کمیته بین المللی علیه اعدام :زندانهای جمهوری اسلامی از زبان خودشان

هدف از ترتیب دادن دیدارنمایشی سفرای کشوهای خارجی از زندان اوین که از سوی مقامات قضایی جمهوری اسلامی مهندسی شده بود ارائه تصویری “تحسین برانگیز” از زندانهای جمهوری اسلامی بود. اما جنایات و بیدادگریهای جمهوری اسلامی چنان عیان و آشکار است که حتی خودشان هم بدان اذعان دارند و نمی توانند این جنایات را بپوشانند. در اینجا گوشه ای از اظهارات مقامات حکومتی در باره وضع  زندانها را می آوریم که خود به وضعیت اسفبار زندانها در ایران  اعتراف می کنند.

کمیته بین المللی علیه اعدام در ارتباط با نمایش دیدار سفرای خارجی از زندان اوین تلاش می کند تا به افشای چهره واقعی حاکمان اسلامی بپردازد  و جامعه جهانی را به محکوم کردن و اعتراض به  جمهوری اسلامی ایران بدلیل سرکوب سیستماتیک حقوق و آزادیهای سیاسی و مدنی در ایران فراخوان می دهد.

 

10 اسفند 1393- 1 مارس 2015- حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت  در حاشیه بازدید از زندان قزلحصار :

” این اولین بار است که به زندان می آیم و از نزدیک وضعیت زندانیان را مشاهده می‌کنم. واقعاً وضعیت بدی است. افراد باید سعی کنند مرتکب جرم نشوند و پایشان به زندان باز نشود. زیرا باعث بروز بیماری و مشکلات فراوان دیگر می‌شود.”  وی تأکید کرد: از لحاظ بهداشتی این زندان گنجایش این تعداد زندانی را ندارد و در واقع دو برابر بیش از ظرفیت زندان‌ها زندانی داریم.  او اضافه کرد: من در اینجا شاهد بیمارانی بودم که ایدز داشتند و دچار سل مقاوم بودند اما مراقبت و نگهداری کامل نیست و بیماریابی در این زندان به صورت فعال انجام نمی‌شود چرا که هم امکانات و هم اعتبارات سازمان زندان‌ها بسیار کم است. هاشمی گفت: وضعیت بهداشتی اینجا به هیچ وجه خوب نیست و پزشکان ، پرستاران و کادر درمانی که در این زندان فعالیت می‌کنند در واقع یک کار ایثارگونه انجام می‌دهند.

6 اسفند 1393- 25 فوریه 2105-  علی یونسی، دستیار ویژه رئیس جمهوری اسلامی در امور اقوام و اقلیت‌های دینی، در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایراناذعان کرد که در زندان‌ها و برخی محاکم ایران نقض حقوق بشر رخ می‌دهد. او گفت: هم اکنون هم بسیاری از موارد نقض حقوق بشر در زندان‌ها و محاکم و در خیلی جاها صورت می‌گیرد که نفوذ عناصر افراطی و تندرو دیده می‌شود و جمهوری اسلامی باید بتواند از دست این‌ها خلاص شود. یونسی همچنین اذعان کرد : هم اکنون چند سال است که با دولت کانادا مشکل پیدا کردیم و در مورد حادثه‌ای که درخصوص زهرا کاظمی اتفاق افتاد تمامی مدارک مبنی بر اینکه چه کسانی این کار را کرده‌اند وجوددارد؛

 

29 دی 1395- 18 ژانویه 2017- اصغر جهانگیر، رئیس سازمان زندان‌های ایران به خبرنگاران گفت که دو موضوع در سال جاری در برنامه ششم توسعه گنجانده شده است که “یکی از آنها بحث انتقال ۲۰ زندان به خارج از شهرها و دیگری موضوع متناسب سازی جمعیت زندانیان با فضای زندان‌ها” و دومی “ظرفیت زندان‌ها و تراکم بیش از دو برابر موجودی زندان‌ها”. به گفته‌ی او هر دو‌ی این مسائل از گذشته مطرح بوده، ولی بودجه کافی برای این کار اختصاص داده نشده است.

بنا بر اظهارات او این سازمان قبلا برآوردی بین ۸ تا ۱۴ هزار میلیارد تومان داشته که نیاز به بازنگری دارد. این سازمان به گفته او “۵۰ درصد کمبود بودجه دارد و در بخش‌های مختلف تغذیه، بهداشت و درمان با مشکلاتی مواجه است”. یکی از علل وضعیت نامناسب بهداشتی زندان‌ها نیز همین تراکم زیاد زندانیان ذکر شده است. مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری ایران مردادماه همین سال گفته بود: «وقتی در یک سلول ده پانزده نفر جا داده می‌شوند، طبیعی است که بیماری یک زندانی به هم‌بندان او سرایت کند.»

علاوه بر این بارها در خبرها آمده است که پزشکان حاضر به کار در بیمارستان‌ها نیستند. تابستان امسال اصغر جهانگیری در همین رابطه از وزارت بهداشت خواست که به زندان‌ها همچون “نقاط محروم” نگاه کند و “خدمات را به داخل زندان تسری دهد”.

آذر 1394- مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری جمهوری اسلامی گفت که در ایران به ازای هر صد هزار شهروند ۲۹۶ زندانی وجود دارد که امکانات دستگاه قضائی برای رسیدگی به پرونده آنها کافی نیست. به گفته‌ی پورمحمدی در ۹ ماهه نخست سال پیش بیش از ۹ میلیون پرونده وارد سیستم قضائی شده در حالی که تعداد کل قاضیان حدود ده هزار نفر بیشتر نیست.

بنا به اخبار و گزارشات متعدد متهمین بازداشت شده در ارتباط با مواد مخدر معمولا در همان هفته های اول مورد شکنجه قرار می گیرند، از وکیلی برخوردار نیستند، آنها را به اعترافات اجباری وادار می کنند و زمانی که حکم در مورد آنها صادر شده است وکیل وارد می شود که بی ثمر است.

کمیته بین المللی علیه اعدام

11 جولای 2017

 

اینرا هم بخوانید

۱۷ شهریور تجمع پرستاران در سراسر کشور همراه با خانواده‌‌ها

پرستاران در اعتصابات خود که از ۹ مرداد شروع شد و به سرعت به اعتصابی …