کمیته بین المللی علیه اعدام: حیدر قربانی در چند قدمی اعدام، به نجاتش برخیزیم!

حیدر قربانی، زندانی سیاسی در خطر فوری اعدام قرار دارد. صالح نیکبخت، وکیل حیدر قربانی در روزهای اخیر با توجه به رد درخواست اعاده دادرسی در خصوص پرونده این زندانی سیاسی گفته است که “حکم قطعی شده و در آستانه اجرا است”.

حیدر قربانی در مهرماه ۱۳۹۵ دستگیر شد و سپس به جرم عضویت در حزب دمکرات ایران و همکاری با این حزب و معاونت در کشتن چند عضو سپاه و بسیج و به اتهام “بغی” یعنی اقدام مسلحانه علیه جمهوری اسلامی به اعدام محکوم شد. وکیل وی در درباره اتهام “بغی” گفته است:

” شرط تحقق بزه بغی عضویت فرد در یک گروه مسلح و استفاده از سلاح در برابر جمهوری اسلامی است، اما موکل من هیچ‌گاه اقراری در این رابطه نداشته و تنها دلیل اثبات این اتهام ادعای اداره اطلاعات سنندج و کامیاران بوده است.”

حیدر قربانی در طول مدت زندان زیر شکنجه های شدید و وحشیانه قرار داشته است و مجبور به شرکت در نمایشات اعتراف اجباری شده است. حیدر قربانی متولد سال ۱۳۵۲ است. همسر و دوفرزند وی با انتشار ویدئو هایی گفته اند که حیدر بی گناه است و باید آزاد شود و از جهانیان خواسته اند که برای نجات جان حیدر قربانی آنها را یاری کنند.

کمیته بین المللی علیه اعدام از همه نهادهای بین المللی می خواهد با ارسال نامه فوری و اعتراضی از جمهوری اسلامی بخواهند که حکم اعدام حیدر قربانی را بلافاصله متوقف کند. ما از همه مردم می خواهیم که با راه اندازی توفانهای توییتری به حکم اعدام حیدر قربانی اعتراض کنند. فراخوان ما به مردم در خارج کشور این است که با برپایی گردهمایی های اعتراضی خواهان لغو حکم اعدام حیدر قربانی شوند. ما همچنین مردم شهرهای کردستان و بویژه سنندج و کامیاران را فرامی خوانیم که از هر راه مناسبی که خود تشخیص می دهند به کمک خانواده نگران حیدر قربانی بشتابند و برای جلوگیری از اعدام وی وارد عمل شوند.

اعدام در جمهوری اسلامی جنایت سازمانیافته دولتی برای سرکوب کل جامعه است تا مردم دیگر به فکر اعتراض و مبارزه نیفتند و حق خودشان را نخواهند. با اعتراض متحدانه علیه اعدام و علیه حکم اعدام حیدر قربانی نشان دهیم که نه فقط مصمم هستیم جان یک انسان دیگر را نجات دهیم بلکه متحدانه به مبارزه و اعتراض خود برای به زیر کشیدن رژیم اعدام و سرکوب جمهوری اسلامی ادامه خواهیم داد.

کمیته بین المللی علیه اعدام

۶ شهریور ۱۳۴۰- ۲۸ اوت ۲۰۲۱

اینرا هم بخوانید

تجمع اعتراضی کارگران رسمی نفت در شرکت فلات قاره در لاوان و اخباری دیگر

امروز ۲۸ اردیبهشت کارگران رسمی نفت در شرکت فلات قاره در لاوان در ادامه اعتراضاتشان …