کمیته بین المللی علیه اعدام: به کارزار نجات عباس دریس بپیوندید!

در پی تایید حکم اعدام عباس دریس توسط دیوان عالی جمهوری اسلامی، تلاشهایی زیادی برای نجات وی از اعدام در جریان است. کمیته بین المللی علیه اعدام همگان را فرامی خواند که به کارزار جهانی نجات عباس دریس بپیوندند.

عباس دریس کارگر زندانی و از معترضین آبان ۹۸ درماهشهر، متولد سال ۱۳۵۲ و پدر سه فرزند است. او کارگر اداره برق شهرک ممکو بود و بعد از اتمام کار بهمراه برادرش برای تامین معاش دستفروشی هم می کرد. در یکی از روزهای اعتراضات سال ۹۸ وقتی که نیروهای جمهوری اسلامی به معترضین حمله ور می شوند این دو برادر به نیزارهای ماهشهر پناه می برند. نیروهای رژیم مردم را در نیزارها به گلوله می بندند و حمام خون براه می اندازند. مدتی بعد از جنایت هولناک نیزار توسط رژیم، عباس و برادرش دستگیر می شوند. عباس به اتهام محاربه به اعدام محکوم می شود و محسن دریس، برادر و دیگر هم پرونده ای وی، از اتهامات انتسابی تبرئه می گردد ولی برای باجگیری از این خانواده تحت عنوان”وثیقه” همچنان در زندان نگه داشته می شود.عباس دریس با اتهام ساختگی قتل رضا صیادی (از ماموران فراجا) محکوم به اعدام شده است. پس از صدور حکم اعدام، همسر وی، کفایه حزباوی، تحت فشارهای روحی و روانی زیاد دچارسکته‌ی مغزی شد و جان باخت. عباس در زندان زیر شکنجه های فراوان مجبور می شود علیه خود دست به اعتراف بزند. در همانحال وی در طول چهار سالی که در زندان سپیدار اهواز بوده تلاش کرده است که با ساخت صنایع دستیِ چرمی به تامین معیشت فرزندانش کمک کند. فرشته تابانیان وکیل عباس دریس عنوان کرده است که پرونده وی دارای ایراداتی است و شعبه ۳۹ دیوان عالی کشور بدون توجه به این ایرادات حکم اعدام را صادر کرده است.

پس از تایید حکم اعدام عباس دریس خانواده وی پا پیش گذاشته اند و از جهانیان خواسته اند که به کمک آنها بشتابند تا جلوی اعدام وی را بگیرند. در نامه خانواده عباس دریس چنین آمده است: “ما خانواده دریس، از تمامی انسان‌های آزادیخواه و مجامع و نهادهای حقوق بشری و بین‌المللی تقاضا داریم تا به هر وسیله تلاش کنند از اجرای این حکم جلوگیری شود.” همچنین مادر عباس دریس و فرزندان وی با انتشار ویدئوهایی برای نجات فرزند و پدر خود طلب کمک کرده اند. در همانحال “لوکاس هامر” کفیل عباس دریس در اتریش با در دست داشتن عکس عباس دریس به جلوی سفارت رژیم اسلامی در وین رفته و به حکم اعدام وی اعتراض کرده است. وی گفته است که به اقداماتش برای نجات عباس دریس ادامه خواهد داد.

رژیم نکبت اسلامی با اعدام معترضین می خواهد قدرت پوشالی خود را به جامعه نشان دهد. اما قدرت واقعی ما مردم هستیم که این رژیم را سراسیمه و مستاصل کرده ایم. تقلاهای حکومت اسلامی برای اعدامهای بیشتر نشان دهنده درماندگی این رژیم در مقابل اعتراضات مردم و خیزش انقلابی زن زندگی آزادی است. برای خنثی کردن اقدامات سرکوبگرانه جمهوری اسلامی و برای جلوگیری از اعدام عباس دریس، این کارگر معترض زندانی وسیعا دست به اعتراض بزنید. عباس دریس نباید اعدام شود. او باید بلافاصله آزاد شود و از وی رفع اتهام شود. دفاع از عباس دریس ها دفاع از حق اعتراض، دفاع از زندگی و دفاع از منزلت انسانی همه ماست. دفاع از عباس دریس دفاع از سه کودک اوست که نمی خواهند پدر خود را از دست بدهند. نیروی متحد ما، همچنانکه بارها نشان داده ایم، می تواند رژیم اسلامی را به عقب براند و جان عباس دریس را نجات دهد. هر جا که می توانیم به خیابان بیاییم و صدای اعتراض خود علیه رژیم اعدام جمهوری اسلامی را بلندتر سازیم و یکصدا خواهان لغو حکم اعدام عباس دریس و آزادی فوری وی شویم.

کمیته بین المللی علیه اعدام

۲۲ تیر ۱۴۰۲- ۱۳ ژوئیه ۲۰۲۳

اینرا هم بخوانید

گزارش روزنامه حکومتی از وضعیت مردم سیل‌زده دشتیاری پس از سیل

روزنامه حکومتی اعتماد:روایت دردناک مردم سیل‌زده دشتیاری از شرایط پس از سیل؛ از تحمل یک …