گارد ساحلی رومانی کشتی مهاجران ایرانی و عراقی را توقیف کرد

RadioFarda

پلیس رومانی اعلام کرد یک کشتی گردشگری حامل مهاجران ایرانی و عراقی را در دریای سیاه شناسایی کرده و آن راه به بندر منگلیا هدایت کرده است.

به گفته پلیس مرزی رومانی این کشتی که حامل ۹۷ مهاجر از ایران و عراق بود، جمعه شب در نزدیکی آب‌های ساحلی این کشور در حال حرکت بود. پلیس رومانی می‌افزاید ۴۰ مرد ۲۱ زن و ۳۶ کودک در این کشتی بوده‌اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، در موردی دیگر گارد ساحلی رومانی و بلغارستان در اقدامی مشترک یک کشتی ماهیگیری را جمعه شب در دریای سیاه و در نزدیکی شهر شابلا در ساحل بلغارستان متوقف می‌کنند. در این کشتی نیز ۱۲۰ مهاجر حضور داشتند که به پلیس ترکیه تحویل داده شدند.

بلغارستان و رومانی هر دو عضو اتحادیه اروپا هستند اما هنوز عضو قرارداد شنگن نیستند. شمار زیادی از مهاجرانی که تلاش دارند از ترکیه به اروپا بروند، از دریای سیاه خود را به رومانی می‌رسانند.

در همین حال روز شنبه وزیر کشور آلمان که کشورش مقصد بسیاری از پناهندگان است، خواستار آن شد که کشورهای اتحادیه اروپا مزایای یکسانی برای پناهجویان در نظر بگیرند تا از جذابیت آلمان برای پناهندگان کاسته شود.

توماس دو مزی‌یر، وزیر کشور آلمان در مصاحبه با با روزنامه راینشه پست خواستار همسان‌سازی قوانین و مقررات پناهندگی و شرایط بازگرداندن مهاجران در اتحادیه اروپا شد.

وزیر کشور آلمان گفت پناهجویانی که در این کشور درخواست پناهندگی‌شان رد می‌شود با استفاده از را‌ه‌های قانونی متعدد می‌توانند بازگشت به کشورشان را مدت‌ها بیشتر از دیگر کشورهای اروپایی به تعویق بیندازند. در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ بیش از یک میلیون پناهجو وارد خاک آلمان شدند.

توماس دو مزی‌یر همچنین گفت مبالغ پرداختی در آلمان به پناهندگان در مقایسه با استانداردهایی اروپا بسیار بالاست و این امر یکی از عوامل جذابیت آلمان برای پناهجویان است.

روز شنبه دولت دانمارک نیز اعلام کرد، به دنبال «انعطاف‌پذیر کردن» سهمیه‌بندی سازمان ملل در مورد پناهندگان است.

اینگر استویبرگ وزیر پناهندگان و مهاجران دانمارک گفت این کشور از سال ۱۹۸۹ سالانه حدود ۵۰۰ پناهنده را قبول کرده است. این وزیر دانمارکی که به سختگیری در مورد ورود مهاجران معتقد است، اظهار داشت دانمارک نمی‌خواهد در این زمینه تعهد بدهد و گمان نمی‌کند دانمارک امسال جایی برای سهمیه پناهندگان داشته باشد.

وی افزود از سال ۲۰۱۲ دانمارک حدود ۵۶ هزار پناهجو را پذیرفته و احتمالا بسیاری از این افراد می‌خواهند بستگان خود را هم به کشور بیاورند.

وزیر مهاجران دانمارک تاکید کرد در وهله اول‌ باید مهاجرانی که به دانمارک آمده‌اند، در جامعه ادغام شوند. حزب مردم دانمارک که ضد مهاجرت است، از پیشنهادهای وزیر مهاجران حمایت کرده است.

روز شنبه گارد ساحلی ترکیه نیز اعلام کرد ۴۰ پناهجوی سوری را که سوار بر قایقی کوچک راهی یونان بودند، شناسایی کرده و به ساحل بازگردانده است. ۱۸ کودک در میان سرنشینان این قایق بودند.

سال گذشته اتحادیه اروپا و ترکیه برای جلوگیری از ورود مهاجران به خاک اروپا به توافق دست یافتند. ترکیه هم‌اکنون میزبان بیش از سه میلیون شهروند سوری است که از جنگ داخلی گریخته‌اند.

در تیرماه امسال سازمان عفو بین‌الملل اتحادیه اروپا را به ویژه به خاطر سیاست‌هایش در مورد مهاجران افریقایی به باد انتقاد گرفت.

جان دالهوسن مدیر بخش اروپای عفو بین‌الملل در این باره گفت: «وزیران اتحادیه اروپا به جای اقدام برای نجات جان انسان‌ها و پناه دادن به آنها… بی‌شرمانه توافق‌های عجولانه با لیبی را در اولویت قرار داده‌اند تا در تلاشی بیهوده جلوی رسیدن پناهجویان و مهاجران به ایتالیا را بگیرند.»

این مقام عفو بین‌الملل تاکید کرد کشورهای اتحادیه اروپا دیگر بر راهبرد جستجو و نجات در دریا متمرکز نیستند و نتیجه این خط مشی غرق شدن هزاران نفر در دریا، و به دام افتادن هزاران زن و مرد و کودک در بازداشتگاه‌های لیبی و آزار و اذیت هولناک آنان است.

عفو بین‌الملل اتحادیه اروپا را متهم کرده که در نتیجه این سیاست شمار قربانیان در دریا سه برابر شده‌ است.

اینرا هم بخوانید

رویترز: تصاویر ماهواره‌ای بیانگر توسعه فعالیت «دو مرکز موشک‌ بالستیک» در ایران است

تصاویر ماهواره‌‌ای تازه حاکی از «ساخت و ساز چشمگیر» در دو مرکز مهم موشک‌ بالستیک …