کمپین برای آزادی کارگران زندانی: ادامه بازداشت ٨ نفر از دستگیر شدگان روز جهانی کارگر احضارها و بازداشت ها در نیشکر هفت تپه

از  بیست و ششم آپریل یعنی در روزهای نزدیک به روزجهانی کارگر تا کنون  دهها نفر از فعالین کارگری، معلمان و فعالین اجتماعی بازداشت شده اند. ٤٥ نفر آنها بازداشت شدگان روز جهانی کارگر بودند.

با نزدیک شدن روز جهانی کارگر آنهم بدنبال اعتراضات قدرتمند کارگران در سال گذشته و عروج جنبش کارگری در جلوی صحنه سیاسی جامعه، حکومت اسلامی به شدت به وحشت افتاد و احضارها و بازداشت ها شدت گرفت.  اما علیرغم همه سرکوبگریهای حکومت کارگران با اعلام اینکه برگزاری روز جهانی کارگر حق مسلم ماست این رور را گرامیداشتند و یورش حکومت به مراسم اول ماه مه در تهران، مانع برگزاری تجمعات قدرتمند و سراسری معلمان در روز بعدش نشد.

زیر فشار اعتراضات تا کنون بخشی از دستگیر شدگان روزهای قبل از اول ماه مه و روز جهانی کارگر با قید وثیقه موقتا آزاد شده اند. یکی از دستگیر شدگان در این دوره توفیق محمودی فعال کارگری در سنندج است که در بیست و یکم اردیبهشت  با قرار وثیقه صد میلیونی آزاد شد. اما جانیان اسلامی او را به یکسال حبس محکوم کرده اند. اقبال شبانی عضو و بازرس سندیکای خبازان سنندج نیز در پانزدهم اریبهشت ماه در شعبه یک دادگاه انقلاب سنندج به ریاست قاضی سعیدی محاکمه و به یکسال حبس محکوم گردید  که اجرای این حکم در سه سال تعلیق شده است.

اما از دستگیر شدگان روز جهانی کارگرهشت نفر به اسامی ناهید خداجو، فرهاد شیخی، حسن سعیدی، نسرین جوادی، کیوان صمیمی، ندا ناجی، عاطفه رنگریز و مرضیه امیری هنوز در زندانند. برای ناهید خداجو فعال شناخته شده کارگری نیز قرار وثیقه ٥٠٠ میلیونی  تعیین شده است که این قرار با اعتراض وی روبرو شده و هم اکنون گفتمان اعتراضی وسیعی با هشتک #نه به وثبقه به راه افتاده است. همچنین اکرم نصیریان فعال ندای زنان ایران، همیار سیلزدگان و سواد آموز زنان خانه دار و کودکان کار که در نهم اردیبهشت بازداشت شده بود، همچنان در زندان است و بنا بر آخرین خبر به سلول دو نفره اوین منتقل شده است. از سوی دیگر بازداشت شدگان تجمع ١٢ اردیبهشت معلمان نیز به قید وثیقه آزاد شدند اما در این مدت دو نفر دیگر از معلمان به اسامی محمد علی زحمتکش و یاسر امینی آذر راهی زندان شده اند.  همچنین ناهید شقاقی یکی دیگر از فعالین ندای زنان ایران و فعال دفاع از حقوق کودک در روز ٢٥ اردیبهشت بازداشت گردید.

در همین راستا بدنبال اعتراضات روز ١٩ اردیبهشت کارگران نیشکر هفت تپه حکومت اسلامی بر احضار و بازداشت کارگران در این مجتمع کارگری شدت داده است. از جمله در روز ٢٥ اردیبهشت یکی از کارگران نیشکر هفت تپه بنام حسین انصاری به اتفاق چهار کارگر دیگر نیشکر هفت تپه با دستور دادستانی از دادگستری شوش به زندان فجر دزفول انتقال داده شدند. در همین روز علی نجاتی فعال کارگری و عضو سندیکای نیشکر هفت تپه نیز طی تماسی تلفنی و ارسال پیامک از طرف دادسراسرای اوین شعبه هفتم بازپرسی شهید مقدسی جهت “آخرین دفاعیات” احضار گردید و به او گفته شده است که باید تا پنج روز دیگر خود را به این شعبه معرفی کند. روز ٢٤ اردیبهشت نیز شش نفر دیگر از کارگران نیشکر هفت‌تپه، توسط پلیس اطلاعات  امنیت بازداشت و به زندان دزفول منتقل گردید.  فیصل تعالبی، سید اسماعیل جعاوله، عادل سماعی و رستم عبداله زاده از جمله دستگیر شدگان هستند. این احضارها و دستگیریها ادامه دارد.

آخرین خبر اینکه روز ٢٥ اردیبهشت سه عضو کانون نویسندگان ایران به اسامی رضا خندان مهابادی، بکتاش آبتین و کیوان باژن با اتهامات ” اتهام “تبلیغ علیه نظام” و “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور”.هر یک به ٦ سال حبس محکوم شدند. این چنین است که جمهوری اسلامی با قدعلم کردن جنبش قدرتمند آزادیخواهی و برابری طلبی در ایران بر سرکوبگری هایش شدت داده است.

این اتفاقات حکایت از جدالی هر روزه مردم  با حکومت وحشی سرمایه داری حاکم بر سر زندگی و معیشت است. کارگران و کل جامعه جنبش اسلامی را نمیخواهند و این جنبش سرنگونی مردم است که با قدرت و با خواستهای آزادیخواهانه و برابری طلبانه و با جلو آمدن هر روز بیشتر آلترناتیو اداره شورایی به جلو گام بر میدارد.

این اتفاقات در عین حال تاکیدی بیشتر بر مبارزه ای متحد و سراسری در برابر سرکوبگری های حکومت است. حمایت وسیع و گسترده از کیفرخواست اسماعیل بخشی علیه شکنجه و زندان، حمایت وسیع از کارزار علیه امنیتی کردن مبارزات با خواست مشخص لغو تمامی احکام امنیتی زندان برای فعالین کارگری، معلمان و فعالین اجتماعی که جعفر عظیم زاده و اسماعیل عبدی سوت آغازش را از درون زندان به صدا در آوردند، حمایت وسیع از اعتراض ناهید خداجو علیه وثیقه به عنوان شکلی از ادامه سرکوب جامعه و اخاذی و چپاولگری حکومتیان و همراه شدن با خانواده ها برای آزادی کارگران زندانی، معلمان زندانی و تمامی زندانیان سیاسی گامهای مهم این مبارزه است.

اسماعیل بخشی، سپیده قلیان، جعفر عظیم زاده، اسماعیل عبدی، ناهید خداجو و تمام دستگیر شدگان روز جهانی کارگر، معلمان زندانی و همه زندانیان سیاسی باید فورا و بدون قید و شرط آزاد شوند.

شهلا دانشفر

کمپین برای آزادی کارگران زندانی

Free Them Now

Shahla.daneshfar2@gmail.com

٢٦ اردیبهشت ٩٨

 

اینرا هم بخوانید

گزارشات تصویری از شرکت فعالین حزب کمونیست کارگری در مراسمها و تظاهراتهای اول مه در خارج کشور

این صفحه تکمیل میشود سوئد استکهلم سوئد مالمو سوئد گوتنبرگ آلمان فرانکفورت: برمن کاسل لایپزیک