کنگره رای ممتنع اوباما به قطعنامه ضد اسرائیلی را «تقبیح» کرد؛ استقبال نتانیاهو

تنها ساعتی بعد از تصویب قطعنامه ای در کنگره آمریکا که رای ممتنع دولت اوباما به قطعنامه ضد اسرائیلی شورای امنیت علیه اسرائیل را تقبیح می کرد، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل این اقدام نمایندگان آمریکا را ستایش کرد.

مجلس نمایندگان آمریکا با رای اکثریت از سوی اعضای هردو حزب به تصویب قطعنامه ای رای داد که دولت پرزیدنت اوباما را بدلیل خودداری از وتوی قطعنانه شورای امنیت علیه اسراییل تقبیح کرد.

قانونگذاران هر دو حزب جمهوریخواه و دموکرات عصر پنجشنبه با ۳۸۲رای موافق در برابر ۸۰ مخالف، از تصویب قطعنامه ای حمایت کردند که امتناع ماه پیش دولت پرزیدنت اوباما را از وتوی قطعنامه شورای امنیت علیه شهرک سازهای اسراییل در شرق اورشلیم و کرانه باختری رود اردن، تقبیح کرد.

اد رویس رییس جمهوریخواه کمیته روابط خارجی مجلس یکی از دو بانی این قطعنامه پس از تصویب آن در سخنرانی گفت قطعنامه شورای امنیت یک توافق صلح پایدار برای اسراییل و فلسطینیها را از دسترس دورتر می سازد.

وی گفت: «ایالات متحده از دیر باز شناخته که راه حل اختلاف اسراییل و فلسطینیها تنها از طریق مذاکرات مستقیم میان دوطرف میسر است. به این دلیل سیاست دیرینه آمریکا وتوی بسیاری ازقطعنامه های یکجانبه شورای امنیت است که ناقض آن اصول است.»

الیوت انگل نماینده ارشد دموکرات نیز گفت ما این اقدام شورای امنیت را محکوم میکنیم زیرا به باور ما غیرعادلانه است.

وی افزود: «اسراییل در طول تاریخ خود هیچگاه از سوی سازمان ملل حمایت منصفانه دریافت نکرده و سالهای متوالی کشورهای عضو با مهارت و با قطعنامه های مغرضانه، علیه متحد ما اسراییل با قلدری رفتار کرده و همه تقصیرها برای درگیریها را به گردن اسراییل قرار داده اند.»

آقای انگل متممی مبنی بر لزوم تشکیل دو کشور مستقل اسراییل و فلسطینه یا برای الحاق به این قطعنامه پیشنهاد کرد که با آن موافقت نشد.

استقبال نتانیاهو

نخست وزیر اسرائیل در اولین واکنش به اقدام مجلس نمایندگان آمریکا از آنها برای رای به این قطعنامه تشکر کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، بنیامین نتانیاهو روز جمعه ضمن تشکر از رای دهندگان دو حزب به این مصوبه گفت آنها به تغییر یا بازنگری در قطعنامه سازمان ملل رای دادند، دقیقا کاری که ما قصد داریم انجام دهیم.

رای مجلس نمایندگان ایالات متحده از دولت این کشور می خواهد هرگونه طرح یکجانبه و علیه اسرائیل را رد کند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد در ابتدای دی ماه ادامه شهرک سازی های اسرائیل در سرزمین های اشغالی فلسطینی ها را در قطعنامه ای محکوم کرد.

ایالات متحده آمریکا به این قطعنامه رای ممتنع داد. این اقدام با واکنش تند اسرائیل روبرو شد. در مقابل مقام های دولت اوباما گفتند به نظر آنها ادامه شهرک سازی روند صلح و ایجاد دو کشور مستقل را به خطر می اندازد.

به نوشته آسوشیتدپرس، هرچند دو کشور متحد اصلی هستند اما گاهی بین اوباما و نتانیاهو در سالهای اخیر تنش هایی درباره موضوعات کلیدی مثل ادامه شهرک سازی اسرائیل در سرزمین های اسرائیلی وجود داشته است.

واکنش اعضای مجلس نمایندگان

در جلسه پنجشنبه در کنگره، پل رایان رییس جمهوریخواه مجلس مطالبی را که آقای اوباما در ۲۰۱۱ در مورد صلح خاورمیانه ابراز کرده بود، بیان کرد که گفت صلح کار سختی است که از طریق صدور بیانیه و قطعنامه شورای امنیت حاصل نمی شود و اسراییل و فلسطینیها هستند که باید در صلح در کنار هم زندگی کنند.

وی گفت: «من حیرت زده ام، من از آنچه ماه گذشته صورت گرفت حیرت زده ام. این دولت، دولت ما، متحد ما اسراییل را وقتی که بیش از هرزمان دیگر به ما نیاز داشت رها کرد.»

آقای رایان افزود اینگونه تلاشهای مغرضانه بمنظور نامشروع ساختن و منزوی کردن اسراییل صورت می گیرد.

میان رهبران دموکرات مجلس در مورد حمایت از این قطعنامه شکاف وجود داشت، از جمله نانسی پلوسی رهبر اقلیت دموکرات به قطعنامه دیروز مجلس رای مخالف داد.رادیو آمریکا

اینرا هم بخوانید

بند زنان زندان اوین؛ تداوم محرومیت و محدودیت اعمالی بر پنج زن زندانی سیاسی

بند زنان زندان اوین؛ تداوم محرومیت و محدودیت اعمالی بر پنج زن زندانی سیاسی آتنا …