کمپین برای آزادی کارگران زندانی: عقب نشینی قوه قضاییه و تبرئه ٤٢ کارگر آذر آب

بنا بر اخبار منتشر شده از جانب قوه قضاییه جمهوری اسلامی، حکم محکومیت ۴۲ تن از کارگران شرکت آذر آب اراک در دادگاه تجدید نظر نقض شده و برای این کارگران حکم برائت صادر شده است. این کارگران پیشتر توسط دادگاه کیفری اراک هر کدام به ۱ سال حبس تعزیری، ۷۴ ضربه شلاق و یک ماه کار رایگان در راه آهن این شهر محکوم شده بودند. این حکم به دلیل شرکت این کارگران در تجمع اعتراضی ٢٨ مهرماه سال گذشته  صادر شده بود. اعتراض سال گذشته کارگران آذر آب به تعویق چند ماهه پرداخت دستمزدها و خصوصی سازی شرکت و اختلاس ها و دزدی های پشت پرده  بود که کار و معیشت آنها را به خطر انداخته است و این کارگران همچنان با این مشکلات روبرویند.

هم اکنون زیر فشار اعتراضات کارگران و بلند شدن موجی اعتراضی در برابر این گستاخی آشکار رژیم، احکام وحشیانه برای ٤٢ کارگر آذر آب لغو شده است. این موفقیت را به این کارگران، به کارگران آذرآب و به همگان تبریک میگوییم.  این عقب نشینی بار دیگر قدرت اعتراضات کارگران را به نمایش میگذارد .  با همین قدرت میتوان در برابر سرکوبگری های حکومت ایستاد.  قضیه از این قرار است که روز چهارشنبه چهارم تیر ماه سال جاری، دادگاه بدوی اراک احکام گستاخانه شلاق و زندان و بیگاری را برای ٤٢ کارگر آذر آب صادر کرد.  با صدور این حکم زمزمه های اعتراض در آذرآب بالا گرفت. در کنار آن کارخانه هپکو که با مسائل مشابهی همچون آذرآب روبروست و این دو کارخانه همواره در کنار هم ایستاده اند به تحرک درآمده و این فضای اعتراضی در شهر اراک حکومت را به هراس انداخت. در عین حال این حکم گستاخانه با موجی از اعتراض در میان کارگران و در بخش های مختلف کارگری روبرو شد و اخبارش بسرعت رسانه ای شد. کمپین برای آزادی کارگران زندانی به سهم خود تلاش کرد این خبر را به گوش نهادهای کارگری در سراسر جهان برساند.  

در واکنش به این فضای پر جنب و جوش اعتراضی فورا  رئیس دادگستری استان مرکزی در صدا و سیمای جمهوری اسلامی خبر مربوط به احکام زندان و شلاق برای کارگران آذر آب  را تکذیب کرد و گفت:” حتی یک روز هم برای هیچ کارگری حکم اجرایی مبنی بر حبس و جریمه نقدی نداشته‌ایم “. یک روز بعد از آن نیز محمد جان‌ملکی، رئیس شورای کار آذرآب در گفت‌و‌گو با رسانه دولتی ایلنا، به رسانه‌هایی که آنها را “معاند” می‌نامید حمله کرد و خبر را نادرست خواند و طی نامه‌ای خطاب به رئیس دادگستری استان مرکزی، خواستار پیگرد قانونی کسانی شد که در این باره مصاحبه کرده‌اند. همچنین خبرگزاری تسنیم نزدیک به سپاه پاسداران در رابطه با درج این اخبار نوشت: «عملیات روانی ضدانقلاب علیه آذرآب». این خبرها تا همین جا ترس و وحش رژیم و مقامات قضایی شان را از گسترش اعتراضات کارگری بخصوص در جایی مثل اراک به نمایش گذاشت.

کارگران آذرآب اراک خواستار خلع‌ید از بخش خصوصی، امنیت شغلی، پرداخت مطالبات معوقه و بهبود شرایط کار هستند و خبر لغو احکام صادره برای ٤٢ کارگر این کارخانه نشانه ای از موقعیت مناسبتر این کارگران برای تداوم مبارزاتشان است. تمامی طلبهای کارگران باید پرداخت شود و احکام امنیتی برای کارگران و فعالین اجتماعی لغو شود.

کمپین برای آزادی کارگران زندانی

١٠ تیر ٩٩

http://free-them-now.com/

shahla.daneshfar2@gmail.com

اینرا هم بخوانید

شرایط کنونی کانون های بازنشستگی تامین اجتماعی: کانونهای بازنشستگی تشکل‌های زرد بی‌خاصیتی شده اند

شرایط کنونی کانون های بازنشستگی تامین اجتماعی در جریان اعتراضات بازنشستگان تامین اجتماعی علیه مداخله …