کمیته کردستان حزب کمونیست کارگری: کارگر ساختمانی به نام “کیوان علیزاده” بر اثر سقوط از داربست در شهر اربیل اقلیم کردستان جان سپرد

کیوان علیزاده از شهر سنندج برای کار به اربیل مهاجرت کرده بود.

در یک دهه گذشته، هزاران کارگر از کشورهای مختلف از ایران، ترکیه، سوریه، اردن، فیلیپین و اندونزی و… برای دستیابی به کار به عراق و اقلیم کردستان مهاجرت کرده اند.

طبق آمار منتشر شده بیش از هفتاد درصد کارگران و استادکاران ساختمانی که به عراق مهاجرت می‌کنند، از کردستان ایران هستند. دلیل مهاجرت صدها کارگر به عراق پایین آمدن ارزش پول، گرانی و بیکاری است.

در اقلیم کردستان کارگرانی که دچار سانحه کاری می‌شوند اگر خود جایی بیمه نباشند تمامی هزینه درمان بر دوش خودشان می‌افتد. نه بازنشستگی در کار است و نه دوران کهولت.

در اقلیم کردستان استانداردهای ایمنی محیط کار زیر صفر است. کارگر مهاجر و بومی مجبورند با بیشترین ساعت کار و نا امنی محیط کار برای تامین زندگی خود و خانواده هایشان تن به شرایط نامناسب در محیط کار بدهند. سرمایه داران و صاحبان پروژه های ساختمان سازی در قبال جان و ایمنی کارگران مهاجرت جوابگو نیستند.

مهاجرت کارگران از شهرهای کردستان و ایران حاصل بیکاری میلیونی، فقر و شرایط فلاکتباری است که حکومت اسلامی به طبقه کارگر و کارکنان زحمتکش در ایران تحمیل کرده است.

٢٢ اسفند ١٣٩٩

١٢ مارس ٢٠٢١

اینرا هم بخوانید

برای قضاوت آیندگان- شمی صلواتی

بر گرفته از دفتر یادداشت‌های روزانه‌ *از ما سوالات زیادی می پرسند…؟ البته ما«انسانگرایان»کور راه‌های …