کردستان عراق،4 کشته و آتش زدن دفاتر احزاب

‘چهار کشته’ در اعتراض‌های کردستان عراق؛ معترضان ساختمان‌های احزاب را آتش زدند

رسانه‌های محلی در اقلیم کردستان عراق از کشته شدن دست کم چهار نفر در جریان اعتراض‌ها به پرداخت نشدن حقوق و وضعیت اقتصادی خبر داده‌اند.

معترضان در دو روز گذشته ساختمان‌ها و دفاتر احزاب سیاسی را در سلیمانیه به آتش کشیدند و با ماموران امنیتی درگیر شدند.

بنا بر گزارش‌ها دوشنبه شب سه نفر از معترضان در روستاهای دربندیخان، کلار و کفری هدف گلوله نیروهای امنیتی قرار گرفتند و کشته شدند. پیش از آن هم مرگ یک معترض دیگر در شهر چمچمال در غرب کرکوک تایید شده بود.

با وجود این یکی از مقام‌های پلیس چمچال به تلویزیون روداو کردستان گفته است که ماموران “نه با معترضان درگیر شده‌اند و نه به آنها شلیک کرده‌اند.”

اعتراض‌ها چگونه آغاز شد؟

اعتراض‌ها روز چهارشنبه گذشته (دوم دسامبر) در شهر سلیمانیه آغاز شد. معلمان و کارمندان دولت در اعتراض به حقوق معوقه خود در یکی از میدان‌های اصلی شهر -که مرکز اعتراضات ضد دولتی سال ۲۰۱۱ هم بود- جمع شدند.

کارکنان دولت اقلیم کردستان به دلیل اختلاف میان دولت اقلیم کردستان در اربیل و دولت مرکزی بغداد بر سر بودجه، ماه‌هاست که حقوق نگرفته‌اند.

ه گزارش “روداو” معترضان روز یکشنبه پنج دفتر متعلق به احزاب اصلی حکومت اقلیم کردستان را در منطقه سید صادق استان سلیمانیه آتش زدند.

تصاویری که منتشر شده نشان می‌دهد ساختمان‌های حزب دموکراتیک کردستان عراق به رهبری مسعود بارزانی و همین طور دفاتر اتحادیه میهنی کردستان از اهداف اصلی معترضان بوده‌اند.

روز دوشنبه اعتراض‌ها به مناطق دیگر گسترش یافت و در چندین شهر و روستا مردم به خیابان‌ها آمدند.

مقام‌های بغداد و اربیل چه می‌گویند؟

برهم صالح، رئیس جمهور کرد عراق، امروز از ماموران امنیتی خواست که از خشونت در برابر معترضان پرهیز کنند.

آقای صالح گفت: “ما تاکید می‌کنیم که خشونت راه حل مقابله با خواسته‌های مشروع شهروندان نیست… ما از نیروهای امنیتی می‌خواهیم که بر اساس قانون عمل کنند، از به کار بردن خشونت پرهیز کنند و به رسانه‌ها اجازه دهند که بدون محدودیت و ستیزه‌جویی به صورت آزادانه کارشان را انجام دهند.”

دوشنبه شب مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان عراق، در بیانیه‌ای گفت که از فشار و تنگنای معیشتی شهروندان باخبر است اما تاکید کرد که “تلاش‌های مخرب و آشوب‌گری با درخواست حقوق مشروع متفاوت است.”

آقای بارزانی موقعیت پیش‌آمده را دشوار خواند و گفت که این وضعیت به هیچ وجه مطلوب دولت اقلیم کردستان نیست.

او از شهروندان خواست که “تحت تاثیر تلاش‌های مخرب و پیام‌هایی که با هدف بی‌ثبات و پیچیده کردن وضعیت اقلیم کردستان منتشر می‌شود، قرار نگیرند.”بی بی سی

اینرا هم بخوانید

“غفران سوادی” معروف به ام فهد، اینفلوئنسر در بغداد به ضرب گلوله کشته شد

تصاویر دوربین‌های مداربسته نشان می‌دهد که “غفران سوادی” معروف به ام فهد، اینفلوئنسر عراقی در …