کارگران و لایحه بودجه دولت رئیسی

روز ۲۱ آذر دولت رئیسی لایحه بودجه اش را تحویل مجلس اسلامی داد. حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و افزایش چشمگیر بودجه نهادهایی چون سپاه پاسداران و صدا و سیمای جمهوری اسلامی از یکطرف و از سوی دیگر افزایش ناچیز ده درصدی حقوق کارکنان دولت و اخذ مالیات از برخی از خودرو ها و خانه ها موضوعات داغ بحث در مورداین لایحه در میان مردم است.


در این لایحه گفته شده که به جز برای گندم و دارو برای سایر اقلام کالاها این ارز ۴۲۰۰ تومانی قطع میشود. سپردن نرخ دلار به قیمت بازار مستقیما تاثیرش را بر گرانی بیشتر و و رشد صعودی تورم و در نتیجه بر تشدید فقر و فلاکت و بی تامینی مردم خواهد گذاشت. از جمله الان بحث بر سر افزایش قیمت دلار در بازار به ۳۰ هزار تومان است.


همانگونه که اشاره شد یکی از اقلام مهم بودجه دولت رئیسی افزایش دوبرابر و نیم بودجه سپاه پاسداران است. سپاه پاسداران حکومت فی الحال بودجه های نجومی ای را به خود اختصاص میدهد و قرار است این پولها دو و نیم برابر شود. بودجه صدا و سیمای منفور حکومت اسلامی نیز نزدیک به ۶۰ درصد افزایش می یابد. بودجه دفاعی و بودجه حوزه علمیه و دیگر نهادهای خرافه پراکنی و اسلامی رنگارنگ و نیز افزایش چشمگیری یافته است
به عبارتی لایحه بودجه دولت بودجه یک حکومت چپاولگر و مافیایی و در عین حال وحشت زده است که دارد نیروهای مزدور خود را برای مقابله با اعتراضات هر روزه مردم آماده میکند. حکومتی که میخواهد بار اصلی اقتصاد ورشکسته اش را بر گرده مردم خرد کند و برای خود دو روز بیشتر عمر بخرد و در عین حال تا جاییکه میتواند بر غارتگری هایش تدوام دهد و همچنان تسمه از گرده کارگر و مردم بکشد .

در این کشاکش کارگران و کل جامعه در برابر حکومت مافیایی حاکم و بودجه ریاضت ایستاده و حق و حقوقشان را طلب میکنند. لایحه بودجه حکومت نه فقط کمکی به حکومت نخواهد کرد بلکه خود به موضوع اعتراضات معلمان و کارگران و بخشهای مختلف مردم تبدیل شده و میشود. همین روزها شاهد اعتراضات دهها هزار نفره معلمان در سراسر کشور بودیم که علیه سر هم بندی کردن رتبه بندی و حقوقهای زیر خط فقر بیانیه دادند،‌ سخنرانی کردند، و شعار دادند و به حکومتیان اولتیماتوم دادند که اگر به خواستهایشان پاسخ داده نشود گسترده تر بخیابان خواهند آمد و اعتراضاتشان ادامه خواهد یافت. بدین ترتیب هم اکنون معلمان، کارگران و بخش های مختلف جامعه در مبارزاتشان اعتراض خود را مسقتیما معطوف به این لایحه ریاضتی کرده و میگویند چگونه است که بودجه برای سرکوب و صدا و سیما و حوزه علمیه قم هست اما برای معلم و کارگر و پاسخ گویی به زندگی و معیشت مردم نیست.


معلمان اکنون پیشتاز این مبارزه اند و در اعتراضات قدرتمند خود در روزهای بیستم و بیست و یکم و بیست و دوم آذر یک تاکیدشان اجرایی شدن فوری طرح رتبه بندی و همترازی معلمان شاغل ( به میزان ۸۰ درصد هیأت علمی دانشگاهها برای معلمان شاغل) و همسان سازی حقوقها برای معلمان بازنشسته و افزایش سطح آن به بالای دوازده میلیون خطر فقر اعلام شده است. بازنشستگان هم مدتهاست که دارند به دریافتی های زیر خط فقر اعتراض دارند و با این بودجه بیش از قبل صدایشان بلند شده است.


این فصل سال مقطع تعیین میزان حداقل دستمزد سراسری کارگران است. کارگران خواهان این هستند که دستمزد آنها بالای خط فقر ۱۲ میلیونی باشد و میگویند همانطور که بودجه نهادهای سرکوب و مذهب و صدا و سیما و دم و دستگاه حکومتی افزایش دوبرابری دارد، مزد کارگر نیز باید در قدم اول به بالای خط فقر افزایش یابد. و یا همین امروز با تجمعات هر روزه بازنشستگان تامین اجتماعی و فولاد برای همسان سازی حقوقها و رفع تبعیض ها و پایان دادن به اختلاس ها و دزدیها مواجه هستیم که تجمع میکنند. یک تاکید بازنشستگان در اعتراضاتشان اختصاص بودجه لازم به این امر است. و مثال دیگر اعتراض علیه تخریب محیط زیست است. امروز کشاورزان و مردمی که با نابودی محیط زیست روبرویند یک تاکیدشان اختصاص بودجه برای رفع معضلات محیط زیستی است. این چنین است که اعتراضات مردمی از سطح صرف مطالبه گری فراتر رفته و مردم خود وارد عمل مستقیم شده و با اعتراض به لایحه بودجه دولت، دارند کل بساط چپاول و دزدی حاکم را به چالش میکشند.


حقیقت اینست که مشکلات و معضلات کارگران و مردم از مساله بودجه عمیق تر و جدی تر است. حقوقهای نازل و ناچیزی که تازه با تعویق چندین ماهه نیز پرداخت میشود فشار و محرومیت زیادی را بر کارگران و معلمان و بازنشستگان و پرستاران وارد میکند. بودجه کنونی حکومت نیز معنایی جز ادامه اوضاع نابسامان و غیرقابل تحمل تاکنونی ندارد. همه این مردم طی سالهای سال بروشنی به این نتیجه رسیده اند که برای دستیابی به حداقل زندگی انسانی و خلاصی از فقر و محرومیت کمر شکن، جمهوری اسلامی را با تمام بساط چپاول و غارت حاکم و کل لایحه کذایی بودجه اش باید جارو کرد و به زباله دان انداخت. *

کارگر کمونیست ۷۰۶

اینرا هم بخوانید

افزایش دستمزد یا حمله معیشتی گفتگو با شهلا دانشفر در برنامه خط رفاه در تلویزیون کانال جدید

کارگر کمونیست ۸۲۴ حسن صالحی: در برنامه این هفته در مورد تعیین میزان حداقل دستمزد …