گرانی لبنیات و کاهش قدرت خرید مردم در مقابل صادرات ٦٥درصدی لبنیات

وب سایت حکومتی رکنا، طبق گزارش جدید سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) صادرات لبنیات در کشور با رشد 65 درصدی مواجه شده است. این در حالی است که مصرف لبنیات در کشور به دلیل گرانفروشی های پی در پی شرکت های لبنیاتی به شدت کاهش یافته و به کمتر از سرانه جهانی رسیده است.

طبق گزارش انجمن صنایع لبنی ایران، سرانه مصرف لبنیات در کشور به ازای هر فرد در خوش‌ بینانه‌ ترین حالت 70 کیلوگرم است. در حالی که سرانه مصرف در جهان به ازای هر فرد چیزی حدود 160 کیلوگرم است.

رشد 65 درصدی صادرات لبنیات پس از حذف ارز 4200

براساس جدیدترین گزارش سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) موسوم به چشم‌ انداز غذایی جهان، تولید شیر در ایران طی سال زراعی 2023 افزایش داشته و از 7.84 میلیون تن در سال قبل به 7.9 میلیون تن در سال 2023 رسیده که افزایش حدود 1 درصدی داشته است.

صادرات لبنیات ایران در سال زراعی 2023 با رشد قابل توجه 16 درصدی نسبت به سال قبل مواجه شده و به 1.852 میلیون تن رسیده است. در سال 2022 نیز صادرات این محصول با افزایش قابل توجه مواجه شده و به 1.59 میلیون تن رسیده بود. در مجموع طی دوره دو ساله بعد از حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی، صادرات لبنیات از ایران با افزایش 65 درصدی مواجه شده است. ایران در سال 2021 بالغ بر 1.12 میلیون تن لبنیات صادر کرده بود.

اینرا هم بخوانید

نرگس محمدی خواستار برگزاری علنی دادگاهش شد

نرگس محمدی در صفحه اینستاگرامش خواستار برگزاری علنی دادگاهش شد. https://www.instagram.com/p/C7GkhcQKCka/?img_index=1 به اتهام تبلیغ علیه …