کارگران فولاد اهواز خواستار حداقل دستمزد ١٢ میلیون تومان شدند

درحالیکه شورایعالی کار حکومت بر سر تعیین حداقل دستمزد برای سال ١٤٠٠ در تدارک تهاجم دیگری به زندگی و معیشت کارگران است، تحرکات اعتراضی بر سر این موضوع در میان کارگران بسیار بالاست. از جمله در این هفته کارگران فولاد اهواز طی بیانیه ای خواستار حداقل دستمزد ١٢ میلیون شدند. این کارگران در بیانیه خود اعتراضشان را به سطح نازل دستمزدها و بالا رفتن سرسام آورم نرخ تورم و قیمت اجناس و کاهش هر روزه قدرت کارگران و کل جامعه بلند کردند و در بخشی از بیانیه آنها چنین آمده است: “شورایعالی کار مرجعی برای تصمیم گیری تصویب نرخ دستمزد.نهادی که باحضور ۷ نفر طرف دولتی و کارفرمایی در مقابل ۳ نفر به اصطلاح نماینده کارگری در پروسه‌ای نمایشی و فرمایشی برای یورشی همه‌جانبه به زیست خانواده‌های کارگری از یکدیگر پیشی میگیرند.شورایی که هیچ‌گاه به هیچ کارگر مستقل ویا نمایندگان مستقل آنان فرصت حضور و سخن‌گفتن از لزوم افزایش دستمزد و وضعیت معیشت کارگران را نمیدهد و به حضور اعضای شوراهای اسلامی و خانه کارگر؛ این نهاد‌های مزدور و جیره‌خوار برای تایید مصوبه‌های ضد انسانی و ضد کارگری بسنده میکنند و باحضور”نا نمایندگان” سعی در مشروع نشان‌دادن سهم اندک کارگران ازتولید و ثروت ملی دارند”. در ادامه بیانیه ضمن اشاره به طرحهایی چون “مزد توافقی” و یا منطقه ای کردن دستمزد و تدارک تهاجمی دیگر به معیشت کارگران در شورایعالی کار و حکومتیان چنین آمده است: ” در این شرایط تنها تعیین تصویب حداقل دستمزد ۱۲میلیونی میتواند اندکی از افرایش فشار بر خانواده‌های کارگری جلوگیری کند و از آنجا که خط فقر ۱۱میلیون تعریف شده هر پرداختی کمتر از آن دردی از مشکلات بیشمار کارگران را درمان‌نخواهد کرد و قابل پذیرش نیست.این نرخ ۱۲میلیونی کمتربن میزانیست که یک خانواده کارگری برای رفع نیازهای اولیه خود نظیر خوراک پواشک مسکن آموزش و درمان به‌ ان نیازمند است”. در خاتمه بیانیه با تاکید به حداقل مزد ١٢ میلیون چنین آمده است:”ما کارگران گروه ملی فولاد نیز خواهان‌ تصویب حداقل مزد ۱۲میلیونی برای کارگران هستیم و برای حصول نتیجه و نیل به این هدف با کارگران در سراسر دنیا همراه و هم‌قدم خواهیم شد”.
قبل از آن اتحادیه آزاد کارگران ایران و ٩ تشکل کارگری طی بیانیه هایی بر خواست حداقل دستمزد به بالای ١٢ میلیون و دوازده میلیون و نیم تاکید کرده اند.
این چنین است که جنبشی قدرتمند بر سر خواست افزایش دستمزدها در جریان است و بخشهای مختلف کارگری عزم خود را برای جدال در این عرصه اعلام میکنند. ٢٥ هزار کارگر نفت نیز در اعتصاب مرداد ماه خود بر همین خواست تاکید کردند و هم اکنون در اعتراض به اجرایی نشدن وعده های داده شده در تدارک اعتصابی دیگر هستند. جنبش برای خواست افزایش دستمزدها با خواست افزایش دستمزدها گسترده است. کارگران، معلمان ، بازنشستگان بخش های مهم این جنبش هستند. بعلاوه یک تاکید همه اینها بر درمان و تحصیل رایگان برای همه و داشتن حق مسکن است. باید وسیعا به این جنبش پیوست.
حزب کمونیست کارگری کارگران در تمامی مراکز را به پیوستن به این حرکت اعتراضی و تاکید بر خواست افزایش چندین برابر دستمزد فرا میخواند. این گفتمان ها باید به گفتمان همه تجمعات اعتراضی در کف خیابان تبدیل شود و همه جا تکثیر گردد تا بتوان حکومت و سرمایه داران مفتخوران را عقب راند.
پیش بسوی اعتصابات سراسری
پیش بسوی ایجاد شوراها
حزب کمونیست کارگری ایران
٤ اسفند ۱۳۹۹، ٢٢ فوریه ٢٠٢١

اینرا هم بخوانید

حکومت اسلامی باید از سازمان جهانی کار اخراج و در سطح جهان بایکوت شود

کنفرانس سالانه آی ال او سازمان جهانی کار از روز سوم ژوئن در ژنو شروع …