محور بنرهای اعتراضی کارگران شهرداری تبدیل شود.

موضوع اعتراض کارگران شهرداری در برابر دولت یکسان و سراسری است. و این خود بستر مناسبی برای سازمانیابی سراسری این کارگران و رفتن بسوی اعتصابات سراسری برای تحمیل این خواستها به حکومت و پیمانکاران سرمایه دار دزد و مفتخور است. ایجاد شوراهای هماهنگی اعتصابات از سوی کارگران شهرداری در تمام شهرها یک گام مهم و عملی در تدارک اعتصابات سراسری آنان است. امروز کارگران شهرداری در یک قدمی ایجاد شوراهای هماهنگی اعتصابات خود قرار دارند. بویژه گروههای تلگرامی و اینستاگرامی ابزار مناسبی برای جمع آوری نیرو جهت شکل دادن به این شوراها و تدارک فراخوانهای سراسری برای اعتراضات خود در تمام شهرهاست. باید وسیعا به تدارک آن رفت. پیش بسوی اعتصابات سراسری
لیستی از اخبار اعتراضات بیست روز اخیر کارگران شهرداری در شهرهای مختلف

  • روز ٧ خرداد کارگران شهرداری باسمنج آذربایجان شرقی مقابل شهرداری در اعتراض به عدم پرداخت حقوق خود دست به تجمع زدند.
  • روز 7 خرداد کارگران شهرداری سراوان در استان سیستان و بلوچستان نسبت به عدم دریافت چندین ماه حقوق عقب‌افتاده خود دست به اعتراض زدند.

کارگران شهرداری سراوان می‌گویند: «سه ماه است که مطالبات ما پرداخت نشده است و عدم پرداخت به موقع حقوق کارگران شهرداری سراوان، موجب شده که در وضعیت نامناسب اقتصادی به سر ببریم.»

  • روز7 خرداد كارگران شهردارى اهواز در منطقه كوى علوى (شلنگ آباد) به دليل عدم پرداخت حقوقشان دست به اعتصاب زدند.
  • روز ٦ خرداد کارگران شهرداری شاهین‌شهر برای چندمین روز متوالی در اعتراض به قراردادهای برده وار کاری و پیمانی و نداشتن ایمنی شغلی و عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل به اعتراضشان ادامه دادند. اعتصاب این کارگران از روز ٣١ اردیبهشت آغاز شده است.
  • روز ٥ خرداد ماه برای سیزدهمین روز متوالی، کارگران مناطق ۴ ، ۵ و ۶ شهرداری اهواز در اعتراض به عدم رعایت اصول بهداشتی درچارچوب مقابله با ویروس کرونا و پرداخت نشدن به موقع دستمزدهایشان به طور هماهنگ دست به اعتصاب زده و در محل کار خود تجمع کردند. این اقدام اعتراضی پاسخی درخور به سرکوبگران حکومت و حمله وحشیانه آنها به تجمع کارگران منطقه ٦ شهرداری در سوم خرداد ماه بود. در سوم خرداد کارگران شهرداری منطقه ٦ اهواز پس از یازده روز اعتراض بخاطر تعویق پرداخت حقوق و قراردادهای موقت کاری با حمله وحشیانه نیروهای یگان ویژه جمهوری اسلامی روبرو شدند و مورد تهدید، بازداشت و ضرب و شتم سرکوبگران حکومت قرار گرفتند. شهردارى اهواز بجای جواب دادن به خواستهای کارگران به اخراج کارگران معترض و استخدام كارگران جديد از طریق پیمانکار اقدام کرده بود. در پاسخ به این زورگویی در سوم خرداد کارگران شهرداری در این منطقه تجمع اعتراضی برپا کرده بودند.
  • روز ٤ خرداد کارگران شهرداری بندرامام در اعتراض به تعویق پرداخت ٥ ماه دستمزد و دیگر مطالباتشان برای دومین روز مقابل شهرداری ماهشهر تجمع کردند. این کارگران علاوه بر پرداخت دستمزدهای معوقه نسبت به سطح نازل دستمزهایشان نیز اعتراض دارند. به گفته کارگران در جریان تجمعات پیشین آنان، شهرداری وعده داد که سه ماه از دستمزد کارگران را پرداخت کند. اما اکنون به بهانه های مختلف از جمله کسری بودجه از پرداخت آن سرباز میزند.
  • صبح روز اول خرداد، کارگران سازمان پسماند شهرداری بجنورد در اعتراض به قراردادهای موقت یکساله مقابل ساختمان شهرداری و شورای اسلامی شهرتجمع کردند وخواهان عقد قرادادهای دائم شدند.

-روز ٢٩ اردیبهشت، کارگران شهرداری اروند کنار آبادان در استان خوزستان برای سومین روز متوالی در اعترض به عدم پرداخت 5 ماه حقوق دست از کار کشیدند و مقابل ساختمان این شهرداری تجمع کردند. تجمع‌کنندگان در این روز با برافراشتن دست نوشته‌هایی با مضامین:”بی حقوقی، گرسنگی، بیماری، نداری و بی اعتباری” ، “پول نان نداریم”، “شرمنده خانواده مان هستیم”، “گدا نیستیم کار داریم ولی حقوق نداریم” اعتراضشان را نسبت به بلاتکلیفی معیشتی بنمایش گذاشتند.

-روز ۳۱اردیبهشت کارگران شهرداری خرمشهر برای چندمین روز متوالی در اعتراض به تعویق پرداخت ٤ ماه مزد و همچنین عیدی و اضافه کاری هایشان دست به تجمع و اعتراض ردند. این کارگران در بیستم اردیبهشت نیز در مرکز این شهر و در نوزدهم اردیبهشت در مقابل استانداری تجمع اعتراضی برپا کردند. اعتراض دیگر این کارگران به قراردادهای موقت کاری است.

-روز شنبه 27 اردیبهشت، کارگران فضای سبزناحیه 3 منطقه 20 شهرداری تهران در اعتراض به عدم پرداخت حقوق فروردین ماه و عیدی وسنوات پایان سال، نداشتن امنیت شغلی و عدم وجود تجهیزات بهداشتی لازم در مقابله با کرونا اعتراض کردند. به گفته کارگران دستمزد این کارگران به صورت حداقل پایه حقوق واریز می‌شود که آنهم به موقع پرداخت نمی‌شود. بعلاوه اینکه مسئولان شهری امکانات بهداشتی نظیر ماسک و دستکش در اختیار این کارگران قرار نداده‌اند و بدلیل شرایط کاری بیش از بیش در خطر ابتلاء به بیماری مرگبار کرونا قرار دارند. حدود 60کارگر در بخش فضای سبز ناحیه سه منطقه 20 شهرداری تهران به‌صورت غیرمستقیم با سوابق بالای 15 سال مشغول کارند و با شیوع کرونا امنیت شغلی خود را بیشتر در خطر می بینند.

  • روز ٢٦ اردیبهشت پاکبانان یاسوج طی نامه ای سرگشاده به رسانه ها اعتراض خود را به معوقات مزدی ۴ ماهه خود و عدم اختصاص امکانات پیشگیری از ابتلاء به بیماری کرونا و از جمله عدم دریافت ماسک و دستگس از طرف شهرداری اعتراض داشتند.

— روز ٢٦ اردیبهشت پاکبانان حمیدیه در تماس با رسانه های دولتی اعتراض خود را به تعویق ماهها دستمزد و عدم اختصاص امکانات پیشگیری از بیماری کرونا توسط شهرداری اعلام داشتند. این کارگران در روز قبل از آن تجمع داشتند.

  • روز ۲۴ اردیبهشت پاکبانان منطقه ۳ شهرداری کرج به دلیل عدم پاسخگویی به مطالباتشان و عدم پرداخت طلبهایشان دست ازکار کشیدند و تجمع اعتراضی برپا کردند.
  • روز 24 اردیبهشت ، جمعی از کارگران شهرداری منطقه سه کرج در اعتراض به عدم تحقق مطالبات معوقه و شرایط به شدت بغرنج معیشتی خود دست به تجمع زدند.
  • سه شنبه 23 اردیبهشت ماه، با شکایت یکی از مسئولین شهرداری کوت عبدالله ٥ نفر از کارگران این شهرداری که در تجمعات اعتراضی برای مطالبه حقوق خود شرکت کرده بودند، بازداشت شدند. این کارگران از ١٥ اردیبهشت با تجمعات هر روزه خود در مقابل استانداری در اهواز خواستار دستمزدهای معوقه خود شده بودند. . کارگران شهرداری کوت عبدالله دو ماه حقوق معوقه دارند و همچنین سنوات سال ۹۸ را دریافت نکرده اند. قبل از آن نیز این کارگران مدت دو هفته در اعتراض بودند.
  • روز دوشنبه 22اردیبهشت، کارگران پیمانی شهرداری منجیل درادامه اعتراضات دامنه دارشان بخاطر عدم تبدیل وضعیت قراردادهای هایشان به قراردادهای دائم و سطح پایین حقوق خود تجمع کرده و خواستار حذف شرکت پیمانکاری و عقد قرارداد دائم شدند.
  • روز یکشنبه ۲۱اردیبهشت ماه،جمعی از کارگران شهرداری روانسر نسبت به عدم دریافتی دو ماه حقوق خود دست به اعتراض زدند.
  • ۲۱ اردیبهشت تعدادی از کارگران شهرداری تبریز در اعتراض به تعویق پرداخت دستمزدها و قراردادهای موقت کاری خود در محوطه عمارت تاریخی ساعت این شهر تجمع کرده اند.
  • روز 18 اردیبهشت، کارگران فضای سبز شهرداری شهرگلستان در اعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق دست به تجمع مقابل فرمانداری شهرستان بهارستان در استان تهران زدند.
  • کارگر کمونیست ٦٢٥

اینرا هم بخوانید

افزایش دستمزد یا حمله معیشتی گفتگو با شهلا دانشفر در برنامه خط رفاه در تلویزیون کانال جدید

کارگر کمونیست ۸۲۴ حسن صالحی: در برنامه این هفته در مورد تعیین میزان حداقل دستمزد …