گاردین:سود خالص صنعت نفت و گاز جهان، «نزدیک به سه میلیارد دلار در روز»

روزنامه گاردین روز پنج‌شنبه، ۳۰ تیر، گزارش داد که سود درآمد صنعت نفت و گاز جهان در نیم قرن اخیر، دو میلیارد و هشتصد میلیون دلار در هر روز بوده که با آن ‌میتوان هر سیاستمدار و تعلیق هر اقدامی برای بهبود وضعیت اقلیمی جهان را «خرید».

این گزارش از جمله بر اساس تحلیل داده‌های بانک جهانی از شرکت‌های نفت و گاز وابسته به دولت‌ها و شرکت‌های سوخت فسیلی تهیه شده است.

پروفسور آوی‌اِل وِربروگن، نویسنده این تحلیل، نوشته که سود کلان کارتل‌های کشورهایی که به طور مصنوعی عرضه سوخت را محدود می‌کردند، افزایش یافته است.

به نوشته آقای وربروگن که کارشناس انرژی در دانشگاه آنتورپ بلژیک است، سود سرشار و خالص دو میلیارد و هشتصد میلیون دلاری در هر روز می‌تواند هر سیاستمدار و هر سیستم حکومتی را «بخرد» و مانع از برداشتن گام‌های ضروری در مقابله با تغییرات اقلیمی شود.

دگرگونی‌های آب و هوایی جهان مصیبت بزرگ دهه‌های اخیر است که حتی تهدیدی برای حیات و موجودیت بشر در حال حاضر محسوب می‌شود و آینده زندگی انسان را با خطرات بسیار جدی روبه‌رو کرده است.

سه کارشناس انرژی در کالج لندن، دانشکده اقتصاد لندن و اتاق فکر موسوم به «کاربون تراکر» این تحلیل را دقیق توصیف کرده‌اند. یکی از آنها این رقم سود خالص روزانه را که معادل یک درصد از کل ثروت جهان است، «حیرت‌انگیز» نامید.

به گفته پروفسور وربروگن، سود ناب صنعت نفت و گاز دنیا در سال‌های ۱۹۷۰ تا ۲۰۲۰ هر روز، یک میلیارد دلار بوده و از سال ۲۰۲۰ به بعد نیز بیشتر شده و ارزیابی بر این است که این رقم در سال جاری، ۲۰۲۲، حتی دو برابر بشود.

پروفسور پل اکینز از کالج لندن گفته است که شرکت‌هایی که تولید آن‌ها بر اساس سوخت فسیلی است، عامل اصلی تغییرات اقلیمی بوده‌اند.

روزنامه گاردین در میانه بهار امسال فاش کرد که شرکت‌های بزرگ سوخت فسیلی ده‌ها پروژه نفت و گاز بر اساس آن‌چه «بمب کربنی» نامیده می‌شود تهیه کرده‌اند که وضعیت اقلیمی جهان را بسیار وخیم‌تر از شرایط کنونی خواهد کرد و از جمله دمای هوا را شدیدا افزایش خواهد داد.

صندوق جهانی پول تاکید دارد که با وجود نگرانی عمیق از آینده تمدن بشری به خاطر تغییرات اقلیمی، صنعت سوخت فسیلی نیز هنوز از یارانه ۱۶ میلیارد دلاری در روز برخوردار می‌شود.

می بُوو، مسئول یک کارزار جهانی، گفته است که باید سیستم‌های رانتی را از بین برد و آینده جهان را بر اساس انرژی‌های در دسترس و تجدیدپذیر بنا نهاد که هم پایدارتر است و شاید رویه‌ای دموکراتیک هم باشد. رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

پرستاران در چندین شهر دست به تجمع زدند  

پرستاران طبق فراخوان قبلی امروز در شهرهای اصفهان، قم، کاشان، شیراز و قروه دست به …