کمیته بین المللی علیه اعدام: از دولت سوئد خواستیم که برای نوید، حبیب و وحید افکاری وارد عمل شود!

 در پی تماس تلفنی ضرغام اسدی از طرف کمیته بین المللی علیه اعدام با یکی از مسئولین وزارت امور خارجه سوئد از دولت سوئد خواستیم که برای نجات جان نوید افکاری و برادرانش وحید و حبیب افکاری به جمهوری اسلامی اعتراض کند.

 در یک تماس تلفنی با “دانیل پترشون” مسئول ایران و عربستان سعودی در وزارت خارجه سوئد، صدور احکام ضد انسانی اعدام، زندان و شلاق علیه برادران افکاری را با او در میان گذاشتیم و از دولت سوئد خواستیم که در اعتراض به جمهوری اسلامی به اقدام عملی دست بزند. “دانیل پترشون” گفت که اتحادیه اروپا وارد کیسهای شخصی نمی شود ولی دولت سوئد می تواند به وضعیت این سه برادر به جمهوری اسلامی اعتراض کند. در پاسخ به  سوال وی که نوید متهم به انجام قتل است توضیح دادیم که  جمهوری اسلامی او و برادرانش را تحت شکنجه های جسمی و روحی شدید مجبور به اعتراف علیه خود کرده است. طبق گفته یکی از وکلای نوید افکاری، حسن یونسی، هیچگونه مستنداتی دال بر انجام قتل توسط نوید در دادگاه ارائه نشده است جز اعترافاتی که زیر شکنجه از آنها گرفته اند. این سه برادر بعدا گفتند زیر شکنجه مجبور به اقرار به مطالب ساختگی شده اند.

ویدئوهای درخواست کمک نوید افکاری و بهبه نامجو مادر این سه برادر با زیرنویس انگلیسی که توسط کمیته بین المللی تهیه شده بود در اختیار وزارت امور خارجه سوئد قرار گرفت. “دانیل پترشون” قول داده است که هفته آینده نتیجه اقدامات خود را به اطلاع کمیته بین المللی علیه اعدام برساند.

او در عین حال تاکید که پیامهای دریافتی از سوی کمیته بین المللی علیه اعدام ( متن انگلیسی درخواست کمک نوید افکاری و مادرش از جهانیان و همچنین ویدئو های آنها با زیر نویس انگلیسی) را به وزیر امور خارجه سوئد و سفارتخانه سوئد در ایران و همچنین مقامات اتحادیه اروپا ارسال خواهد کرد.

خاطرنشان کنیم در پی انتشار گزارش تازه سازمان عفو بین‌الملل در مورد شکنجه‌های شدید و غیرانسانی معترضان آبان‌ماه ۹۸ از سوی جمهوری اسلامی، وزیر خارجه سوئد در مورد محتوای این گزارش ابراز نگرانی کرد.

خانم آن لینده، وزیر خارجه سوئد، در پیامی توئیتری نوشت: “گزارش امروز سازمان عفو بین‌الملل تصویری دلخراش از نقض جدی حقوق بشر در ایران پس از اعتراضات سال ۲۰۱۹ ترسیم می‌کند. از فراخوان برای انجام تحقیقات کامل در مورد این اتهامات حمایت کنید.”

او افزود که “باید برای حفظ آزادی بیان، آزادی گردهمایی و آزادی برای تجمع مسالمت‌آمیز کوشید.”

مبارزه علیه حکومت اعدام جمهوری اسلامی و در اعتراض به صدور احکام اعدام و زندان برای مردم معترض از سوی رژیم در سطوح مختلفی ادامه دارد. عصر سه شنبه در جریان یک طوفان توییتری هشتگ #SaveNavidAfkari  به ترند اصلی در بین توییت های ایرانیان تبدیل شد. همچنین در برخی شهرهای اروپا قرار است علیه احکام ضد انسانی اعدام، زندان و شلاق برای برادران افکاری اعتراضاتی برپا شود که متعاقبا به اطلاع عموم خواهد رسید. باید جمهوری اسلامی را به عقب راند و جان زندانیان سیاسی و معترضین را نجات داد. ما می توانیم و با مبارزه متحدانه خود این کار را خواهیم کرد.

کمیته بین المللی علیه اعدام

۱۳ شهریور ۱۳۹۹- ۳ سپتامبر ۲۰۲۰

اینرا هم بخوانید

اعتصاب کارگران نیشکر هفت تپه و دو خبر دیگر

– بنا بر گزارشات دریافتی از روز گذشته ۲۶ اردیبهشت  کارگران  نیشکر هفت تپه در …