کووید در چین؛ اعتراضات کارگری در بزرگترین کارخانه تولید آیفون در جهان

تصاویر منتشر شده در فضای مجازی حاکی از اعتراضات کارگری در بزرگترین کارخانه مونتاژ آیفون جهان در شهر ژنگژو در چین است.

در فیلم‌هایی که منتشر شده صدها کارگر در حال راهپیمایی دیده می‌شوند و تعدادی  از آنها لباس کار مخصوص بر تن دارند و پلیس ضد شورش در برابر آنها دیده می‌شود.

کسانی که این تظاهرات را به طور زنده پخش می‌کردند، گفتند که ماموران پلیس به ضرب و شتم کارگران مبادرت کردند و فیلم‌های منتشر شده نیز صحنه‌های درگیری را نشان می‌دهد.

شرکت فاکسکان، سازنده آیفون، گفته است که با کارکنان شرکت و مقامات محلی برای جلوگیری از خشونت بیشتر همکاری خواهد کرد.

ین شرکت در بیانیه خود گفته است که برخی از کارگران نسبت به دریافتی‌شان اعتراض دارند اما افزوده است که حقوق کارگران براساس قراردادهای کار آنها پرداخت خواهد شد.

این بیانیه همچنین گزارش‌ها مبنی بر اینکه از کارگران جدید خواسته شده است از خوابگاه‌هایی استفاده کنند که کارگرانی با تست مثبت کووید از آنها استفاده می‌کنند را «کاملا بی‌اساس» خوانده است.

فاکسکان گفته است که خوابگاه‌ها قبل از ورود افراد جدید توسط سازمان‌های محلی ضدعفونی و ایمنی آنها بررسی شده است.

ماه گذشته، افزایش موارد ابتلا به کووید به بسته شدن کارخانه منجر شد و شماری از کا رگران مجبور شدند شهر را ترک کنند و نزد خانواده‌هایشان بازگردند. بعدا شرکت با وعده پاداش‌های سخاوتمندانه کارگران جدیدی را استخدام کرد.

پخش زنده یک فیلم در یک سایت اینترنتی کارگرانی را نشان می‌دهد که شعار می‌دهند: «از حقوق ما دفاع کنید! از حقوق ما دفاع کنید!»کارگران دیگری دیده می‌شوند که با چوب در حال شکستن دوربین‌های مداربسته  و شیشه‌ها هستند.

یکی از کارگران فاکسکان در این فیلم می‌گوید: «آنها قرارداد را تغییر دادند تا ما نتوانیم همانطور که قول داده بودند کمک هزینه دریافت کنیم، مارا در قرنطینه گذاشته‌اند اما به ما غذا نمی‌دهند».

او می‌افزاید: «اگر  خواسته‌های ما را برآورده نکنند،  به مبارزه ادامه خواهیم داد».

او همچنین ادعا کرد که ماموران پلیس مردی را «به شدت مجروح کرده‌اند».

یکی از  کارگرانی اخیرا استخدام شده به خبرنگار بی‌بی‌سی گفت که دلیل اعتراض این است که «فاکسکان قراردادی را که وعده داده بود تغییر داده است».

او گفت که برخی از کارگران تازه استخدام شده نگران آن هستند که با استفاده از خوابگاه‌های مورد استفاده کسانی که اخیرا مبتلا به کووید بوده‌اند به این بیماری مبتلا شوند. به گفته او، کارگران معترض از شرکت می‌خواهند به وعده خود عمل کند و با پرداخت هزینه سفر، امکان بدهد  به شهرهای خودشان بازگردند.

او گفت که صبح چهارشنبه یک واحد از ماموران پلیس به محل کارخانه اعزام شدند. ویدیوهای پخش زنده نیز تعداد زیادی پلیس مسلح را در محل نشان می‌دهد.

یکی دیگر از کارمندان تازه استخدام شده به بی‌بی‌سی گفت که روز چهارشنبه به صحنه تظاهرات رفته و در آنجا مردی را دیده که «با سر خون آلود روی زمین افتاده بود».

او به بی‌بی‌سی گفت: «دلیل دقیق اعتراض کارگران را نمی‌دانم، اما این شرکت ما کارگران جدید را در همام محل کارگران قدیمی که [کووید] مثبت بودند قرار می‌دهند».

فاکسکان، یک شرکت تایوانی و پیمانکار اصلی شرکت اپل است و کارخانه آن در ژنگژو  بیش از هر جای دیگری در جهان آیفون مونتاژ می‌کند.

در اواخر اکتبر امسال در بحبوبه افزایش موارد ابتلای به کووید و اتهام بدرفتاری کارخانه با کارگران، بسیاری از آنان از این محل فرار کردند.

رسانه‌های اجتماعی فرار آنها را در حالی که سوار کامیون‌ها به زادگاهشان در مناطق مرکزی چین می‌رفتند منتشر کردند.

این شرکت از آن زمان تاکنون شیوه به اصطلاح «حلقه بسته» را در کارخانه به اجرا گذاشته و برای جلوگیری از شیوع کووید در محل، آن  از خود شهر ژنگژو جدا نگه داشته است.

در اوایل ماه جاری، اپل اعلام کرد که به دلیل اختلال در تولید در ژنگژو، انتظار دارد مدل‌های آیفون 14 کمتری عرضه کند. بی بی سی

اینرا هم بخوانید

دویچه وله:بیانیه تشکل‌های دانشجویی به مناسبت دومین سالگرد خیزش سراسری

تعدادی از تشکل‌های دانشجویی ایران به مناسبت دومین سالگرد خیزش سراسری پس از کشته شدن …