کومور “موسسات ایرانی” را تعطیل کرد

“الحبیب عباس عبدالله” سفیر مجمع الجزایر کومور سفیر کومور در عربستان اعلام کرد: کشورش کلیه دفاتر ایرانی که با “پوشش موسسه خیریه” فعالیت می‌کردند، را تعطیل کرد. فعالیت حقیقی این دفاتر ترویج تشیع بوده است.

به گزارش الشرق الأوسط “عثمان غزالی” رئیس جمهور کومور 3 ماه پیش دستور تعطیلی کلیه موسسات ایرانی که به عنوان موسسات خیریه در این کشور فعالیت می‌کردند، را صادر کرد.
عبدالله در ادامه تصریح کرد: کومور به لحاظ اقتصادی وضعیت خوبی ندارد، این مؤسسات ایرانی با سوء استفاده از این مسئله، اقدامات مخفیانه‌ای برای جذب مردم کومور انجام می‌دادند. این موسسه‌ها برای کمک به فقرا افتتاح می‌شدند اما آنها در راستای توسعه مذهب تشیع فعالیت می‌کردند.

سفیر کومور گفت: تلاش می‌کنیم که این موسسات خیریه را با موسسات دیگری از سوی دیگر کشورهای عربی و به ویژه عربستان جایگزین کنیم زیرا اگر این خلأ پر نشود مردم کومور ما را ملامت خواهند کرد.
سفیر کومور در ریاض بر همسویی سیاست‌های دو کشور تاکید کرد و گفت: پس از هجوم به سفارت سعودی در تهران ما اولین کشوری بودیم که روابط خود با تهران را قطع کرده و به سفیر ایران 24 ساعت مهلت دادیم تا خاک کشورمان را ترک کند.

پیش از این پایگاه خبری “عصر ایران” گزارشی درباره فعالیت‌های ایران در کومور منتشر کرده، که در این گزارش آمده است: ایران در سال‌ها گذشته از کارشناسان زمین‌شناسی در جزایر کومور استفاده کرده تا به جستجوی منابع با ارزش در این کشور مجمع الجزایری بپردازند. همچنین برای تاثیر گذاری بر فقرا، کمیته امداد امام خمینی در کومور اقدام به ساختن واحدهای مسکونی و هدیه دادن آنها به فقرا کرده است. این اقدام برای تاثیر گذاری بر فقرا صورت می گیرد. حوزه های علمیه و مراکز آموزش عالی دینی در ایران نیز به دانشجویان کومور که علاقمند به مذهب شیعه باشند، بورسیه های تحصیلی اعطا می کنند. این افراد پس از تحصیل علوم دینی در ایران به جزایر کومور برمی گردند. کمیته امداد امام خمینی در کومور همچنین در ماه محرم و برای سومین سال متوالی، حسینیه هایی را در این کشور برپا کرده و برخی از سخنرانان و علمای شیعه را از کشورهای نزدیک به کومور مانند ماداگاسکار به این مجمع الجزایر می آورد. در برنامه های این حسینیه ها می توان شاهد برخی از مقامات دولتی و افراد تازه شیعه شده بود.
کومور مجمع‌الجزایری است در جنوب شرقی آفریقا در آب‌های اقیانوس هند و در شرق سواحل موزامبیک و شمال غربی ماداگاسکار قرار دارد. مساحت این کشور 2236 کیلومتر مربع است و حدود 800 هزار نفر جمعیت دارد.العربیه

اینرا هم بخوانید

دویچه وله:بیانیه تشکل‌های دانشجویی به مناسبت دومین سالگرد خیزش سراسری

تعدادی از تشکل‌های دانشجویی ایران به مناسبت دومین سالگرد خیزش سراسری پس از کشته شدن …