کارگران هفت تپه در مقابل سرکوبها ایستاده اند و پیگیر خواستهایشان هستند

آزادی کارگران بازداشتی، متوقف شدن احضارها خواست فوری کارگران است.

صبح روز ١٢ فروردین در ادامه سرکوب، احضار و بازداشت کارگران شرکت نیشکر هفت تپه، اسماعیل بخشی یکی از نماینده های کارگران این مجتمع بزرگ کشت و صنعت نیز توسط پلیس امنیت از طریق تماس تلفنی احضار و مورد  بازجوئی قرار گرفت. او بنا به دستور دادستانی شوش تا اطلاع ثانوی به شرکت ممنوع الورود اعلام شده است و احضاریه ای کتبی مبنی بر حضور در دادسرای شهرستان شوش در ساعت ٨ صبح روز ١٤ فروردین ماه به وی ابلاغ شده است. این درحالیست که قبلا نیز برای وی پرونده ای تشکیل شده است و بر اساس آن اسماعیل بخشی به برپائی تجمعات” غیر قانونی و تشویش اذهان عمومی ” متهم شده است.

همچنین در ساعت یازده و نیم صبح این روز معاونت نیروی انتظامی شهر شوش به همراه تعداد دیگری از مامورین انتظامی با ورود به قسمت کوره بخار کارخانه، اعلام کرد بنا بر دستور شورای تامین شهر و دادستانی شوش ماموریت دارد به هر نحوی شده است کوره بخار را روشن کند. او به کارگران قسمت کوره بخار کارخانه اعلام کرد که ماموریت دارد هر کسی را که از دستور روشن کردن کوره سرپیچی کند دستبند زده و بازداشت کند. کارگران که حاضر به روشن کردن کوره بخار نبودند، با شرط آزادی همکاران بازداشتی خود کوره را روشن کردند. اما کارگران شیفت عصر کماکان از حضور در محل کارشان خودداری کرده و اعتصاب در این مجتمع بزرگ کشت و صنعت که از روز هفتم فروردین آغاز شده است ادامه دارد.

کارگران نیشکر هفت تپه دستمزد ماههای بهمن و اسفند سال ٩٦ و عیدی پایان سال خود را طلب دارند. روز ٧ فروردین تمام بخش های کشاوری نیشکر هفته برای پیگیری خواستهایشان و در اعتراض به طرح واگذاری زمینهای کشاورزی به محصولگرا که در نتیجه ان تمامی کارگران پیمانی و روزمزدی در اردیبهشت ماه، از کار بیکار خواهند شد، دور جدید اعتراضاتشان را آغاز کردند. با شروع اعتراضات قدرتمند کارگران نیشکر هفت تپه در شروع سال جدید، مقامات مسئول در نیشکر هفت تپه در همدستی با سرکوبگران حکومتی و دستگاه قضایی اش با دستگیری و احضار کارگران معترض سعی در عقب زدن اعتراضات قدرتمند کارگران این کارخانه را دارند.

از جمله روز ٩ فروردین ٦ نفر از کارگران به اسامی  حسن نعامی، حمید کثیر، کریم دبات،  مجید چعب،  احمد چنانی به شکایت اسد بیگی مدیر عامل شرکت دستگیر شدند. همچنین حدود بیست نفر از کارگران این کارخانه به دادستانی شهر شوش احضار شده اند که اسامی تعدادی از آنان به شرح زیر است:  سید حسن فاضلی، فواد الکثیر، ساجد الکثیر، حسن الکثیر، محمد خنیفر، سعید منصوری،  مهدی ثاعمی، چاسب حمدانی

کارگران نیشکر هفت تپه خواستار  پرداخت فوری دستمزدهای معوقه، تغییر در نوع قراردادهای کاری، لغو طرح واگذاری بخشی از شرکت به محصولگرا (پیمانکاری) و اخراج کارگران،  آزادی فوری همکاران بازداشتی و توقف تهدید و فشار بر روی کارگران معترض این کارخانه به دادگاه هستند. کارگران نیشکر هفت تپه به احضار اسماعیل بخشی و منع ورود او به کارخانه اعتراض دارند. یک نقطه قدرت مهم کارگران نیشکر هفت تپه اتحاد و همبستگی مبارزاتی این کارگران است. از مبارزات کارگران نیشکر هفت تپه قاطعانه حمایت کنیم. کارگران بازداشتی هفت تپه باید فورا آزاد شوند. احضار کارگران معترض این کارخانه به دادگاه باید متوقف شود. پرونده های امنیتی تشکیل شده برای آنان باید باطل شود.

 

شهلا دانشفر

کمپین برای آزادی کارگران زندانی

Free Them Now

Shahla.daneshfar٢@gmail.com

١٢ فروردین ٩٧، ٢ آپریل ٢٠١٨

 

 

روزشماری از این اعتراضات

 

دور جدید اعتصاب کارگران نیشکر هفت تپه در اعتراض به تعویق پرداخت دستمزدها و خلف وعده های کارفرما و به دنبال اعلام تعطیلی کارخانه توسط مدیران شرکت از روز ٧فروردین‌ماه آغاز شده است. اعتصابات اخیر کارگران و کارکنان نیشکر هفت‌تپه از اواسط دی‌ ١٣٩٦ آغاز شد. این کارگران هنوز دستمزد بهمن و اسفند و نیز عیدی و پاداش سال ٩٦ را دریافت نکرده‌اند. همچنین واگذاری بخشی از اراضی شرکت به یکی از پیمانکاران به نام «محصول‌گرا» و نیز انتشار این خبر که تمامی کارگران پیمانی و روزمزد کشاورزی تحت پوشش پیمانکار قبلی اردیبهشت سال جاری اخراج خواهند شد، به اعتراضات کارگران در هفت تپه شدت داده است.

– روز ٧ فروردین تمام بخش های کشاوری نیشکر در اعتصاب بودند و با شعار “کارگر هفت تپه ،گرسنه ایم گرسنه بطرف بازار هفت تپه راهپیمایی کردند. در این روز کارگران برای چندمین بار در ماه‌های اخیر کوره بخار و آسیاب کارخانه از سوی کارگران خاموش و روند تولید متوقف شد.

– شب ٧ فروردین در شیفت بعد از ظهر و شبکار، مدیریت با همکاری نیروی انتظامی سعی در بارگیری شکر موجود در انبار شرکت را نمود که کارگران با تجمع به موقع خود در مقابل درب انبار شکر و درگیرشدنشان با نیروهای اعزام شده مانع از بارگیری کیسه های شکر شدند.

– روز ٨فروردین‌ اعتصاب کارگران بخش کشاورزی شرکت نیشکر در دومین روز اعتصاب قدرتمند خود در محوطه کارخانه تجمع کردند سپس کارگران قسمتهای مختلف شرکت نیشکر هفت تپه به آنان پیوستند. سپس کارگران برای پاسخگویی مقامات شرکت – روز هشتم فروردین کارگران نیشکر هفت تپه در محوطه شرکت تجمع کردند و با بنری که بر روی آن نوشته بود: «سال٩٧ سفره خالی کارگران هفت‌تپه»؛ و با شعار کارگر هفت‌‌تپه، گرسنه‌ایم گرسنه؛ همگی به سمت کوی ایلام در هفت تپه ی بالا (محله مسکونی مهندسین شرکت) حرکت کردند. در بدو ورود کارگران با حراست شهرک درگیر شدند و پس از عبور از حراست به سمت منازل مسکونی رستمی و اسد بیگی و دیگر مهندسین شرکت حرکت کردند. در این بین نیروهای بادیگارد رستمی و اسدبیگی و مهندسین با کارگران درگیر شدند و یکی از آنان که قابل شناسایی توسط کارگران بود ، شروع به تیراندازی کرد . اما کارگران عقب ننشستند و خشمگین تر از پیش با این نیروها درگیر و به سمت منازل هجوم آوردند و باعث فرار آنها و مسئولین کوی ایلام شدند.

-در پی دو روز ‎اعتصاب ‎کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه و اعتراضشان به واگذاری زمینهای کشاورزی به شرکتهای پیمانکاری و عدم پرداخت حقوق و عیدی آنها، شب ٨ فروردین اسد بیگی مدیر عامل شرکت نیشکر هفت‌تپه تحت عنوان جلوگیری از صدمات احتمالی غیر قابل جبران و ایجاد امنیت و تعیین تکلیف کارخانه کلیه واحد های تولید را تعطیل اعلام کرد.

 

— روز پنج‌شنبه ٩ فروردین ٩٧ کارگران شرکت نیشکر سومین روز اعتصاب خود را به رغم اعلام تعطیلی شرکت از سوی حکومت با تجمع در مقابل کارخانه آغاز کردند و با شعار طعنه امیز “مرگ بر کارگر،درود بر ستمگر” اعتراض خود را به کل بساط ستم و سرکوب و بربریت حاکم اعلام کردند. سپس کارگران از دروازه شاوور به سمت فرمانداری شوش حرکت کرده و در آنجا جمع شده و شعارهای اعتراضی خود را سر دادند. در این تجمع کارگران با نه رستمی نه بیگی باید بشه دولتی در واقع اعتراض به شکل عریانتر استثمار در محیط های کار تحت عنوان خصوصی سازی و بد تر از آن سپردن کار به پیمانکاران این زالوها و واسطه های کاری که بخش بزرگی از دستمزد کارگر را می بلعند، است. کارگران به کل این بساط سرمایه داری داری و دزدسالار حاکم اعتراض دارند.

در تجمع کارگران مقابل فرمانداری، به کارگران اعلام شد که طلبهای آنها بعد از دو ماه پرداخت خواهد شد. کارگران اعلام کردند، وعده بس است و باید تمام طلب هایشان فورا پرداخت شود. از سوی دیگر اسد بیگی با برگزیدن درخشانی به سمت سرپرستی شرکت سعی بر آرام کردن فضای اعتراض کارگران کرده است. کارگران با اعلام ما پول میخوایم یالا، اعلام کردند که حتی اگر مهندس درخشانی بیاید قبول نمیکنیم.

 

علاوه بر اینها در طول سال گذشته بیش از یکصد نفر از کارگران شرکت نیشکر هفت تپه احضار و مورد دستگیری واقع شده اند و یکی از کارگران بخش کشاورزی در اعتراض به عدم پرداخت مزد با انداختن خود به کانال آبیاری مزرعه نیشکر خودکشی کرد.

روز ٩ فروردین ٦ نفر از کارگران به اسامی حسن نعامی، حمید کثیر، کریم دبات، مجید چعب، احمد چنانی، کریم زبیدحبیب که همراه دیگر کارگران هفت تپه در راه آمدن به شوش برای شرکت در تجمع کارگران جلوی فرمانداری بودند، توسط نیرو انتظامی بازداشت و با حکم قاضی کشیک دادگستری شهرستان شوش به زندان دزفول منتقل شدند. این کارگران همچنان در بازداشت بسر میبرند.

همچنین برای ٢٠نفر دیگر از کارگران این شرکت نیز احضاریه کتبی آمده که تا روز شنبه ١١فروردین؛ خود را به دادستانی در شوش معرفی کنند. اسامی تعدازی از انان به شرح زیر است: سید حسن فاضلی، فواد الکثیر، ساجد الکثیر، حسن الکثیر، محمد خنیفر، سعید منصوری، مهدی ثاعمی، چاسب حمدانی

در برابر این دستگیری و احضار کارگران معترض، کارگران نیشکر هفت تپه اعلام کرده اند که ساکت نخواهند نشست و همکارانشان را از بازداشت آزاد خواهند کرد.

 

– روز جمعه ١٠ فروردین کارگران نیشکر هفت تپه در محل ورودی شرکت در ادامه اعتراضاتشان مقابل درب ورودی شرکت تجمع کرده و با شعار کارگر هفت تپه ایم، گرسنه ایم، گرسنه ایم اعتراض خود را فریاد میزدند.

–روز ١١ فروردین کارگران نیشکر هفت تپه بخاطر تعویق پرداخت دستمزدها و اعلام تعطیلی کارخانه در مقابل درب ورودی شرکت تجمع کردند.

 

صبح روز این روز کارگرانی که به دادستانی احضار شده بودند، به صورت جداگانه مراجعه کردند و مسئولین به آنان گفتند که تعطیل رسمی است و دادستانی تعطیل است. اما بعد در ساعت یک بعد از ظهر نیروی انتظامی بهمراه نیروهای امنیتی به شرکت نیشکر هفت تپه وارد شده و اعلام کردند که حکم جلب این کارگران را بدلیل عدم حضور در دادستانی و وجود شاکی خصوصی (رستمی ) دارند و بعد از دستگیری تعدادی از کارگران در شرکت، جهت دستگیری مابقی لیست، به آدرسهای مسکونی آنان مراجعه کردند. طبق خبرهای منتشر شده از سوی اتحادیه آزاد کارگران ایران سعید منصوری وحبیب چنانی جزو دستگیر شدگان هستند و برادر فواد حجازی را به جای وی دستگیر کرده اند. کارگران در برابر این سرکوبگریها ایستاده و اند و اعتراضات ادامه دارد.

 

نیشکر هفت تپه یکی از کانون های داغ اعتراضات کارگری است. پیگیری متحدانه خواستها و مطالبات، برگزاری اعتصابات بزرگ و متحدانه و طولانی مدت، راهپیمایی و کشیده شدن اعتراضات این کارگران به خیابان و مارش بزرگ اعتراضی شان، شرکت خانواده ها در مبارزات، وارد عمل مستقیم شدن کارگران و گرفتن جلوی خروج شکر تولیدی از کارخانه، ایستادن در مقابل دستگیری ها و احضار ها همه و همه جنبه های درخشانی از مبارزات قدرتمند کارگران نیشکر هفت تپه است که درسهای آن آموختنی است. کارگران نیشکر هفت تپه شایسته بیشترین حمایتهاست. کارگران بازداشتی هفت تپه، از جمله سعید منصوری و حبیب چنانی و برادر وادمجازی باید فورا آزاد شود. تهدید و فشار بر روی کارگران معترض هفت تپه و احضار این کارگران باید متوقف شود. از خواستها و مبارزات کارگران نیشکر هفت تپه وسیعا حمایت کنیم. زنده باد کارگران نیشکر هفت تپه.

شهلا دانشفر

اینرا هم بخوانید

گسترش اعتصابات پاسخ پرستاران به سرکوب‌ها – شهلا دانشفر

مندرج در ژورنال شماره ۸۱۶ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده …