کوروش نیکخواه: اعتیاد در ایران

اعتیاد به مواد مخدر در جوامع  یک معضل اجتماعی است که موجب ضرر و زیان آسیب های فردی و اجتماعی فراوانی می شود و زمینه را برای بسیاری از ناهنجاری ها فراهم می کند.  امروزه در جامعه ایران این آسیب اجتماعی به سر حد بحران رسیده است، افراد زیادی از جامعه را آلوده به خود کرده است. سن مصرف مواد مخدر به زیر 15سال رسیده است و به شدت در حال پیش روی است. تعداد قابل ملاحظه ای از توده های مردم در نواحی مختلف ایران به ویژه در جنوب ایران به این بیماری مبتلا هستند. از قول مقالات ذیربط که در مطبوعات ذکر شده یک و نیم میلیون معتاد حرفه ای و سه نیم میلیون مصرف کننده مواد مخدر آخرین آمار معتادان ایران بوده است. اگر به نسبت جمعیت حساب کنیم کشور ایران بیش از همه کشورهای جهان معتاد دارد. صرف نظر از اینکه عدم شناخت افراد جامعه در رابطه با مشخصات مواد مخدر و آثار منفی آن چه مشکلاتی با خود همراه دارد، به تبیین کلی فقر و شکاف عمیق طبقاتی، عدم اشتغال و نا امنی شغلی و نبودن امید به زندگی شاد و راحت و به آسانی در دسترس بودن مواد مخدر عوامل مهم در اشاعه اعتیاد است. باعث این وضعیت اجتماعی و همه نابسامانی ها و فقر و فلاکت روز افزون خود  جمهوری اسلامی  است. از سوی دیگر عاملین مؤثر پدیده رشد اعتیاد به مواد مخدر در ایران شبکه بازار بزرگ ورود و توزیع مواد مخدر باندهای مافیایی و سپاه پاسداران می باشند که از این راه میلیاردها دلار پول کسب درآمد می کنند.

قاچاق مواد مخدر همانند مذهب یک صنت پولساز است که در انحصار وابستگان جمهوری اسلامی قرار دارد. فقط قاچاقچیان خرده پا و یا قاچاقچیان خارج از مافیای جمهوری اسلامی در خطر دستگیری و زندان و اعدام هستند. دستگاه های تبلیغاتی و رسانه ای اطلاعات سطحی در زمینه اعتیاد به مردم ارائه می دهند. در فرهنگ رسمی و دولتی شخص معتاد که قربانی شرایط ظالمانه اجتماعی است، مجرم شناخته میشود و از کمترین کمک برخوردار است. زندانها خود مراکز توزیع مواد مخدر و عضوگیری شبکه های قاچاق مواد مخدر است. مراکز ترک اعتیاد شکنجه گاههایی هستند که فرد معتاد را بیشتر به طرف مواد مخدر سوق میدهند. گزارش هایی که درباره این مراکز در رسانه های داخل کشور منتشر شده، بیانگر شرایط غیر انسانی و وحشتناک اکثر این مراکز است.

جمهوری اسلامی که خود مسبب فاجعه اعتیاد در ایران است. تعدادی از خرده فروشندگان مواد مخدر و افراد خارج از مافیای قدرت را بعنوان منبع ذخیره اعدامی ها به اسارت گرفته است تا برای ایجاد توحش و ارعاب جامعه آنها را کشتار کند. رشد فزاینده قاچاق مواد و اعتیاد در ایران نشان می دهد که رفتار وحشیانه جمهوری اسلامی با این معضل نه تنها تأثیری در کاهش آن نداشته است بلکه وضع را بدتر هم کرده است. معضل اعتیاد با از بین رفتن فقر و با بوجود آمدن یک جامعه شاد و سالم از بین میرود و این فقط با سرنگونی جمهوری اسلامی امکان پذیر است.

اینرا هم بخوانید

دارو به‌ شرط حجاب! مهران محبی

وزارت بهداشت حکومت چند روز پیش از زبان حیدر محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو …